Diagnostyka komputerowa to pierwszy krok to odnalezienia przyczyn awarii. W samochodach produkowanych po 2001 roku jest to bardzo proste, bowiem znajdziesz w nich złącze OBDII. Ten uniwersalny port umożliwia podpięcie do samochodu interfejsu diagnostycznego ELM 327. Który wybrać? Podpowiadamy.
Szukasz dobrego interfejsu diagnostycznego? Jaki wybrać? Interfejs diagnostyczny ELM 327 jest najpopularniejszym urządzeniem do komunikacji z samochodem. Najczęściej posiada łączność bluetooth lub wi-fi, które pozwalają na sparowanie interfejsu ze smartfonem lub komputerem.
Za pomocą jednego z programów do diagnostyki komputerowej sprawdzisz zapisy samodiagnostyki silnika, parametry pracy oraz skasujesz błędy. Tester diagnostyczny pozwoli ci znaleźć przyczynę zapalenia się kontrolki „check engine”, ABS-u czy ASR-u, a dodatkowo ułatwi ocenę stanu podzespołów, np. sondy lambda, wtrysków czy przepływomierza.
Uniwersalny interfejs ELM 327 pasuje do większości samochodów i komunikuje się z wieloma protokołami. Jest obsługiwany przez niemal wszystkie programy diagnostyczne, m.in. Torque, Dash Command, OBD Doctor, SDPROG, Car Scanner czy Piston. Niektóre marki do rozbudowanej diagnostyki wymagają dedykowanych testerów, ale w prostych zadaniach, np. kasowaniu błędów, ELM 327 sprawdzi się bardzo dobrze.
Jest to jeden z najmniej skomplikowanych, podstawowych testerów, adresowany dla hobbystów. Najtańsze modele kosztują ok. 30 zł. Przed zakupem urządzenia upewnij się, czy twój samochód jest kompatybilny. Auta BMW, grupy FCA (Fiat, Alfa Romeo, Lancia) czy grupy PSA (Peugeot, Citroen, DS) wymagają często innych protokołów.
Jakie parametry sprawdzisz interfejsem diagnostycznym?
Interfejsów wykorzystujących moduł ELM 327 jest wiele i często są to klony sygnowane inną marką. Ich ceny wahają się od ok. 30 do 100 zł. Który interfejs diagnostyczny wybrać?
Najlepszym rozwiązaniem jest sprawdzenie, z jakimi modelami samochodów współpracuje dany tester i które programy diagnostyczne obsługuje. Niektórzy producenci dorzucają autorski program do zestawu, dzięki czemu nie trzeba wykupować dodatkowej, płatnej wersji.
Najpopularniejsze interfejsy ELM 327 w Polsce to m.in. Vgate iCar Scanner, eNexus,Vscan ELM 327, SDPROG ELM 327 czy Konnwei KW903. Wyposażone są w łączność Bluetooth, Wi-Fi lub USB. Bezprzewodowe testery są wygodniejsze w użyciu, ale połączenie jest wolniejsze i mniej stabilne od kabla. Im droższe urządzenie, tym więcej funkcji posiada.
W bardziej rozbudowanych modelach możliwe jest nie tylko sprawdzanie i usuwanie powiadomień, ale i odblokowywanie funkcji, modyfikowanie ustawień modułów czy wypalanie filtra DPF. Najtańsze testery ELM 327 mogą mieć również problem z odczytywaniem rzadkich błędów a także z ich kasowaniem. Informacje o możliwościach danego interfejsu znajdziesz m.in. na forach tematycznych twojego modelu samochodu.
Autor: Szymon Sonik