Data publikacji:

Samodzielne malowanie i lakierowanie zderzaka. Czy się opłaca?

Malowanie zderzaka samochodowego u lakiernika to koszt nawet 500-600 złotych. Wysoka cena wynika z konieczności wymontowania elementu, co nie zawsze jest łatwe. W niektórych przypadkach nie obędzie się bez dodatkowych prac, np. spawania plastiku, wypełniania ubytków czy szlifowania powierzchni. A gdyby tak samemu pomalować zderzak? Wyjaśniamy, jak zrobić to niskim nakładem finansowym.

samowolne malowanie zderzaka

Przygotowanie zderzaka do malowania

Jeżeli zamierzasz pomalować cały zderzak, wymontuj element z samochodu. W większości przypadków lakierowanie, a tym samym demontowanie zderzaka nie jest jednak konieczne. Do wykonania zaprawek lakierniczych lub malowania zarysowań zabezpiecz jedynie sąsiednie elementy folią oraz taśmą malarską. Przykryj także folią resztę samochodu, dzięki czemu unoszące się w powietrzu cząsteczki lakieru (tzw. odkurz) nie osiądą na karoserii.

Aby uniknąć osiadania na świeżym lakierze drobinek kurzu, wykonaj malowanie zderzaka w osłoniętym miejscu, np. w garażu. Wcześniej odkurz dokładnie podłogę i zmocz ją wodą. Zminimalizuje to unoszenie się kurzu w powietrzu. Miejsce lakierowania dokładnie umyj szamponem samochodowym, a następnie odtłuść benzyną ekstrakcyjną. Pracuj w kombinezonie lakierniczym oraz maseczce ochronnej, rękawiczkach i okularach.

Wyszlifuj starą powłokę lakierniczą

Kolejny etap malowanie zderzaka plastikowego. Usuwanie rys z lakieru czy zderzaka także możesz wykonać samodzielnie. W celu pozbycia się rys lub odprysków na plastikowym zderzaku zacznij od dokładnego wyszlifowania uszkodzonego elementu. Użyj do tego klocka szlifierskiego oraz papieru P150 i P240. Drobne odpryski wyszlifuj tzw. gwiazdką lakierniczą.

Sąsiadujące pola zderzaka wycieniuj drobniejszym papierem ściernym – P320. Powstały w ten sposób pył zmyj odtłuszczaczem lub benzyną ekstrakcyjną. Głębsze rysy i zagłębienia, których nie udało się wyszlifować, uzupełnij masą szpachlową do plastiku. Po wyschnięciu szpachli wyszlifuj zderzak ponownie papierami ściernymi. Ponownie odtłuść element.

Malowanie zderzaka plastikowego sprayem – krok po kroku

Współczesne lakiery samochodowe są trzywarstwowe. Składają się z podkładu, lakieru bazowego i lakieru bezbarwnego. Całość ma grubość około. 80-120 mikrometrów. Podobnie wygląda malowanie zderzaka samochodowego w domowych warunkach.

Zacznij od pomalowania zderzaka podkładem. Jego zadaniem jest zapewnienie przyczepności lakierowi bazowemu, dlatego nie musisz się przejmować niepasującym kolorem. Przed użyciem podkładu wstrząśnij puszkę i spryskaj równomiernie na odnawianym fragmencie. Nałóż 2-3 warstwy w odstępie około 10 minut. Wyschnięty podkład wyszlifuj gąbką ścierną, a następnie wodnym papierem ściernym P600.

Na odtłuszczony i oczyszczony podkład nałóż bazę koloryzującą. Aby różnica koloru była jak najmniejsza, dopasuj barwę lakieru po numerze VIN lub dobierz lakier komputerowo. Nakładaj bazę w 2-3 cienkich warstwach, by nie powstały zacieki. Gdy ostatnia warstwa wyschnie i stanie się matowa, nałóż lakier bezbarwny. W tym przypadku również wystarczą 2-3 warstwy.

Wyrównywanie koloru zderzaka

Nawet po dobraniu identycznego koloru lakieru bazowego różnice w barwie świeżego i starego lakieru mogą być widoczne. Aby tego uniknąć, użyj preparatu rozpuszczającego odcięcie lakieru, tzw. blender do lakieru. Rozcieńczalnik do cieniowania niweluje odcięcie i tworzy łagodne przejście barw. Jeśli nałożysz odpowiednią ilość, różnice barw będą niewidoczne.

Lakier przejściowy należy nałożyć tuż po nałożeniu ostatniej warstwy lakieru bezbarwnego. Spryskaj nim tylko połączenie świeżego malowania ze starą farbą.

Polerowania powierzchni

Nawet po poprawnym nałożeniu lakieru efekt nie będzie idealny. Po malowaniu zderzaka zazwyczaj pozostają niewielkie smugi i zacieki. Aby je wypolerować, musisz odczekać, aż lakier całkowicie stwardnieje, czyli około 3-4 dni. Najwygodniej byłoby użyć do polerowania profesjonalnej polerki, ale można to zrobić także ręcznie. Ręczny pad do polerowania to koszt około 20 złotych.

Dodatkowo musisz użyć lekkościernej pasty polerskiej do polerowania ręcznego. Efekt nie będzie tak efektowny jak po wykonaniu kilkuetapowej korekty maszynowej, ale pozwoli uzyskać wysoki połysk.

Na koniec zabezpiecz całe auto woskiem do samochodu. Świeża powłoka nabłyszczy lakier, wydobędzie głęboki kolor i zabezpieczy karoserię przed działaniem wody.

Ile kosztuje lakierowanie zderzaka w domu?

Koszt wszystkich akcesoriów i preparatów do malowania zderzaka nie powinien przekroczyć 100 złotych. Podkłady i lakiery w sprayu przydadzą się także w przyszłości, np. do usuwania innych rys czy odprysków. Ubytki powodowane przez kamienie wyrzucane przez koła samochodów wyglądają nieestetycznie, ale usunięcie ich nie jest trudne.

Najłatwiej pomalować zderzak w jasnym kolorze, np. srebrnym. Wówczas zacieki i niedoskonałości nie są tak mocno widoczne, jak w przypadku ciemnych lakierów.

Jak naprawić połamany zderzak?

Jeżeli zderzak ma większe ubytki lub jest połamany, lakierowanie go nie ma sensu. Szpachla nie jest w stanie odtworzyć skomplikowanych kształtów ani zespoić pękniętych fragmentów. W takim przypadku nie obędzie się bez oddania zderzaka do spawania – sklejenie go jest bardzo trudne. Czasem lepiej jest więc kupić drugi, używany zderzak w lepszym stanie i pomalować go samodzielnie w kolorze nadwozia samochodu.

Autor: Szymon Sonik