Data publikacji:

Jak wykonać podjazd do garażu?

Utwardzony podjazd do garażu to niemal konieczność. Niezmącona trawa przed domem wygląda pięknie, ale w okresie jesienno-zimowym zamieniłaby się pod kołami samochodu w błotną pułapkę. Jak wykonać podjazd do garażu? Jakie materiały wybrać? Analizujemy kilka najpopularniejszych rozwiązań.
podjazd do garazu

Parametry podjazdu do garażu – o czym trzeba pamiętać?

Wystarczy spojrzeć na podwórka wielu domów, by przekonać się, jak duże znaczenie ma dobry projekt podjazdu. Funkcjonalny podjazd musi uwzględniać wiele czynników, m.in. konieczność manewrowania przed domem, przyjazd znajomych, zmianę samochodu na większy itd. Jeśli w twoim domu często pojawiają się ciężkie samochody, np. szambiarka lub cysterna z opałem, również musisz wziąć to pod uwagę.

Jakie powinny być parametry podjazdu? Zacznijmy od szerokości, która nie powinna być mniejsza niż 3 metry. Jeśli podjazd będzie dodatkowo wejściem do domu, warto poszerzyć go o dodatkowe 2 metry. W posesjach wychodzących na ruchliwą drogę warto zaprojektować zatoczkę, w której wygodnie zawrócisz samochodem po wyjeździe z garażu. Przyda się również jako dodatkowe miejsce parkingowe dla gości.

Nawierzchnia podjazdu powinna wystawać nad grunt o około 2-3 cm. Dzięki temu spływająca woda nie będzie przenosić na podjazd błota czy piachu. Aby woda swobodnie spływała z nawierzchni, zastosuj 3-4-stopniowe nachylenie wzdłużne. Pamiętaj o stosownym odpływie wody, by woda deszczowa nie zalewała drogi lub sąsiadów. Spadek poprzeczny powinien być jak najmniejszy, około 1 stopnia. Jeśli na podjazd będą wjeżdżać samochody ciężarowe, zamiast kostki o grubości 6 cm, wybierz tą grubszą, 8 cm lub nawet 10 cm.

Przygotowanie nawierzchni do wykonania podjazdu

Rodzaj podsypki pod podjazdem do garażu uzależniony jest od rodzaju gleby, jej nasiąkliwości, a także od planowanej nawierzchni podjazdu. Aby twój przydomowy plac manewrowy nie osiadał pod ciężarem samochodu i nie pękał, zastosuj podbudowę o różnej frakcji, np. grys ozdobny, kruszony beton, piasek czy otoczaki. Górne partie żwiru warto zagęścić, aż do momentu, w którym grunt przestanie osiadać. W skrajnie niekorzystnych przypadkach podłoże pod podjazdem warto wzmocnić cementem, żużlem lub siatką wzmacniającą. Boki podjazdu obowiązkowo wzmocnij krawężnikami. Zapobiegnie to rozchodzeniu się płyt lub kostek.

Podjazd do garażu z kruszywa

Jednym z najtańszych sposobów na wykonanie podjazdu do garażu jest wysypanie go żwirem. Podjazd ze żwiru nie wymaga skomplikowanego układania, więc zaoszczędzisz również – czas lub pieniądze – na samym wykonaniu. Podjazd z gruboziarnistego grysu łupanego jest przepuszczalny dla wody, dzięki czemu nie zaburzysz retencji wody na własnym ogrodzie. Tego rodzaju nawierzchnię wykonuje się z kamienia o dużej twardości, np. granitu. Materiał ten nie kruszy się pod kołami, nie zagraża oponom samochodu i nie pyli. Zaletą grysu jest też to, że nie tworzą się na nim koleiny, jak w przypadku otoczaków czy gładkich kamieni.

Do minusów podjazdu z kruszywa trzeba zaliczyć to, że pojawiają się na nim chwasty. Konieczne bywa również zagrabianie lub uzupełnianie grysu. Trzeba też liczyć się z tym, że pojawi się on również na trawniku, chodniku czy na ulicy. Irytującym mankamentem jest klinowanie się kamieni w bieżniku opon, co objawia się rytmicznym stukiem podczas jazdy.

Podjazd do garażu z kostki brukowej

Najczęstszym wyborem wśród inwestorów jest kostka bauma. Betonowa kostka brukowa łączy stosunkowo niską cenę z wytrzymałością i praktycznością. Choć z czasem traci swój kolor i może wyglądać nieestetycznie, zapewnia dużą wygodę korzystania z podjazdu. Kostka brukowa ma bardzo wysoką odporność na ściskanie, łatwo się ją układa i kosztuje około 30 zł za metr kwadratowy. Drugie tyle kosztuje jej ułożenie.

