Data publikacji:

Mata treningowa – jaką wybrać?

Moda na bycie fit nie przemija. Świadomie dbamy o swoje zdrowie i kondycję. Robimy badania profilaktyczne, prowadzimy aktywny styl życia, wybieramy odpowiednią dietę. Coraz więcej osób decyduje się na trening w domowym zaciszu lub na zorganizowanych zajęciach. A do tego potrzebna jest odpowiednia mata treningowa. Zobacz, jak wybrać odpowiednią.

mata treningowa

Na co zwrócić uwagę, wybierając matę do treningów?

Mata do ćwiczeń ma przede wszystkim funkcję ochronną. Izoluje ciało od podłogi, zapobiega ślizganiu się stóp na podłożu. Ma sprawić, aby  trening w domu był komfortowy i bezpieczny. Zdecydowanie powinna być podstawą na wyposażeniu każdej domowej siłowni.

Kupując matę treningową, należy ją odpowiednio dobrać do treningu, który będziemy wykonywać. W sklepach znajdziemy modele już za kilkanaście złotych, ale nie są to produkty wysokiej jakości. Ich trwałość pozostawia wiele do życzenia.

Odkształcają się, słabo amortyzują, a mokre tracą przyczepność, przez co narażeni jesteśmy na kontuzje. Nie dajmy się zwieść. Postawmy na produkt sprawdzony, z dobrymi opiniami, polecany przez ekspertów.

Najpopularniejsze wymiary to 180-200 cm × 60-80 cm. Jeżeli zamierzasz podróżować z matą, sprawdź, czy będzie wystarczająco elastyczna i łatwa do zrolowania.

Powinna być również higieniczna i prosta w wyczyszczeniu, gdyż miewa kontakt z brudnym podłożem, wilgocią i potem. Najlepsza będzie taka z tworzywa sztucznego, gumy czy kauczuku, z gładką powierzchnią, którą można przetrzeć mokrą szmatką, lub wykonana z antybakteryjnej, trwałej pianki.

Do zakupu producenci często dołączają specjalne pasy lub pokrowce do przenoszenia maty. Jeżeli nie ma ich w zestawie, warto je dokupić (to minimalny koszt), gdyż sprawiają, że transport maty jest bardzo wygodny.

Rodzaje mat treningowych

Mata do jogi

Maty do jogi są najcieńsze ze wszystkich dostępnych na rynku mat. Zazwyczaj mają grubość 2,5-3,5 mm, a ich największą zaletą jest doskonała przyczepność do podłoża. Są antypoślizgowe, zapewniają bezpieczeństwo i wygodę nawet przy dynamicznych asanach.

Na rynku dostępne są maty ekologiczne, wykonane z biodegrowalnego kauczku lub TPE (te najczęściej wybierają profesjonalni jogini), zdobione często wyjątkowymi wzorami.

Maty treningowe

Najpopularniejsze, uniwersalne maty, z których korzystamy w domu i klubach fitness. Najczęściej ich grubość waha się od 5 do 15 mm. Mają perforowaną, antypoślizgową powierzchnię, która nie wchłania potu. Niektóre modele pokryte są warstwą antybakteryjną.

Doskonale izolują od podłoża i nie odkształcają się. Dostosowane są do treningu w każdej pozycji. Dają dobre podparcie plecom i pośladkom oraz zapewniają komfort podczas ćwiczeń wykonywanych na kolanach.

Maty treningowe są trwałe i łatwe w czyszczeniu. Przy zakupie nie warto oszczędzać. Wysoka jakość to nasze bezpieczeństwo oraz ochrona przed otarciami i kontuzjami. 

ZOBACZ KONIECZNIE: Dbam o siebie.pl/ to nasz zaprzyjaźniony serwis, w którym znajdziesz mnóstwo porad dotyczących diety i fitnessu.

Maty gimnastyczne

To maty wykorzystywane do ćwiczeń dynamicznych, a także tych w pozycji leżącej -korekcyjnych i rehabilitacyjnych. Ich głównym zadaniem jest ochrona naszego ciała przed uderzeniami o twarde podłoże. Dlatego też charakteryzuje je większa grubość. Najczęściej wykonane są z pianki o różnym stopniu twardości i pokryte specjalnym, wytrzymałym 
i łatwym w czyszczeniu pokrowcem.  Składane z kilku części zajmują niewiele miejsca 
i można schować je w szafie czy pod łóżkiem. Maty gimnastyczne mogą posłużyć nam nawet jako dodatkowe posłanie dla gości. 

Maty ochronne/amortyzujące

Służą przede wszystkim do zabezpieczenia podłoża przed uszkodzeniami, zarysowaniami 
i zabrudzeniami. Wykorzystywane są do rozłożenia pod ciężkim sprzętem – rowerkiem treningowym, bieżnią, stepperem czy orbitrekiem. Chronią podłogę przed odkładanymi ciężarkami, świetnie izolują akustycznie odgłosy treningu. Maty amortyzujące wykonane 
z trwałej, antypoślizgowej pianki, która zawsze wraca do swojego pierwotnego kształtu. Występują w formie klasycznych mat lub puzzli, dzięki którym możemy wygodnie powiększać powierzchnię. 

Maty do akupresury

Zdrowotne maty z kolcami, idealne do domowej regeneracji. To dobry sposób na ból pleców, barków, szyi. Łagodzą napięcia mięśniowe, odprężają, poprawiają krążenie krwi.

Powinny być wykonane z hipoalergicznych materiałów, przyjaznych dla skóry, wolnych od metali ciężkich i ftalanów. W przeciwnym wypadku mogą uczulać i alergizować.

Na macie najlepiej leżeć na plechach, bez koszulki, dając pracować rozetom masującym, naciskającym na nasze punkty nerwowe. Początkowo może to być dość bolesne, ale organizm szybko się przyzwyczaja. Już po kilku chwilach produkuje oksytocynę i uwalnia endorfiny, redukując ból.

Kupując matę do akupresury, wybierajmy zawsze polecane modele ze sprawdzonych sklepów. 

Maty Tatami

Wywodzą się z kultury japońskiej, gdzie wyścielano nimi domy, głównie pomieszczenia do picia herbaty. Dzisiaj najczęściej używane są w salach przeznaczonych do treningów wschodnich sztuk walki.

Kiedyś w 100% naturalne, wykonane ze słomy ryżowej i łodyg ryżu. Te, które można kupić dzisiaj, zazwyczaj zrobione są z wytrzymałych tworzyw sztucznych, imitujących strukturę pierwowzorów. W domu można używać ich do ćwiczeń i relaksu. 

Mamy nadzieję, że każdy z Was znajdzie matę idealnie skrojoną do swoich potrzeb, a bezpieczne ćwiczenia i zdrowa dieta sprawią, że będziecie cieszyć się idealną formą przez cały rok.

Polecane artykuły:
Autorka: Daria Dziechciarz