Data modyfikacji:

Montaż radia samochodowego krok po kroku

Jak zamontować radio samochodowe? Samodzielny montaż radia samochodowego nie jest trudny. Najbardziej problematycznym momentem może być schowanie kabli ze deską. Podpowiadamy, jak podłączyć radio samochodowe i czy można zamienić firmowe radio samochodowe na nowy model radia.

montaż radia samochodowego

Montaż radia samochodowego. Dlaczego warto mieć w aucie radio?

Wielu kierowców nie wyobraża sobie jazdy samochodem bez możliwości korzystania z radia samochodowego. W kilkunastoletnich autach radio samochodowe zapewniało dwie funkcje: możliwość korzystania z radia FM oraz z odtwarzacza płyt CD. W kolejnych latach pojawiła się możliwość korzystania z Bluetooth (co umożliwia między innymi prowadzenie bezpiecznych rozmów przez telefon, bez odrywania rąk od kierownicy), a także z odtwarzania muzyki, zapisanej w formatach MP3/WMA (początkowo na płytach CD, z czasem na nośnikach typu pendrive i karta Micro SD).

Prawdziwa rewolucja pojawiła się w ostatnich latach. Nowoczesne radia samochodowe wyposażane są w duże ekrany dotykowe. To znacząco zwiększa paletę oferowanych funkcji.

Nowoczesne radio samochodowe (a raczej stacja multimedialna) może być wyposażone w:

  • przeglądarkę internetową,
  • nawigację GPS (można korzystać z dowolnych map, dostarczanych na karcie Micro SD),
  • rejestrator jazdy (z dodatkową kamerą z przodu),
  • rozbudowany odtwarzacz multimedialny, umożliwiający odtwarzanie filmów i muzyki, zapisanej w różnych formatach,
  • możliwość odbioru sygnału telewizyjnego,
  • funkcje biznesowe (notatniki, kalendarze, aplikacje do rozmów telefonicznych),
  • tylną kamerę cofania.

Zastosowanie nowoczesnego radia w samochodzie zdecydowanie unowocześnia wygląd wnętrza auta. Dodatkowo można korzystać z szeregu przydatnych funkcji (jak wspomniana nawigacja samochodowa GPS). Korzystanie z radia z ekranem dotykowym pozwala też na uporządkowanie wnętrza auta – nie trzeba stosować dodatkowych ekranów, wyświetlających obraz z nawigacji, czy też z kamery cofania.

Oczywiście, nie trzeba stosować radia z ekranem dotykowym (stacji multimedialnej). Nadal w sprzedaży są małe, nowoczesne radia o rozmiarze 1din.

Sprawdź nasz ranking radioodtwarzaczy samochodowych

Jakie radio samochodowe wybrać?

Każde radio musi mieć europejskie oznaczenia bezpieczeństwa. Oznacza to, że produkt ma niezbędną certyfikację. Stosowanie sprzętu bez odpowiedniego oznakowania (np. sprowadzanego samodzielnie z Dalekiego Wschodu) jest niebezpieczne. Może dojść do pożaru. W razie pożar, ubezpieczyciel auta (u którego opłaciliśmy ubezpieczenie AC) może odmówić wypłaty odszkodowania.

Należy sprawdzić, jaki jest pobór mocy nowego sprzętu po wyłączeniu silnika. Niektóre, zwłaszcza rozbudowane radia (przede wszystkim stacje multimedialne), mogą rozładowywać akumulator po wyłączeniu silnika.

To, jaki model wybierzemy, będzie miało wpływ na montaż radia samochodowego.

Jak dobrać radio do samochodu?

Jak podłączyć radio samochodowe? Na samym początku musimy dobrać odpowiedni model urządzenia do naszego pojazdu. Należy sprawdzić, jaki rozmiar radia został zastosowany w aucie – czy jest to standardowy 1-DIN (50 × 180 × 160 mm) czy jest to 2-DIN (100 × 180 × 160 mm).

Montaż radia samochodowego w aucie, w którym producent przygotował specjalne kieszenie i instalację pod 1-DIN lub 2-DIN, jest prosty. Najwięcej problemów sprawia demontaż radia fabrycznego, które jest wpasowane w kształt deski rozdzielczej. Mogą być problemy z estetycznym zamontowaniem nowego radia. Tutaj pomóc mogą specjalne ramki montażowe, które mają za zadanie maskowanie szczelin, które zostaną po podłączeniu nowego radia samochodowego.

W przypadku, gdy w aucie jest zamontowane radio fabryczne, konieczny może być zakup kostki ISO do przyłączenia głośników oraz zasilania. Standardowa kostka ISO zastąpi fabryczną kostkę przyłączeniową producenta samochodu.

Problemy może sprawić podłączenie nowego radia pod sterowanie w kierownicy (jeśli występuje w danym pojeździe).

Jeśli w aucie jest standardowa kieszeń do 1-DIN, można w nim zamontować radio 2-DIN, np. z ekranem dotykowym. Można zastosować model z ekranem zewnętrznym, niewpasowanym w deskę rozdzielczą, albo zdemontować znajdującą się nad radiem półkę, np. dla zmieniarki CD. Wszystko zależy od konkretnego modelu samochodu.

Niektóre modele stacji multimedialnych są dostosowane do konkretnych modeli samochodów.

Przeczytaj również: DAB. Co to jest i jak działa?

Co jest potrzebne do montażu nowego radia samochodowego?

Do podłączenia radia samochodowego będą potrzebne:

  • podstawowe narzędzia,
  • specjalne narzędzia do wyciągnięcia radia, które zapobiegają uszkodzeniu elementów deski rozdzielczej,
  • kostka ISO w autach, w których wymieniamy radio fabryczne na nowe.

