Jakie powinny być parametry podjazdu? Zacznijmy od szerokości, która nie powinna być mniejsza niż 3 metry. Jeśli podjazd będzie dodatkowo wejściem do domu, warto poszerzyć go o dodatkowe 2 metry. W posesjach wychodzących na ruchliwą drogę warto zaprojektować zatoczkę, w której wygodnie zawrócisz samochodem po wyjeździe z garażu. Przyda się również jako dodatkowe miejsce parkingowe dla gości.
Nawierzchnia podjazdu powinna wystawać nad grunt o około 2-3 cm. Dzięki temu spływająca woda nie będzie przenosić na podjazd błota czy piachu. Aby woda swobodnie spływała z nawierzchni, zastosuj 3-4-stopniowe nachylenie wzdłużne. Pamiętaj o stosownym odpływie wody, by woda deszczowa nie zalewała drogi lub sąsiadów. Spadek poprzeczny powinien być jak najmniejszy, około 1 stopnia. Jeśli na podjazd będą wjeżdżać samochody ciężarowe, zamiast kostki o grubości 6 cm, wybierz tą grubszą, 8 cm lub nawet 10 cm.
Do minusów podjazdu z kruszywa trzeba zaliczyć to, że pojawiają się na nim chwasty. Konieczne bywa również zagrabianie lub uzupełnianie grysu. Trzeba też liczyć się z tym, że pojawi się on również na trawniku, chodniku czy na ulicy. Irytującym mankamentem jest klinowanie się kamieni w bieżniku opon, co objawia się rytmicznym stukiem podczas jazdy.
W pewnym stopniu kostka betonowa jest przepuszczalna dla wody, ale wykonując z niej podjazd, należy dobrze zaplanować spadek. Zalegające na nawierzchni kałuże mocno zaburzą estetykę ogrodu, a przy tym mogą doprowadzić do tworzenia się zagłębień. Na niewielkich podjazdach wystarczy obustronny spadek. Jeżeli zamierzasz wybrukować większą powierzchnię, zaplanuj odpływ wody.
Koszt podjazdu z cegły klinkierowej nie należy do najtańszych. Ceny metra kwadratowego rozpoczynają się od 100 zł. Jeśli chcesz wybrać bruk w innym kolorze, np. żółtym, czarnym czy brązowym, cena może być jeszcze wyższa. Koszt ułożenia jest podobny, jak w przypadku kostki kamiennej i wynosi ok. 100 zł za metr kwadratowy.
Poprawnie osadzone płyty ażurowe są trwałe, nie pękają i zapewniają dobrą trakcję nawet na stromych podjazdach. Ich zaletą jest też to, że w minimalnym stopniu wpływają na estetykę ogrodu i można je całkiem sprawnie ukryć. Jeszcze lepiej wypadają w tym względnie kratki ażurowe z zielonego tworzywa sztucznego. Przestrzenie pomiędzy betonowymi żebrami wypełnia się najczęściej kamieniem lub trawą.
Do minusów ażurowej kratki należy to, że niewygodnie się po niej chodzi. Nie nadaje się do wykonania chodnika, a wykonany z niej podjazd trudno będzie wykorzystać do plenerowych imprez lub przydomowych prac.