Czy wszystkie łożyska można wymienić?
W wielu modelach łożyska są wymienialne, co mocno obniża koszt naprawy. Sama usługa jest dość skomplikowana, ale nowe łożysko to koszt ok. 50-100 zł. Nie w każdym przypadku da się jednak wybić łożysko z piasty. Nowsze generacje łożysk nie podlegają wymianie i są na stałe zabudowane w piaście. Konieczna jest więc wymiana całej piasty, jak nie trudno się domyślić, sporo droższa. Pocieszeniem jest fakt, że samodzielna wymiana piasty jest łatwiejsza od wybijania łożyska.
Jeszcze większy koszt wiąże się z wymianą łożysk trzeciej generacji. Te zintegrowane są już nie tylko z piastą, ale całą zwrotnicą oraz czujnikami ABS, ESP czy TPMS. To najbardziej skomplikowane zespoły, które trzeba wymienić w komplecie.
Wymiana łożyska koła – jak wygląda?
Jeżeli w twoim samochodzie zastosowane są wymienialne łożyska, możesz podjąć się ich wybicia. Najprościej zrobić to za pomocą prasy, ale istnieją domowe sposoby na usunięcie starego łożyska oraz nabicie nowego elementu. Wymaga to wyjęcia całej zwrotnicy, co nie obędzie się bez zdjęcia koła, zacisków hamulcowych, jarzma, tarczy hamulcowej oraz elementów zawieszenia. Pamiętaj też o odpięciu czujników odpowiadających za działanie systemów ABS i ESP, a także czujnika ciśnienia w oponach.
Zdemontowany zacisk hamulcowy podwieś na sznurze, by nie uszkodzić przewodu hamulcowego.
Zdemontowaną zwrotnicę umieść w stabilnym imadle. W pierwszej kolejności musisz wybić piastę z łożyska, co nie powinno sprawić większego problemu. Jako podkładki użyj nasadki klucza nasadowego. W podobny sposób wybijesz stare łożysko, ale najpierw odbezpiecz sprężynujące pierścienie osadcze, zwane także pierścieniami Segera. To one utrzymują łożysko na prawidłowej pozycji. Ta część zadania będzie jednak nieco trudniejsza. Gdy uda ci się wybić zużyte łożysko koła, oczyść delikatnie gniazdo włókniną i nasmaruje je towotem.
Pora na osadzenie nowego łożyska. Wymaga to sporej precyzji oraz siły, dlatego nie warto się spieszyć. Najpierw zamontuj pierścień osadczy z jednej strony i delikatnie nabij łożysko młotkiem. By nie uszkodzić nowego elementu, użyj starego łożyska jako podkładki. Do pełnego wciśnięcia łożyska użyj imadła. Powinno to być spore, wytrzymałe imadło, które wygeneruje duży nacisk. Cały czas kontroluj płaszczyznę wprowadzania łożyska w gniazdo i koryguj ewentualne przekoszenia. Dociśnij łożysko do pierścienia osadczego, a następnie zabezpiecz je drugim pierścieniem. Wewnętrzną bieżnię łożyska nasmaruj towotem i wsuń piastę. Zamontuj wszystkie elementy w analogiczny sposób, nie zapominając o wpięciu czujników. Wymiana jednego łożyska nie powinna zająć więcej niż 2-3 godziny.