Data modyfikacji:

Jaka mata do ćwiczeń? Jak wybrać najlepszą?

Ćwiczenia powinny być stałą częścią naszej codzienności. Nawet krótki trening w domowym zaciszu ma pozytywny wpływ na nasze zdrowie. Bez względu na to, czy lubisz ćwiczyć przed monitorem we własnym salonie, czy wychodzisz regularnie do klubu fitness lub na zajęcia jogi, niezbędna będzie ci dobrze dobrana do aktywności mata. Jej wybór jest bardzo ważny – to od niej zależy komfort, z którym wiąże się motywacja do treningów. Jaka mata do ćwiczeń będzie dla ciebie najlepsza?
Jaka mata do ćwiczeń

Jaka powinna być mata do ćwiczeń?

Najlepsza mata do jogi lub innych ćwiczeń w domu to taka, która odpowiada na indywidualne potrzeby jej użytkownika i jest dostosowana do rodzaju aktywności. Zdarza się, że gdy w głowie pojawia się pomysł regularnych treningów, kupujemy pierwszą dostępną w sklepie matę, jednak może się to okazać błędem. Jeśli będzie ona złej jakości, szybko się zniszczy, może być również niewygodna i zniechęcić do codziennej aktywności. Jaka powinna być mata do ćwiczeń? Musi być wykonana z wytrzymałego i bezpiecznego dla zdrowia materiału, mieć odpowiednią grubość i wielkość i zapewniać stabilność.

Mata do ćwiczeń – dostosuj ją do aktywności

Maty dzielą się na rodzaje w zależności od zastosowania. Jeśli wiesz dokładnie, jaki sport będziesz uprawiać, będzie ci łatwiej dokonać przemyślanego zakupu. A może chcesz jedynie poprawić kondycję lub zgubić kilka zbędnych kilogramów i nie wiesz jeszcze, jakiego typu treningi przypadną ci do gustu? W takim przypadku możesz zdecydować się na bardziej uniwersalne modele.

Jakie są rodzaje mat treningowych?

  • Maty uniwersalne, nazywane też po prostu matami treningowymi, to najpopularniejsze modele. Nadają się do wielu różnych aktywności – fitnessu, aerobiku i pilatesu. Jeżeli nie wiesz dokładnie, jak będą wyglądały twoje treningi i jaka mata do ćwiczeń jest ci potrzebna, właśnie ten rodzaj będzie dla ciebie najlepszy. Może mieć różną grubość, zazwyczaj waha się ona między 0,5–1,5 cm. Takie maty dobrze izolują i zapewniają komfort podczas ćwiczeń.
  • Maty do jogi są najcieńsze, a ich grubość zależy od stylu praktyki, waha się między 0,2–0,8 cm. Cieńsze modele zapewniają dużą stabilność nawet przy szybkich zmianach pozycji. Maty do jogi mogą być wykonane z różnych materiałów, najczęściej jest to jednak PVC.
  • Materace gimnastyczne są najgrubsze. Służą do ćwiczeń akrobatycznych, gimnastycznych i rehabilitacji. Sprawdzają się jako zabezpieczenie dla dzieci w trakcie wspinaczki na domowe urządzenia do ćwiczeń.

Mata treningowa do ćwiczeń w domu – jaką wybrać?

Żeby zdecydować, jaka będzie najlepsza mata do jogi, pilatesu lub ćwiczeń fitness, trzeba wiedzieć, na jakie parametry zwrócić uwagę podczas zakupu. Oprócz tego, że musi ona być dopasowana do aktywności, powinna spełniać kilka ważnych warunków: absorbować wilgoć, zapewniać antypoślizgowe podłoże, a także mieć długość dopasowaną do wzrostu użytkownika. Zdecydowanie nie jest to produkt, na którym warto oszczędzać. Nie można też zastąpić maty ręcznikiem lub kocem, ponieważ grozi to poważną kontuzją.

Na co zwrócić uwagę, kupując matę do ćwiczeń w domu? Przede wszystkim na grubość, długość i materiał, z którego została wykonana. Jeżeli planujesz ją także zabierać ze sobą do klubu sportowego, na zajęcia lub w plener, ważna będzie jej waga i wygoda przenoszenia. Niektóre modele wyposażone są w wygodne uchwyty lub pokrowce.

Mata do jogi lub fitnessu – jaką wybrać grubość i długość?

Grubość maty zależy od rodzaju planowanej aktywności. Cienkie maty do ćwiczeń, do 0,5 cm, gwarantują bardzo dużą stabilność podczas dynamicznego treningu, natomiast grubsze są zdecydowanie bardziej komfortowe podczas wykonywania na podłodze ćwiczeń takich jak brzuszki, zapewniają też amortyzację i odpowiednie wsparcie kręgom szyjnym i stawom. Ponadto grubsze podłoże lepiej izoluje i sprawdza się dobrze podczas dłuższego leżenia, na przykład w czasie relaksacji. Z drugiej strony cieńsze maty są zwykle dużo lżejsze i poręczniejsze przy przenoszeniu.

Długość musi być dostosowana do wzrostu użytkownika. Większość modeli będzie dobrze dopasowana do osób o przeciętnej budowie ciała, jednak jeśli jesteś wyjątkowo wysoki, zwróć uwagę na to, by mata była kilkanaście centymetrów dłuższa od ciała, ponieważ tylko w ten sposób będziesz mógł w komfortowych warunkach wykonywać ćwiczenia w leżeniu.

Jaki materiał maty do ćwiczeń wybrać?

Od sposobu i jakości wykonania zależy nie tylko wytrzymałość maty, ale także wygoda w czasie ćwiczeń. Z czego może być wytworzona mata antypoślizgowa do ćwiczeń? Najpopularniejsze materiały to: polichlorek winylu (PVC), kauczuk naturalny i syntetyczny oraz pianka termoplastyczna (TPE).

Najczęściej spotkać można maty z PVC, które są bardzo praktycznym rozwiązaniem, wyróżnia je bowiem łatwość czyszczenia i duża wytrzymałość. Ten rodzaj króluje wśród wielbicieli ćwiczeń fitness i aerobiku, ale jest to również idealna mata do jogi dla początkujących, ponieważ zazwyczaj jej ceny nie są wygórowane. PVC jest w pełni syntetycznym, ale bezpiecznym dla zdrowia materiałem, dobrze jest jednak sprawdzać przy zakupie certyfikaty, by mieć pewność, że przy produkcji użyto wyłącznie nietoksycznych składników.

Wielu joginów za najlepsze maty do jogi uznaje te wykonane z naturalnego kauczuku. Wyróżniają się doskonałymi właściwościami antypoślizgowymi, co jest niezwykle ważne przy częstych zmianach pozycji. Ponadto są one cenione przez miłośników naturalnych materiałów. Jeśli natomiast zastanawiasz się, jaka mata do jogi lub innych ćwiczeń będzie wystarczająco lekka i poręczna, by móc wszędzie ją ze sobą nosić, wypróbuj połączenie kauczuku z mikrofibrą. Oprócz niskiej wagi jej zaletą jest szybkie pochłanianie wilgoci, co ma szczególne znaczenie podczas wykonywania ćwiczeń w czasie upału.

Zdjęcie: Rawpixel/Envato Elements
Autor: Natalia Dymarczyk