Data publikacji:

Jaka kawa jest najzdrowsza? 

Zastanawialiście się kiedyś, czy kawa jest zdrowa? Oczywiście, że tak. Zwiększa koncentrację, pobudza, przyspiesza przemianę materii i dostarcza witamin z grupy B. Pytanie zatem brzmi, jaka kawa jest najzdrowsza? Zapraszamy do artykułu, w którym rozwiewamy wszelkie wątpliwości. 

jaka kawa jest najzdrowsza

Jaka kawa jest najzdrowsza? Kawa zbożowa

W rankingu kaw raczej nie jest uwzględniana. Kawa zbożowa nie ma kofeiny, dzięki czemu sprawdzi się dla każdego – nawet kobiet ciężarnych, matek karmiących, seniorów czy dzieci. Ponadto jest niskokaloryczna, a naturalna kawa zbożowa nie posiada szkodliwych konserwantów. Kawa zbożowa zawiera również błonnik, co sprawia, że jest idealna dla osób cierpiących na zaparcia. Wyróżniamy kilka rodzajów kaw zbożowych, m.in.:

  • kawę orkiszową,
  • kawę z cykorii,
  • kawę z topinamburu,
  • kawę żołędziową. 

Każda z wymienionych powyżej ma oczywiście inne właściwości. Kawa z cykorii zawiera wiele antyoksydantów, które zapobiegają rozwojowi nowotworów. Kawa żołędziowa wspomaga układ nerwowy i pozytywnie wpływa na układ pokarmowy, m.in. żołądek czy jelita. Z kolei kawa z topinamburu sprawdzi się dla diabetyków, ponieważ ma niski indeks glikemiczny.

Sprawdź również, jaka kawa do ekspresu jest najlepsza.

Świeżo mielona kawa z ekspresu ciśnieniowego lub kawiarki – najzdrowsza kawa z kofeiną

JNie wyobrażacie sobie picia kawy bezkofeinowej? Jaka kawa z kofeiną jest najzdrowsza? Oczywiście świeżo mielona kawa parzona w ekspresie ciśnieniowym lub kawiarce. Dzięki wykorzystaniu ekspresu ciśnieniowego świeżo zmielona kawa ma najkrótszy kontakt z gorącą wodą, która zabija jej właściwości, a w efekcie pijemy pozbawiony składników mineralnych i witamin gorący napój kofeinowy.

Podobnie działa kawiarka – w niej kawę się zaparza i też nie zalewa się wrzątkiem. Co ważne, kawiarka jest znacznie tańsza niż ekspres, więc to rozwiązanie dla każdego.

Czym różni się świeżo zmielona kawa od tej sypanej, którą możemy kupić bezpośrednio w sklepie? Przede wszystkim smakiem. Co więcej, kawa wcześniej zmielona nierzadko ma w składzie szkodliwe substancje chemiczne – mają one przedłużać jej świeżość. Oprócz kawiarki lub ekspresu warto zatem kupić młynek do kawy i mielić ziarna w domu, tuż przed ich zaparzeniem.

Kawa bezkofeinowa – zdrowa kawa czy coś, czego trzeba unikać? 

W tym akapicie nie będziemy mówić już o kawie zbożowej, w której kofeiny nie ma z przyczyn naturalnych, a wyłącznie o kawach odkofeinowanych. Kawa odkofeinowana to ta pozyskiwana z ziaren kawy zawierających kofeinę. Warto dodać, że kawa odkofeinowana nie jest całkowicie pozbawiona kofeiny. Zazwyczaj w ziarnach zostają śladowe ilości tej pobudzającej substancji.

Ponadto niektóre kawy bez kofeiny mogą zawierać toksyczne rozpuszczalniki – wszystko zależy od tego, w jaki sposób producent pozbywa się kofeiny z ziaren. Czy zatem warto? Przede wszystkim należy czytać skład i dowiedzieć się, w jaki sposób pozbywano się z danej kawy kofeiny. Tylko wtedy będziecie mieć pewność, że wybrany napój będzie dla was zdrowy. 

Kawa rozpuszczalna – czy jest zdrowa? 

Odpowiedź na to pytanie jest jedna – kawa rozpuszczalna jest znacznie mniej zdrowa, niż świeżo zmielona kawa, pozyskiwana z całych ziaren. Dlaczego? Ponieważ zazwyczaj jest napojem wysoko przetworzonym i zawiera szkodliwe substancje, m.in. spore ilości cukru, konserwanty czy barwniki. Warto też dodać, że nawet najlepsza kawa rozpuszczalna ma o wiele mniej witamin i składników mineralnych niż kawa w ziarnach.

A wy, jak często pijecie kawę? Pamiętajcie, że optymalna ilość, to nie więcej niż 3 filiżanki w ciągu doby. Jeśli chcecie, aby kawa pozytywnie wpływała na wasze samopoczucie i organizm, to postawcie na kawę ziarnistą, świeżo mieloną i najlepiej parzoną w ekspresie ciśnieniowym. Alternatywą może być też kawa zbożowa. 

Autorka: Klaudia Borycka