Data publikacji:

Jak dobrać prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych?

Na tytułowe pytanie nie da się odpowiedzieć jednym krótkim zdaniem. Każdy rower posiada nieco inną specyfikę i przeznaczenie do jazdy w określonym terenie. To w dużej mierze od stylu jazdy oraz warunków terenowych będzie zależeć, jakie ciśnienie w oponach rowerowych jest optymalne. Rowery miejskie będą świetnie poruszać się z niskim ciśnieniem, z kolei jednoślady szosowe do dobrej jazdy potrzebują naprawdę wysokich wartości. Jeśli jednak nie mamy bladego pojęcia, do jakiej wartości napompować oponę, polecamy zapoznanie się z poniższymi wskazówkami.

ciśnienie w oponach rowerowych

Jakie ciśnienie w oponach rowerowych umożliwia swobodną jazdę?

Miejskie bicykle, takie jak rowery damskie, będą przeznaczone do jazdy po najczęściej równych, betonowych drogach. Prędkość poruszania się nie będzie zbyt wysoka, dlatego wartości ciśnienia dla rowerów miejskich mogą zdecydowanie niższe niż w przypadku rowerów górskich.

W zależności od rodzaju zastosowanej opony optymalnym ciśnieniem będzie takie mieszczące się w przedziale od 2 do 4 barów. Niektóre typy opon, dzięki swojej konstrukcji, umożliwiają sprawne poruszanie się rowerem przy jeszcze niższym ciśnieniu w kołach.

Inaczej jest w przypadku rowerów szosowych lub jednośladów MTB. Przy poruszaniu się z dużą prędkością albo korzystaniu z dróg leśnych, rower narażony jest na większe obciążenia i przeszkody. Opona musi być więc, bardziej „nabita”. Rowery szosowe mogą być pompowane nawet do ciśnienia kilkunastu barów – bez problemu wytrzymują te wartości, a co więcej, wykazują wtedy najlepsze właściwości jezdne.

Ciśnienie w oponie rowerowej MTB będzie niższe niż w rowerze przeznaczonym do jazdy szosowej, lecz wyższe niż w przypadku rowerów miejskich. Zwykle zamyka się ono w granicach 4-7 barów.

Od czego jeszcze zależy optymalne ciśnienie opon rowerowych?

Prawidłowe ciśnienie w oponach rowerowych będzie zależeć również od wagi rowerzysty. Im jest ona większa, tym opona podlega większym obciążeniom. W takim wypadku wymaga ona większej ilości powietrza, skumulowanej w jej wnętrzu. Wahania tych wartości jednak nie są duże. W zależności od typu roweru, waga rowerzysty będzie wpływała na zmianę o maksymalnie 1 bar.

Ciśnienie w oponie rowerowej może także zależeć od typu samej opony i jej przeznaczenia. Bardzo często producent, samodzielnie testując oponę, sprawdza jej optymalne parametry ciśnieniowe. Stąd też znaczne rozbieżności – wystarczy spojrzeć na rowery górskie, których zakres ciśnień jest naprawdę rozłożysty.

Parametry dotyczące optymalnych wartości ciśnienia nadrukowywane są na większość opon. Na jeden ze stron bocznych, tuż pod bieżnikiem, możemy sprawdzić, jakie ciśnienie jest optymalne dla danej opony według producenta.

Widełki określające zakres prawidłowego ciśnienia opon w rowerze zależą także od zaplanowanej trasy przejazdu. Taki rodzaj dobierania ciśnienia wykorzystywany jest przez rowerzystów trekkingowych. Dopasowuje się wtedy ilość barów do warunków prognozowanych na trasie. W przypadku długich odcinków asfaltowych ciśnienie w oponach może być wyższe. Z kolei w warunkach leśnych, miękkich czy piaszczystych – to opona mniej napompowana będzie radzić sobie znacznie lepiej.

Opona oponie nierówna. Podobnie jak rowery

Dobór optymalnego ciśnienia w oponach rowerowych tylko z pozoru wydaje się prosty. Jest to dosyć skomplikowana sprawa, która wymaga analizy trasy przejazdu, znajomości typów rowerów czy możliwości rowerzysty. Jeśli nie chcemy wgłębiać się w tę materię, wystarczy że spojrzymy na bok opony – producent zawarł tam wartości minimalne i maksymalne, najczęściej podawane w jednostce bar.

Szczytowy sezon rowerowy tuż, tuż, wobec czego warto przygotować swój rower do wiosennej jazdy. Być może nie posiadamy jeszcze swojego jednośladu – wtedy z pomocą przychodzi Ceneo.pl. Znajdziemy tam praktycznie każdy typ rowerów, opinie wielu użytkowników pozwolą nam dobrać najlepszą jednostkę. No to w drogę!