Data publikacji:

Wymiana oleju w skrzyni biegów: co ile?

Nawet w dobie olejów longlife większość kierowców wymienia olej silnikowy co 15, 10, a nawet 5 tys. km. Niestety, takiego komfortu pracy nie ma skrzynia biegów. Nierzadko pracuje ona na tym samym oleju nawet po kilkuset tysiącach kilometrów. Zobacz, co powinieneś wiedzieć o wymianie oleju w skrzyni biegów.

wymiana oleju

Za co odpowiada olej w skrzyni biegów?

Dlaczego warto przeprowadzać regularną wymianę oleju w skrzyni biegów? Aby odpowiedzieć na to pytanie, zastanówmy się, za co odpowiada olej.

Podstawowym zadaniem każdego oleju jest zapewnienie elementom ciernym odpowiedniego poślizgu – to oczywiste. Pracujące koła zębate skrzyni biegów wymagają smarowania, ale olej przekładniowy pracuje nie tylko jako lubrykant. Odgrywa on ważną rolę w samooczyszczeniu skrzyni biegów, a także wpływa na utrzymanie prawidłowej temperatury. Jazda na zużytym oleju może skończyć się zatarciem przekładni lub jej przyspieszonym zużyciem.

Sprawdź również: Jaki olej do skrzyni biegów? Wybieramy olej do skrzyni biegów manualnej i automatycznej

Zużyty olej w skrzyni biegów: objawy

Jednym z powodów braku wymiany oleju w skrzyni biegów jest fakt, że zużyty olej nie zawsze daje wyraźnie odczuwalne objawy. Zagęszczony, przypominający gęstą smołę olej może wręcz tłumić pracę przekładni i ukryć jej defekty. Nie bez przyczyny jedną z motoryzacyjnych legend jest dosypanie trocin do skrzyni biegów – zmielone trociny drzewne rzeczywiście mogą zagęścić olej i wyciszyć pracę kół zębatych.

Jest jednak kilka objawów, które mogą świadczyć o zużyciu oleju w skrzyni biegów. Jednym z nich jest wyraźny opór na lewarku skrzyni biegów, utrudniający zmianę przełożeń. Zauważalne jest to szczególnie przy niskich temperaturach, w których olej o nieprawidłowej lepkości staje się jeszcze gęstszy. Konsekwencją tego będzie nieprecyzyjna zmiana biegów, a nawet wypadanie biegów. Innym symptomem mogącym wskazywać na zużycie oleju jest także charakterystyczne pojękiwanie przekładni.

Co ile wymiana oleju w skrzyni biegów?

Pytaniem, od którego należałoby zacząć, jest to, czy wymiana oleju w skrzyni biegów jest w ogóle konieczna. Mogłoby się wydawać, że tę informację znajdziesz w instrukcji obsługi każdego samochodu, jednak nie jest to takie proste. Niektórzy producenci nie wspominają o konieczności wymiany oleju przekładniowego, a inni zalecają kontrolę co ok. 15-20 tys. km. Tylko, jak sprawdzić olej w skrzyni biegów? To pytanie bez odpowiedzi.

Znacznie rozsądniejszym rozwiązaniem wydaje się więc regularna wymiana oleju w skrzyni biegów, zarówno w automatycznej, jak i manualnej. To nieduży wydatek, a zapewni poprawną pracę przekładni.

Co ile wymieniać olej w skrzyni biegów manualnej? Rozsądnym interwałem pomiędzy wymianami jest 5 lat lub 60-100 tys. km. W niektórych wypadkach okres ten warto skrócić, np. jeśli jeździsz w górzystym terenie i często hamujesz silnikiem albo podróżujesz z ciężką przyczepą kempingową.

Częstszych wizyt w warsztacie wymagają również automatyczne skrzynie biegów, których olej podlega znacznie trudniejszym warunkom. Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów co 40 tys. km to wcale nie nadgorliwość!

Jak wymienić olej przekładniowy w skrzyni biegów?

Podobnie jak w przypadku oleju silnikowego olej przekładniowy wymienia się na rozgrzanym silniku. Dostęp do korka zlewowego oraz wlewowego może być utrudniony, więc warto przygotować różnego rodzaje klucze – płaskie oraz nasadowe z przedłużką.

Spuszczenie oleju nie sprawia żadnego kłopotu – wystarczy odkręcić nakrętkę i zlać olej do pustego zbiornika (należy go zutylizować). Warto zrobić to z rozwagą, bo olej może być gorący. Znacznie trudniejszym momentem jest wlanie świeżego oleju. Dostęp do korka wlewu (a właściwie śruby) nie zawsze jest łatwy, więc nie obejdzie się bez lejka z przewodem lub pompy do oleju.

Olej przekładniowy do skrzyń biegów wlewaj powoli, aby dotarł on do wszystkich elementów. Ile wlać oleju w skrzyni biegów? Uzupełnij tyle, ile zaleca producent lub do poziomu korka wlewu (skrzynie z otworem przelewowym). Niektóre skrzynie biegów (np. osławiona przekładnia M32 montowana m.in. w Oplu Astrze lub Fiacie Bravo) wymagają wyższego poziomu oleju niż zaleca producent. To efekt błędu konstrukcyjnego, który objawia się nadmiernym zużyciem elementów, np. łożysk lub kół zębatych.