Data publikacji:

Prostownik z rozruchem. Ranking urządzeń 

Prostownik do akumulatora samochodowego to urządzenie, które powinno znaleźć się w każdym garażu. Regularne doładowywanie akumulatora to recepta na niedobory energii zimą czy podczas jazdy na krótkich dystansach. Co jednak zrobić, gdy potrzebujesz uruchomić samochód od razu, bez oczekiwania, aż akumulator się podładuje? Pomocny będzie prostownik z rozruchem, który natychmiast odpali silnik. Jaki prostownik z funkcją rozruchu wybrać? Sprawdź nasz ranking! 
prostownik z rozruchem

Czym jest prostownik z rozruchem? 

Podstawowy prostownik samochodowy to urządzenie ładujące akumulator prądem z gniazdka. Jego nazwa wywodzi się właśnie od prostowania prądu, czyli zamiany prądu zmiennego na prąd stały, używany w samochodzie. Aby jednak proces ładowania akumulatora kwasowo-ołowiowego był bezpieczny, nie może trwać zbyt krótko. Zbyt duży prąd ładowania mógłby doprowadzić do zagotowania i parowania elektrolitu znajdującego się w celach. Doprowadziłoby to do uszkodzenia ogniw, ale i mogłoby skończyć się wybuchem akumulatora.  

Z tego względu zaleca się ustawienie prądu ładowania o natężeniu wynoszący 1/10 pojemności akumulatora. Baterię o pojemności 60 Ah powinno się więc ładować prądem nie większym niż 6 A. Nowoczesne prostowniki mikroprocesorowe automatycznie dobierają prąd ładowania do wielkości i poziomu rozładowania akumulatora, by uzupełnianie energii było bezpieczne. Ładowanie trwa zazwyczaj od kilku do kilkunastu godzin. 

Jeśli jednak nie możesz czekać na naładowanie baterii, warto skorzystać z prostownika z rozruchem. Oprócz funkcji ładowania może on również wygenerować na tyle wysokie natężenie, które zdoła zasilić rozrusznik i uruchomić silnik. Prostownik z rozruchem działa więc na podobnej zasadzie, co jump starter lub kable rozruchowe. Dzięki niemu możesz spróbować odpalić silnik tuż po podłączeniu krokodylków do biegunów akumulatora. 

Jak działa prostownik z rozruchem? 

W odróżnieniu od urządzeń rozruchowych zwanych również boosterami lub jump starterami, prostownik z rozruchem nie ma własnego akumulatora. O wygenerowanie odpowiednio wysokiego natężenia dba mostek prostowniczy, który nie wymaga ładowania. Wystarczy podłączyć urządzenie do prądu i jest gotowe do pracy. Oczywiście obniża to jego mobilność, ale nie ma ryzyka rozładowania akumulatora podczas wielu nieudanych prób odpalenia silnika. Jeśli twój silnik z trudem odpala podczas minusowych temperatur, dobry prostownik z funkcją rozruchu może być doskonałą inwestycją. Oczywiście nie zastąpi wizyty u mechanika, ale zapobiegnie sytuacji, w której po przekręceniu kluczyka usłyszysz jedynie cichy jęk rozrusznika. 

Jaki prostownik z rozruchem wybrać? 

Choć prostowniki z rozruchem obsługują wysokie natężenie, są w gruncie rzeczy bardzo prostymi urządzeniami. Nie mają wielu części, a o ich sprawności decyduje w głównej mierze jakość materiałów. Solidna obudowa, dobrej jakości mostek prostowniczy, wiarygodny wyświetlacz amperomierza, elastyczne przewody ładowania – te elementy w największym stopniu wpływają na trwałość, niezawodność i bezpieczeństwo prostownika.  

Jak się jednak okazuje, nie zawsze warto kupować najdroższe urządzenie. Jeśli w twoim samochodzie benzynowym jest mały silnik i równie niewielki akumulator, upewnij się, że wybrany prostownik z rozruchem obsługuje daną pojemność. W droższych modelach najmniejszy obsługiwany akumulator to ten o pojemności 50 Ah, więc akumulatory 30 Ah nie będą z nim współpracować. Nie ma jednak obawy, że akumulator będzie zbyt duży. Nawet niedrogie prostowniki z rozruchem są w stanie uruchomić duży silnik sprzężony z dużą baterią 120 Ah. 

Prostownik z rozruchem czy urządzenie rozruchowe? 

Pozostaje pytanie, co sprawdza się lepiej: prostownik z funkcją rozruchu czy może booster rozruchowy? Choć oba urządzenia służą do tego samego, czyli do natychmiastowego uruchomienia silnika, działają w inny sposób. Jump starter wykorzystuje wbudowany akumulator, więc możesz zabrać go w dowolne miejsce. Uratuje cię z opresji nie tylko pod domem, ale i na parkingu firmowym, w galerii handlowej lub innym miejscu, w którym rozładuje się akumulator. Urządzenie rozruchowe to w gruncie rzeczy duży powerbank, więc może posłużyć także do zasilenia innej elektroniki. 

Z drugiej strony, po nieudanej próbie odpalenia silnika, booster rozruchowy szybko się rozładowuje, dlatego uruchomienie silnika może się okazać niemożliwie. W pełni naładowana bateria wystarczy jedynie na kilka prób. Jednostki wysokoprężne na wyjątkowo dużym mrozie wymagają dłuższej współpracy z rozrusznikiem, więc prostownik z funkcją rozruchu może okazać się lepszym wyborem. Tym bardziej, że w niskich temperaturach sprawność akumulatora urządzenia rozruchowego spada nawet o kilkadziesiąt procent. 

Jaki prostownik z rozruchem wybrać? Ranking TOP 5

Autor: Szymon Sonik