Data publikacji:

Białko wegańskie pod lupą, czyli jaką wegańską odżywkę białkową wybrać

Pracujesz nad zbudowaniem masy mięśniowej? Chcesz wzbogacić codzienną dietę o wartościowe i smaczne źródło białka, jednak już dawno zrezygnowałeś z produktów odzwierzęcych? W takim razie strzałem w dziesiątkę będzie wegańska odżywka białkowa. Sprawdź, jakie rodzaje białka wegańskiego znajdziesz na rynku i którą mieszankę warto wybrać!

białko wegańskie

Czym różni się białko wegańskie od zwierzęcego?

Białko wegańskie to doskonała alternatywa dla zwierzęcego. Czym się od niego różni? Przede wszystkim sposobem pozyskiwania – dostępne na rynku produkty powstają na przykład ze zbóż czy nasion roślin strączkowych.

Co ciekawe, niektóre z nich, na przykład odżywki sojowe, są uznawane za pełnowartościowe, czyli dorównują swoim zwierzęcym odpowiedników. Oznacza to, że zawierają wszystkie 20 aminokwasów, których twoje ciało potrzebuje do prawidłowego funkcjonowania, a do tego są źródłem błonnika pokarmowego oraz witamin i minerałów. Stąd wiele osób uznaje je za najlepsze białko.

Rodzaje wegańskich odżywek białkowych

Na rynku znajdziesz kilka rodzajów wegańskich odżywek białkowych. Jednym z nich jest białko sojowe, które jest uznawane za pełnowartościowe. Oczywiście, o ile zdecydujesz się na zakup izolatu, a nie koncentratu. Ten pierwszy zawiera aż 90% podstawowego budulca mięśni. Tego typu produkty są dość tanie, łatwo przyswajalne i działają także prozdrowotnie.

Kolejnym rodzajem białka dla wegan jest to pozyskiwane z grochu. Jak widzisz – rośliny strączkowe są bogactwem cennego składnika odżywczego. Znajdziesz w nich nie tylko białko, ale także mnóstwo magnezu, żelaza i błonnika. Co istotne, białko grochu jest doskonałym wyborem dla osób cierpiących na alergie pokarmowe, ponieważ nie uczula.

Wśród dostępnych odżywek białkowych dla wegan znajdziesz również te na bazie białka pszenicznego, które dopiero zdobywa popularność na rynku suplementów diety. Warto pamiętać, że nie są one polecane osobom, które nie mogą spożywać glutenu. Produkty zawierają mnóstwo glutaminy, czyli aminokwasu endogennego, jednak często nie dorównują swoją jakością odżywkom z grochu czy soi.

Ciekawym pomysłem jest zainwestowanie w odżywkę na bazie… białka konopnego! Konopie zdecydowanie podbijają rynek dietetyczny. Nic więc dziwnego, że producenci suplementów zdecydowali się na wykorzystanie ich do stworzenia wegańskich alternatyw dla zwierzęcego białka. W konopiach znajdziesz aż 8 z 10 aminokwasów egzogennych.

Zalety odżywek białkowych dla wegan

Wegańskie odżywki białkowe to przede wszystkim doskonała alternatywa dla osób, które szukają dodatkowej porcji białka, jednak zrezygnowały ze spożywania produktów pochodzenia zwierzęcego.

To jednak tylko jedna z wielu zalet, którymi mogą pochwalić się roślinne odżywki białkowe. Nie bez znaczenia jest również wygoda ich stosowania. Z pomocą jednego napoju możesz pokryć dzienne zapotrzebowanie na ten tak ważny składnik odżywczy.

Białko wegańskie w proszku jest również mniej kaloryczne od produktów odzwierzęcych oraz zawiera mnóstwo aminokwasów. W szczególności znajdziesz je w produktach na bazie soi. Dlaczego są tak ważne? Ponieważ niektóre z nich nie mogą być samodzielnie wytworzone przez organizm ludzki.

Jak i kiedy stosować białko wegańskie?

Wegańska odżywka białkowa jest polecana przede wszystkim sportowcom, którzy chętnie odwiedzają siłownię lub spędzają godziny na treningu na świeżym powietrzu. Sprawdzą się więc jako m.in. suplementy dla kolarzy.

To właśnie ten składnik odżywczy jest głównym budulcem mięśni, dzięki czemu spożywanie jego odpowiedniej ilości pomaga w zwiększeniu masy mięśniowej. Dodatkowo odżywki mogą być spożywane przez osoby na diecie wegańskiej, które chcą uzupełnić braki w jadłospisie, oraz osoby, które nie tolerują białka zwierzęcego.

Jak stosować białko wegańskie? Zacznij od zapoznania się z zaleceniami producenta, które znajdziesz na opakowaniu. Szacuje się, że zapotrzebowanie na ten składnik odżywczy wynosi od 0,8 do 1,2 g na każdy kilogram masy ciała u osób mniej aktywnych oraz do 2,2 g u sportowców.

Oblicz, ile mniej więcej białka dostarczasz sobie w codziennej diecie, a następnie wzbogać ją o napój białkowy, aby całkowicie pokryć dzienne zapotrzebowanie.

Najlepsza wegańska odżywka białkowa

Przekonaliśmy cię do białka wegańskiego? W takim razie czas sprawdzić, które produkty będą dobrym wyborem. Przygotowaliśmy dla ciebie kilka polecanych mieszanek roślinnych, które znakomicie sprawdzą się w codziennej diecie.

Przeczytaj również: Gainery – jakie suplementy na masę?.

WEIDER VEGAN PROTEIN 750G

Doskonała propozycja dla wegan i wegetarian, którzy chcą uzupełnić codzienną dietę o smaczne źródło białka. Odżywka powstała na bazie białka ryżu i grochu, dzięki czemu może pochwalić się doskonałym profilem aminokwasowym i rozpuszczalnością, a do tego jest dostępna w różnych smakach – ananasowym, wiśniowym, bananowym czy cytrynowym.

BIOTECH USA VEGAN PROTEIN 500G

Białko wegańskie na bazie ryżu i zielonego groszku, które zostało wzbogacone o proszek z jagód acai i goji oraz mąkę z komosy ryżowej. Dzięki temu produkt jest wolny od glutenu, laktozy, barwników, konserwantów, GMU i aspartamu.

To świetne białko wegańskie dla sportowców, jak i osób, które chcą zwiększyć dzienną podaż białka. Białko jest dostępne w takich wariantach smakowych, jak owoce leśne, ciastko waniliowe czy czekoladowo-cynamonowy.

MYPROTEIN VEGAN PROTEIN BLEND 500G

Wegańska odżywka białkowa zawierająca aż 22 g białka w jednej porcji! Produkt bez GMO dostarcza ciału pełen profil aminokwasów, będąc jednocześnie wolnym od wypełniaczy czy dodatków smakowych.

Produkt powstał na bazie izolatu białka grochu i bobu, dzięki czemu jest źródłem nie tylko podstawowego budulca mięśni, ale także witamin, minerałów, błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Autorka: Katarzyna Wendzonka