Data publikacji:

Jaki podkład pod lakier samochodowy wybrać?

Dobór odpowiedniego podkładu pod lakier to połowa sukcesu. To od niego w dużej mierze zależy trwałość i wygląd nowej powłoki. Jaki podkład pod lakier samochodowy wybrać? Czym różni się podkład epoksydowy od akrylowego i reaktywnego? Który podkład należy nakładać na gołą blachę? Kiedy zastosować podkład antykorozyjny pod lakier samochodowy? Odpowiadamy na najważniejsze pytania.
jaki podkład pod lakier samochodowy
Zabezpieczenie powierzchni podkładem jest niezbędne, bowiem nakładanie lakieru bezpośrednio na starą powłokę nie będzie zbyt trwałe. Świeży lakier może nie utrzymać się na powierzchni i stworzy nieestetyczny efekt, bez względu na to, jakie rodzaje lakierów samochodowych wybierzemy. Oprócz tego, że z czasem zacznie się odparzać i łuszczyć, już nawet w trakcie malowania sprawi niemało problemów. Dodatkowo dochodzi do tego kwestia zabezpieczenia antykorozyjnego. Pokrycie lakierem ognisk korozji nie rozwiąże problemu i rdza szybko wyjdzie na wierzch. Podpowierzchniowa korozja rozwija się zaskakująco szybko.
Podkłady pod lakier samochodowy mają różne właściwości, dlatego nie zawsze mogą być stosowane zamiennie. Wręcz przeciwnie, każdy z nich sprawdza się w konkretnych warunkach, a w niektórych sytuacjach najkorzystniejszym rozwiązaniem jest połączenie dwóch rodzajów podkładów. Jaki podkład pod lakier samochodowy wybrać, w zależności od oczekiwanego efektu?

Podkład epoksydowy – najpopularniejszy typ podkładu pod lakier samochodowy

Jednym z najczęściej używanych w lakiernictwie samochodowym podkładów jest podkład epoksydowy. Ceniony jest przede wszystkim za uniwersalność, a także bardzo dobre właściwości antykorozyjne. Stworzony na bazie żywic epoksydowych podkład ma bardzo wysoki poziom usieciowania, a także dużą odporność na uszkodzenia mechaniczne. To w dużej mierze zasługa tego, że grubość warstwy podkładu epoksydowego wynosi aż 30–40 mikronów.
Ze względu na swoje właściwości podkład epoksydowy może utworzyć bardzo szczelną warstwę ochronną. Można go nakładać na lakier, ale też bezpośrednio na gołą blachę – stalową lub aluminiową. Oprócz składników antykorozyjnych, pomagających w walce z wilgocią, w składzie podkładu epoksydowego mogą znaleźć się także dodatki adhezyjne, poprawiające przyczepność lakieru do powierzchni. Niektórzy producenci stosują także substancje wchłaniające parę wodną. Dużą zaletą podkładu epoksydowego jest możliwości pracy w systemie mokro na mokro, co zdecydowanie przyspiesza działania.

Podkład akrylowy – idealny na nierówności

Podkład akrylowy stosowany jest natomiast w tych sytuacjach, gdy niezbędne jest zamaskowanie ubytków w lakierze. To prosty sposób na usuwanie rys z lakieru. Gruba warstwa wypełniacza jest w stanie uzupełnić strukturę lakieru oraz otworzyć powierzchnię. Zapewnia wysoką przyczepność, zatem dobrze nadaje się jako podłoże pod szpachlę. Podkład akrylowy przyda się więc po wszelkiego rodzaju uszkodzeniach lakierniczych i blacharskich, a także przy naprawie mocno skorodowanych elementów, które wymagają odtworzenia.
Należy jednak pamiętać, że podkład akrylowy sam w sobie nie zapewnia ochrony przed korozją, więc trzeba go często połączyć z innym podkładem, np. reaktywnym lub epoksydowym. Podkładu reaktywnego nie nakłada się bowiem na gołą blachę, a na inne warstwy. Na podkład epoksydowy można nałożyć podkład akrylowy już po około godzinie od nałożenia pierwszej warstwy.

Podkład reaktywny – gdy priorytetem jest ochrona przed korozją

Podkład reaktywny, zwany też kwaśnym, wytrawiającym oraz wash primerem, to idealny pomocnik w walce z korozją. Nie dość, że dobrze chroni przed rdzą, to potrafi ją również samodzielnie wytrawić. Jest to przydatne w momencie, gdy danego elementu nie da się w pełni oczyścić mechanicznie aż do samej blachy. Zawarte w podkładzie reaktywnym żywice poliwinylowe lub kwas fosforowy neutralizują ognisko korozji, a utwardzacze odseparowują utlenioną warstwę od gołej blachy. Dzięki temu ryzyko ponownego rozwoju korozji jest znacznie mniejsze.
Do zalet podkładu reaktywnego można zaliczyć niewątpliwie wysoką zdolność penetracji, co przekłada się na możliwość wykonania bardzo cienkiej warstwy. Do zapewnienia ochrony antykorozyjnej wystarczy powłoka o grubości około 8–12 mikronów, czyli nawet 4 razy cieńsza od podkładu epoksydowego. Aby zwiększyć trwałość świeżego lakieru, najlepiej oczywiście nakładać podkład reaktywny na dokładnie oczyszczoną, gołą blachę. Jeśli nie możesz usunąć jej mechanicznie (szlifowanie i piaskowanie), zastosuj osobny neutralizator rdzy. Podkład wytrawiający radzi sobie z powierzchowną korozją, ale nie taki jest cel jego użytkowania.
Uwaga! Na podkład reaktywny nie należy nakładać szpachli poliestrowych, które mogłyby wchodzić w reakcję z kwasem fosforowym. Jeśli zamierzasz użyć szpachli, zastosuj dodatkowo podkład akrylowy lub zastąp podkład reaktywny epoksydowym. Podkłady reaktywne sprawdzają się najlepiej w tych pracach, które nie wymagają w późniejszym etapie odtwarzania powierzchni za pomocą szpachli.

Neutralizator rdzy jako podkład

W niewidocznych miejscach, gdzie estetyka nie ma największego znaczenia, pierwszą warstwą podkładu może być neutralizator rdzy. To preparat przeznaczony stricte do usuwania rdzy, a konkretnie – cienkiej warstwy korozji powierzchniowej. Po nałożeniu warstwy preparatu pędzlem wystarczy odczekać kilka godzin, a następnie pokryć element szpachlą, lakierem lub dodatkowym podkładem, np. epoksydowym. Neutralizatory rdzy sprawdzą się przede wszystkim przy renowacji podwozia, ale można zastosować je także na elementach karoserii. Przez to, że wchodzą momentalnie w reakcję z rdzą, warto przelać porcję preparatu do osobnego naczynia. Jeśli zanurzysz pędzel w całej puszce, neutralizator nie będzie nadawał się do użytku w późniejszym czasie.
Zdjęcie: Envato Elements
Autor: Szymon Sonik