W pewnym stopniu kostka betonowa jest przepuszczalna dla wody, ale wykonując z niej podjazd, należy dobrze zaplanować spadek. Zalegające na nawierzchni kałuże mocno zaburzą estetykę ogrodu, a przy tym mogą doprowadzić do tworzenia się zagłębień. Na niewielkich podjazdach wystarczy obustronny spadek. Jeżeli zamierzasz wybrukować większą powierzchnię, zaplanuj odpływ wody.

Podjazd z kostki granitowej

Znacznie droższym, ale bardziej eleganckim rozwiązaniem jest podjazd z kostki kamiennej: granitowej, bazaltowej lub sjenitowej. Łupane lub cięte kostki mają nieregularny kształt, dzięki czemu wyglądają naturalniej i ciekawiej. Z tego samego wynika jednak ich wada – bywają niezbyt wygodne, zwłaszcza dla kobiet w szpilkach. W odróżnieniu od kostki brukowej, kostka kamienna sprzedawana jest na tony. To, na ile wystarczy taka ilość surowca, zależy od wielkości kostek. Jeśli kostki mają grubość 6 cm, jedna tona wystarczy na ułożenie 6-7 metrów kwadratowych podjazdu. Jego cena będzie oscylować w okolicach 50-60 zł za metr kwadratowy. Jeśli jednak wybierzesz grubszą kostkę, np. 10 x 10 cm, koszt jednego metra może osiągnąć nawet 200 zł. Dużo droższe jest również układanie kostki kamiennej, bo wymaga dopasowywania elementów do siebie.

Klinkierowy podjazd do garażu

Rzadko spotykanym w Polsce rozwiązaniem jest wykonanie podjazdu z cegły klinkierowej. Z bruku klinkierowego dość często wykonuje się drogi oraz podjazdy w Holandii. Taka nawierzchnia jest nienasiąkliwa, trwała i bardzo przyczepna. Cegły w rozmiarze 24 x 12 x 5,2 układa się zazwyczaj na sztorc, wzdłużnie lub w jodełkę. Na pochyłych fragmentach podjazdu dodatkowo układa się kostkę na płasko i naprzemiennie na sztorc, uzyskując tarkę zwiększającą przyczepność. Takie rozwiązanie warto zastosować na stromych zjazdach do garażu mieszczonego w piwnicy, stosowanych w niektórych domach szeregowych oraz „kostkach”.

Koszt podjazdu z cegły klinkierowej nie należy do najtańszych. Ceny metra kwadratowego rozpoczynają się od 100 zł. Jeśli chcesz wybrać bruk w innym kolorze, np. żółtym, czarnym czy brązowym, cena może być jeszcze wyższa. Koszt ułożenia jest podobny, jak w przypadku kostki kamiennej i wynosi ok. 100 zł za metr kwadratowy.

Podjazd do garażu z płyt ażurowych

Płyty ażurowe sprawdzą się przede wszystkim na bardzo długich podjazdach do garażu, których wybrukowanie powyższymi sposobami byłoby nieekonomiczne. W przypadku betonowych płyt ażurowych wystarczy ułożyć dwa ciągi odpowiadające rozstawowi kół. Dzięki temu drastycznie zmniejsza się koszt inwestycji, tym bardziej, że płyty nie potrzebują osadzania na krawężnikach. Cena metra kwadratowego płyt ażurowych to ok. 40 zł, ale trzeba pamiętać, że nie wykłada się nimi zazwyczaj całego podjazdu.

Poprawnie osadzone płyty ażurowe są trwałe, nie pękają i zapewniają dobrą trakcję nawet na stromych podjazdach. Ich zaletą jest też to, że w minimalnym stopniu wpływają na estetykę ogrodu i można je całkiem sprawnie ukryć. Jeszcze lepiej wypadają w tym względnie kratki ażurowe z zielonego tworzywa sztucznego. Przestrzenie pomiędzy betonowymi żebrami wypełnia się najczęściej kamieniem lub trawą.

Do minusów ażurowej kratki należy to, że niewygodnie się po niej chodzi. Nie nadaje się do wykonania chodnika, a wykonany z niej podjazd trudno będzie wykorzystać do plenerowych imprez lub przydomowych prac.

Autor: Szymon Sonik