Data publikacji:

Jaki zegarek wziąć na siłownię?

Monitor aktywności, zegarek fitness, smartwatch – nazwy zegarka na siłownię mogą być różne. Mowa jednak wciąż o tym samym urządzeniu, które wzbogaci twoje zajęcia fitness, sesję WOD czy trening siłowy. Sprawdź, jaki zegarek na siłownię wybrać?

Zegarek na siłownię – czy rzeczywiście jest potrzebny?

Wizyta na siłowni to dla wielu osób dobra zabawa oraz sposób na odreagowanie trudów dnia. Mimo to nawet wtedy warto zatroszczyć się także o efekty ćwiczeń.

Podstawą skutecznego treningu jest solidny plan ćwiczeń. W jaki sposób zegarek na siłownię pomoże ci w jego realizacji? Dzięki niemu w prosty sposób wyznaczysz sobie czas przerwy lub rundy treningowej. To znacznie wygodniejsze niż na smartfonie.

Zegarek na siłownię ma także inne zalety. Pozwoli ci sterować ulubioną muzyką (słuchawki na siłownię to must have), poinformuje cię o przekroczeniu ustawionego limitu tętna, a także umożliwi sprawdzenie planu oraz odnotowanie jego wykonania. Jeśli kupisz smartwatch z NFC, nie będziesz musiał zabierać karty, by zapłacić w recepcji za wodę, przedtreningówkę lub odżywkę białkową.

Jaki zegarek na siłownię lub fitness wybrać?

Klasyczny zegarek automatyczny ze skórzanym paskiem to nie najlepszy wybór na siłownię. Skomplikowany mechanizm jest narażony na wstrząsy, a wykonany ze skóry pasek szybko nasiąknie potem i zacznie nieprzyjemnie pachnieć. Dodatkowo tego rodzaju zegarki są stosunkowo delikatne i nic nie chroni ich przed otarciami i uderzeniami. Kontakt zegarka ze sztangą lub hantlem może być bardzo kosztowny.

Dobre zegarki na siłownię przygotowane są na większe wyzwania. Mają zazwyczaj gumowy lub nylonowy pasek, dzięki czemu dobrze radzą sobie z potem. Są także wytrzymalsze i radzą sobie zarówno ze wstrząsami i uderzeniami, jak i wilgocią, brudem, kurzem itd.

To, co jest jednak najważniejsze, to sportowe funkcje zegarków. Pozwolą ci nie tylko sprawdzić czas wykonywania ćwiczeń lub przerwy pomiędzy sesjami, ale też zmierzyć wiele cennych parametrów. Dzięki pomiarom pulsu, kroków lub spalanych kalorii lepiej dobierzesz obciążenie treningowe oraz strefy tętna.

Przeczytaj również: Smartband: ranking polecanych modeli

Przydatne funkcje dobrego zegarka na siłownię

Jakie funkcje zegarków sportowych mają znaczenie? W gruncie rzeczy wszystkie te, które przydają się także podczas innych aktywności, m.in. biegania, jazdy na rowerze czy spacerowania. Z racji tego, że cały trening odbywać się będzie w jednym miejscu, mniejsze znaczenie ma jednak GPS oraz współpracująca z nim funkcja zapisywania śladu.

Podczas wyboru urządzenia warto jednak upewnić się, że spośród wielu opcji treningowych można wybrać trening siłowy lub ćwiczenia fitness. Dzięki takiemu trybowi wyniki pomiaru, np. spalanie kalorii, są bardziej wiarygodne.

Jakie funkcje powinien mieć zegarek na siłownię?

