Data publikacji:

Jak podłączyć prostownik?

Padł akumulator. Z zimna, starości, przez niewyłączone światła. Taka sytuacja potrafi zdenerwować, zwłaszcza gdy spieszysz się do pracy. Bez zbędnego przedłużania wyjaśniamy, jak podłączyć prostownik do akumulatora. To prostsze, niż myślisz.

prostownik

Odłączać czy nie odłączać akumulator?

Największa zagwozdka związana z podłączeniem prostownika do akumulatora dotyczy tego, czy należy odłączyć akumulator. W większości przypadków odpięcie klem jest wskazane, bo pozwala uchronić elektrykę przed przypadkowym spięciem. Dotyczy to przede wszystkim nowoczesnych samochodów, z elektroniką wrażliwą na przepięcia. Wyjęcie akumulatora będzie też konieczne, jeśli nie możesz naładować go bezpośrednio w samochodzie. Ten problem zna każdy, kto mieszka w bloku wielorodzinnym.

Z drugiej jednak strony nie zawsze można odpiąć klemy. W niektórych samochodach wiąże się to m.in. z rozkodowaniem radia. Jeśli nie znasz pinu, może się okazać, że pozostaniesz bez radioodtwarzacza i konieczna będzie wizyta w serwisie. Odłączenie akumulatora może też sprawić, że rozstroi się komputer pokładowy, centralny zamek lub instalacja gazowa. Przed odłączeniem akumulatora do ładowania sprawdź więc na forach, czy w przypadku twojego modelu samochodu nie wiąże się to z żadnym ryzykiem.

Plus do plusa, minus do minusa – jak podłączyć prostownik do akumulatora?

Bez względu na to, czy korzystasz z dobrego prostownika samochodowego, czy z jump startera, musisz podłączyć do biegunów akumulatora dwie klamry: czerwoną oraz czarną. W pierwszej kolejności podłącz czerwonego „krokodylka” do plusowego bieguna akumulatora. Rób to na wyłączonym zasilaniu prostownika.

Następnie podepnij czarny zacisk do minusowego bieguna. Jeśli bieguny są zaśniedziałe lub ubrudzone, oczyść je szczotką drucianą. Dzięki temu przepływ prądu nie będzie zaburzony. Sposób założenia klamer na biegunach nie ma większego znaczenia, jednak postaraj się to zrobić w taki sposób, by nie spadły przypadkowo w trakcie ładowania.

Ustawienie i podłączenie prostownika

W kolejnym etapie należy ustawić odpowiednie parametry. Jeżeli ładujesz akumulator samochodu osobowego, ustaw napięcie 12 V. Tego rodzaju instalacje stosowane są w niemal wszystkich współczesnych samochodach. W niektórych autach klasycznych znajdziesz instalację o napięciu 6 V. Akumulatory 6 V stosowane są także w motocyklach. Bez obaw, na każdym akumulatorze znajdziesz odpowiednie oznaczania.

Sprawdź, jaki booster rozruchowy wybrać

Ustawienia może wymagać także natężenie prądu. Ma oznaczenie liczbowe lub symbol, np. żółwia i zająca. Przyjmuje się, że prawidłowy prąd ładowania powinien wynieść 1/10 pojemności akumulatora. Oznacza to, że odpowiednie natężenie do naładowania baterii o pojemności 60 Ah to około 6 A. Na obudowie akumulatora znajdziesz najczęściej tylko dwa ustawienia, więc wybierz te, które jest bliższe tej wartości. Lepiej ładować akumulator nieco dłużej, ale bez ryzyka zagotowania elektrolitu.

W prostownikach mikroprocesorowych na obudowie nie znajdziesz przycisków do ustawienia napięcia i natężenia. Wynika to z faktu, że prostownik sam dobierze odpowiednie parametry ładowania i wyłączy się po naładowaniu akumulatora do pełna. Tego rodzaju prostownik może być wykorzystywany także do stałego doładowywania akumulatora, np. motocykla odstawionego na zimę do garażu.

Do prądu podłącz prostownik dopiero w momencie, gdy ustawisz już parametry i podepniesz klamry do biegunów. Jeśli ładujesz samochód stojący pod chmurką, wyjmij akumulator lub ukryj prostownik pod maską na wypadek deszczu.

Jak odpiąć prostownik od akumulatora?

Odłączanie odbywa się analogicznie do podłączenia prostownika do akumulatora. W pierwszej kolejności odłącz wtyczkę od prądu. Następnie odepnij czarną i czerwoną klamrę prostownika. Spryskaj bieguny akumulatora sprayem zwiększającym przewodnictwo i zabezpieczającym przed korozją, a następnie podepnij klemy akumulatora. Nie zapomnij przytwierdzić baterii do konstrukcji samochodu.

Autor: Szymon Sonik