Jak zamontować radio samochodowe?

Przed montażem radia samochodowego należy zawsze zapoznać się z instrukcją dołączoną do nowego sprzętu. Mogą tam znajdować się ważne, informacje, a także schematy montażu. Producent radia może dołączyć także dodatkowe przewody oraz kostki montażowe, np. ISO.

Demontaż starego radia

Na początku należy zdemontować stare radio. Wszystkie prace należy wykonywać delikatnie, aby nie uszkodzić elementów deski rozdzielczej, które są wykonane z delikatnego tworzywa albo bardziej szlachetnych materiałów w autach premium. Prace muszą być wykonywane przy wyłączonym silniku i wyłączonym zasilaniu.

Stare radio należy wyciągnąć wraz z kieszenią, stosując specjalne narzędzia. Należy robić to w delikatny sposób. Radio jest zamontowane do kieszeni za pomocą śrub, które trzymają je z boku. Po odkręceniu śrub należy delikatnie i powoli wyciągnąć radio. Następnie należy odłączyć jego zasilanie i przewody z tyłu.

Przed montażem nowego radia należy sprawdzić, czy pasuje ono do otworu montażowego. Konieczny może być zakup dodatkowych ramek montażowych, przeznaczonych do konkretnych modeli samochodów.

Podłączenie zasilania

  • Przewód ujemny (masa) powinien mieć specjalne oznaczenie (naklejkę z symbolem minus) albo/i specjalny kolor izolacji: czarny lub brązowy.
  • Przewód dodatni, podtrzymujący zasilanie, powinien mieć specjalne oznaczenie albo/i specjalny kolor izolacji: żółty, czerwony lub pomarańczowy.
  • Przewód dodatni, zasilający: powinien mieć specjalne oznaczenie (naklejkę z symbolem plus/power) albo/i specjalny kolor izolacji: czerwony albo pomarańczowy.

Producent urządzenia w instrukcji, która jest do niego dołączona, powinien dokładnie opisać funkcje poszczególnych przewodów.

Podłączenie głośników

  • Standardowo każdy przewód powinien mieć odpowiednie oznaczenie składające się z dwóch liter. Dodatkowo stosuje się odpowiednie kolory izolacji przewodów.
  • Jak czytać oznaczenia? RF – głośnik przedni prawy (możliwy szary przewód), RR – głośnik tylny prawy (możliwy fioletowy przewód), LF – głośnik przedni lewy (możliwy biały przewód), LR – głośnik tylny lewy (możliwy zielony przewód).
  • Do każdego głośnika prowadzą dwa przewody. Przewód ujemny powinien być oznaczony czarnym paskiem.

Przewody zasilające i prowadzące do głośników należy montować starannie, aby nie było możliwości zwarcia pomiędzy nimi. Przewody należy ustabilizować, np. za pomocą samoprzylepnych taśm izolacyjnych, aby nie poruszały się w trakcie jazdy.

Podłączenie innych elementów

Rozbudowane radia samochodowe mogą mieć dodatkowe urządzenia, które też należy podłączyć. Ważne jest, aby odpowiednio poprowadzić przewody.

Radia z nawigacją GPS mają moduł GPS. Należy umieścić go jak najbliżej okna, aby zapewnić jak najlepszą jakość sygnału. Można dać go pod deską rozdzielczą albo nad nią. Do modułu GPS prowadzi jeden przewód. Należy podłączyć go w odpowiednim miejscu z tyłu radia.

Radio może mieć wejście dla tylnej kamery cofania. W tym przypadku należy odpowiednio poprowadzić i podłączyć przewody video do odpowiedniego miejsca z tyłu radia (oznaczenie video). Do podłączenia służy najczęściej wtyczka chinch.

Standardowa kostka ISO do podłączenia radia samochodowego – jak ją podłączyć?

Warto wiedzieć także, jak podłączyć standardową kostkę ISO, jeśli będziemy z niej korzystać. Jest to konieczne w przypadku wymiany radia fabrycznego na nowe. Wtedy kable zasilające i od głośników podłączamy do kostki, a kostkę umieszczamy w tylnej części nowego radia.

  • Standardowa kostka ISO ma dwa boczne wycięcia, które uniemożliwiają złe podłączenie.
  • Kostka ma dwa bloki przyłączeniowe. Każdy port do przyłączenia kabli ma oznaczenie liczbowe od 1 do 8.
  • Pierwszy blok kostki ISO to blok zasilający.
  • Drugi blok kostki ISO to blok głośników.

Jak podłączyć przewody do kostki ISO?

Blok zasilający:

  • Port 4 – napięcie do uruchomienia zapłonu/stacyjki
  • Port 5 – złącze wzmacniacza
  • Port 6 – podświetlenie
  • Port 7 – zasilanie plus
  • Port 8 – zasilanie minus

Blok głośnikowy

  • 1 – głośnik prawy tylny – zasilanie plus
  • 2 – głośnik prawy tylny – zasilanie minus
  • 3 – głośnik prawy przedni – zasilanie plus
  • 4 – głośnik prawy przedni – zasilanie minus
  • 5 – głośnik lewy przedni – zasilanie plus
  • 6 – głośnik lewy przedni – zasilanie minus
  • 7 – głośnik lewy tylny – zasilanie plus
  • 8 – głośnik lewy tylny – zasilanie minus

Samodzielne podłączenie radia samochodowego nie powinno sprawić większych problemów. Problematyczne może być podłączenie zasilania radia do sterowania w kierownicy. Ale i tutaj kierowca może sobie poradzić, jeśli ma czytelny schemat montażu.

Autor: Michał Lisiak