  • Pomiar pulsu – praca w odpowiednim zakresie tętna maksymalnego to klucz do sukcesów. Niezbędny jest do tego pulsometr. Im lepszy zegarek na siłownię, tym bardziej precyzyjny pomiar. Najbardziej wiarygodne wyniki daje pas piersiowy.
  • Krokomierz – nawet regularne treningi na siłowni nie zastąpią zwykłego chodzenia. Mierz liczbę kroków w ciągu dnia, by sprawdzić swoją realną aktywność fizyczną. Wynik poniżej 8000 kroków to znak, że czas zrezygnować z samochodu.
  • Tryb treningu siłowego – dzięki specjalnemu trybowi inteligentny zegarek wyświetli twój plan treningowy, zliczy powtórzenia, poinformuje o czasie trwania serii, a dodatkowo zadba o odpowiedni czas przerwy.
  • Płatność zbliżeniowa – denerwuje cię zabieranie portfela na salę treningową? Zapłać za napoje i przekąski białkowe zegarkiem.
  • Odtwarzanie muzyki – słuchanie własnej muzyki na treningu to dodatkowe pokłady energii. Minusem korzystania ze smartfona jest konieczność zabierania go ze sobą w każdy kąt siłowni. Zegarek na fitness zawsze masz przy sobie, więc słuchawki Bluetooth nie zgubią zasięgu.
  • Wyświetlacz dotykowy – jest bardziej intuicyjny niż przyciski, a dodatkowo pozwala odpisać na SMS lub stworzyć krótką notatkę. Fizyczne przyciski sprawdzają się lepiej w innych sportach, np. w pływaniu, bieganiu czy jeździe na rowerze.
  • Długość działania na jednym ładowaniu – sama pojemność baterii nie poinformuje cię, jak często będziesz sięgał po ładowarkę. Rozsądny wynik to ok. 1 tydzień działania (w tym 3-4 treningi na siłowni).

Polecane modele zegarków na siłownię

1. Suunto 9 Baro

Zależy ci na wytrzymałości i długo działającej baterii? Suunto 9 Baro to model dla ciebie! Ten zegarek GPS można sparować ze specjalną aplikacją tego samego producenta, dzięki czemu otrzymasz możliwość śledzenia nie tylko swoich sportowych przygód, ale i codziennej aktywności oraz snu. Jedyne, co może odstraszać, to dość wysoka cena (ok. 2000-2500 zł).

2. Polar M430

Monitor aktywności Polar M430 to już niemal kultowy zegarek. Kusi rozsądną ceną (ok. 600 zł) oraz świetną funkcjonalnością. Adresowany jest głównie do biegaczy, ale sprawdzi się także na siłowni. Minusem dla wielu może być wygląd, który nie pozostawia złudzeń, że mamy do czynienia z modelem wybitnie sportowym. Do noszenia na co dzień odpada.

3. Garmin Vivoactive 4

Garmin Vivoactive 4 to smartwatch GPS stworzony z myślą o osobach aktywnych na co dzień. Jego bateria wytrzymuje do 8 dni, a wśród opcji znajdują się: 20 zainstalowanych aplikacji sportowych, statystyki zdrowia, pomiar stresu i animowane wskazówki treningowe.

Dodatkowo możesz za pomocą tego zegarka płacić w sklepach, co jest wygodne, kiedy nie chcesz brać ze sobą portfela. Garmin Vivoactive 4 został zaprojektowany tak, aby mógł być noszony każdego dnia. Cena to ok. 1400 zł.

4. Suunto 5

Sunnto 5 to kolejny zegarek GPS na siłownię z długą żywotnością baterii. Został wyposażony w wiele przydatnych funkcji sportowych, w tym wskazówki treningowe oraz śledzenie poziomu sprawności, ale dzięki niemu możesz monitorować swoją codzienną aktywność przez 24 godziny, 7 dni w tygodniu.

Ma świetny, nowoczesny design – będzie dobrze wyglądał nie tylko w połączeniu ze sportowymi stylizacjami. Kosztuje około 1100-1300 zł.

Powyższe zegarki na siłownię różnią się wyglądem, parametrami i ceną, ale każdy z nich doskonale nadaje się na salę treningową. Zapisując parametry treningowe, łatwo zaobserwujesz swój progres i sprawdzisz, czy twoje metody działają.

Nawet najprostsza opaska fitness, wskazująca tętno i czas treningu, wspomoże twoje efekty. To koszt w granicach 100-150 zł, a spełni rolę twojego osobistego trenera personalnego.

Autor: Szymon Sonik