Czyste i świeże powietrze we wnętrzu samochodu to podstawa komfortowej jazdy. O zatrzymywanie zabrudzeń, pyłków i spalin dba filtr kabinowy, dlatego niezbędna jest regularna wymiana elementu. Jak i kiedy wymienić filtr kabinowy? Jaki rodzaj filtra wybrać? Sprawdź nasz poradnik!
Zadaniem filtra kabinowego jest oczyszczanie powietrza dostającego się do wnętrza samochodu poprzez kanały wentylacyjne. Dzięki wstępnemu oczyszczeniu powietrza z kurzu, piachu, liści czy trawy kanały wentylacyjne oraz nagrzewnica są czyste. Pomaga to zachować higienę układu i zapobiega rozwojowi pleśni, grzybów czy innych szkodliwych drobnoustrojów.
Warto jednak pamiętać, że dobrej jakości filtr kabinowy radzi sobie nie tylko z zabrudzeniami drogowymi, ale i pyłkami roślin, więc może być zbawieniem dla alergików. Filtr z wkładem węglowym filtruje dodatkowo spaliny i brzydkie zapachy, więc znajdzie zastosowanie zarówno w mieście, jak i na wsi.
Filtr kabinowy warto wymieniać przynajmniej raz na rok, nawet jeśli samochód używany jest sporadycznie. W przypadku dużych przebiegów rocznych, dobrym pomysłem jest wymiana filtra przeciwpyłkowego co 20-30 tys. km, a jeśli często podróżujesz przez mocno zanieczyszczone tereny, nawet co 10-15 tys. km. Do objawów zużytego filtra kabinowego można zaliczyć m.in. nadmierne zaparowanie szyb, nieprzyjemny zapach stęchlizny we wnętrzu a także głośną pracę dmuchawy. Hałas wydobywający się z nawiewów przy jednoczesnej słabej wydajności wentylacji może wskazywać na zapchanie filtra kabinowego nieczystościami.
Dobrym momentem na wymianę filtra kabinowego jest wiosenny serwis klimatyzacji. Po odgrzybianiu klimatyzacji oraz napełnianiu czynnika zalecana jest także wymiana filtra. Jeśli dodatkowo ozonujesz wnętrze, pamiętaj o tym, by nie robić tego po zamontowaniu świeżego filtra kabinowego. Ozon mógłby uszkodzić antybakteryjną warstwę z węgla aktywnego, którą znajdziesz w dobrej jakości filtrach przeciwpyłkowych.
W niektórych przypadkach warto również wymienić filtr kabinowy jesienią, przed nadejściem mrozów. Wysoka wilgotność powietrza może skutkować nieprzyjemnymi zapachami we wnętrzu oraz parowaniem szyb, a wymiana filtra kabinowego wspomoże osuszanie wnętrza. Pamiętaj też o tym, by w okresie jesiennym używać klimatyzacji – w ten sposób szybko pozbędziesz się pary wodnej i osuszysz kabinę pasażerską.
Umiejscowienie filtra kabinowego różni się w zależności od marki i modelu samochodu. W większości samochodów należy go szukać w okolicach kokpitu lub tuż za schowkiem na rękawiczki, czyli tym znajdującym się przed fotelem pasażera. W niektórych przypadkach, aby wymienić filtr, należy zdemontować schowek lub rozpiąć ogranicznik.
Innym miejscem, w którym może znaleźć się filtr przeciwpyłkowy, jest podszybie. Dostęp do filtra jest wówczas od strony silnika. By dostać się do filtra, trzeba zdemontować obudowę podszybia oraz pokrywę chroniącą wkład. Takie umiejscowienie filtra kabinowego znajdziesz m.in. w samochodach marki BMW.
Najtrudniejszym punktem zadania jest właściwie znalezienie i dotarcie do filtra kabinowego. Przygotuj najpopularniejsze klucze i śrubokręty, bo czasem nie obędzie się bez demontażu pokryw czy zaślepek. W Fordzie Focusie II konieczny jest nawet demontaż hamulca. Sama wymiana polega na wyciągnięciu starego filtra i wsunięciu nowego na jego miejsce. Musisz pamiętać jedynie o tym, by plastikowa ramka dobrze przylegała do obudowy oraz by był zachowany kierunek przepływu powietrza. Stan starego filtra kabinowego poinformuje cię natomiast o tym, czy dany interwał wymiany był odpowiedni, czy może należałoby go skrócić.