Samodzielna regeneracja felg, zarówno stalowych, jak i aluminiowych, jest możliwa. Nie wymaga skomplikowanych narzędzi oraz umiejętności i przeprowadzisz ją we własnym garażu. Oczywiście nie wszystkie uszkodzenia da się usunąć domowymi sposobami, ale te najpopularniejsze – bez większego problemu. Jakie narzędzia przygotować? Jakie preparaty lakiernicze kupić? Jak zorganizować miejsce pracy? Wyjaśniamy!
Przeczytaj również: Dobór felg do opon
Zanim jednak przejdziesz do prac, upewnij się, że felgi są w dobrym stanie. Nie chodzi jedynie o ich wygląd zewnętrzny – nawet mocno obite i odrapane felgi można doprowadzić do ładu. Dyskwalifikujące będą jednak pęknięcia felg oraz odkształcenia, które mogłyby obniżyć bezpieczeństwo jazdy. Nawet mikropęknięcia metalu mogą w trakcie jazdy przerodzić się w poważną usterkę.
Na własną rękę nie należy naprawiać również niewyważonych felg. Jeśli odczuwasz w trakcie jazdy mocne bicie felg, a podczas wymiany opon niezbędne jest oklejanie kół wieloma ciężarkami, najlepiej oddać felgi do profesjonalnej renowacji. Serwis zajmujący się tym na co dzień nie tylko przywróci kompletowi dobry wygląd, ale i pełnię parametrów. Profesjonalista oceni też, czy uszkodzenia nadają się w ogóle do naprawy.
Jakie uszkodzenia dasz radę usunąć we własnym zakresie? To przede wszystkim parkingowe otarcia, rysy czy odpryski na felgach. Warto bowiem wiedzieć, że większość felg aluminiowych pokrywana jest lakierem, który z czasem może odejść od metalu. Wyszlifowanie nierówności, uzupełnienie ubytków oraz pomalowanie felg na nowo nie jest trudne. W przypadku felg stalowych najczęstszym problemem jest natomiast rdza. Regeneracja felg stalowych skupi się więc na usunięciu korozji oraz nałożeniu nowego zabezpieczenia antykorozyjnego.
Po poprawnie wykonanym zabiegu felgi posłużą bezproblemowo przez następnych kilka lat. Renowacja felg aluminiowych lub stalowych to w wielu przypadkach lepsze rozwiązanie niż zakup taniego kompletu, o nieznanych parametrach.
Kluczem do regeneracji felg stalowych jest zazwyczaj skuteczne oczyszczenie ich z wykwitów rdzy. To najbardziej pracochłonny etap, dlatego warto przygotować zawczasu wszystkie niezbędne akcesoria: szczotkę drucianą, papiery ścierne o gradacji 80–180, włókninę ścierną oraz ściereczki do zbierania zeszlifowanego lakieru. Jak odnowić felgi stalowe?
W pierwszej kolejności dokładnie umyj felgę lub całe koło. Do pobieżnego odświeżenia felg nie trzeba zdejmować opon – uważaj jednak na to, by nie uszkodzić ogumienia. Następnie zaznacz umiejscowienie ciężarków wyważających na oponie i zdejmij je płaskim śrubokrętem. Teraz najbardziej żmudny etap, czyli szlifowanie felg do gołego metalu. Renowacja felg stalowych będzie skuteczna tylko wtedy, gdy pozbędziesz wszystkich wżerów, korozji oraz starego lakieru. Aby ułatwić sobie pracę, użyj drucianej szczotki w formie końcówki na wkrętarkę – pójdzie znacznie szybciej.
Gdy już oczyścisz całą stalową felgę, wydmuchaj opiłki sprężonym powietrzem i odtłuść powierzchnię benzyną ekstrakcyjną. Na tak przygotowaną felgę nałóż podkład w sprayu – trzy warstwy wystarczą. Jeżeli odnawiasz całe koło, zabezpiecz oponę taśmą malarską i gazetami. Gdy podkład zaschnie, wyszlifuj go włókniną ścierną i odtłuść. Dzięki temu warstwa czarnej farby będzie bardziej równomierna i trwała. Nie zapomnij o nałożeniu ciężarków!
Samodzielne odnowienie felg aluminiowych jest nieco trudniejsze, ale również możliwe. O zastosowaniu wkrętarki i końcówki drucianej nie ma mowy – aluminium jest zbyt miękkim i delikatnym materiałem. Lakier z felg należy więc usunąć w inny sposób, a mianowicie za pomocą preparatu do usuwania starych powłok lakierniczych. Wystarczy spryskać nim felgę, a następnie spłukać lakier myjką ciśnieniową. Zakamarki i bardziej oporne fragmenty doczyścisz papierem ściernym o gradacji 240. Przydatne będą również włókniny i gąbki ścierne.
Dalsze postępowanie uzależnione jest od tego, jak dużo uszkodzeń widnieje na feldze. Jeśli są to jedynie niewielkie rysy i odrapania, można wyszlifować je papierem ściernym 120. W przypadku dużych odprysków lepiej natomiast zastosować szpachlę do aluminium i wyrównać powierzchnię. Dzięki temu felga będzie jak nowa.
Ostatni etap renowacji felg aluminiowych to malowanie. Podobnie jak w przypadku felg stalowych, musisz nałożyć podkład i lakier. Zazwyczaj stosuje się srebrny lakier, ale nic nie stoi na przeszkodzie, by pomalować felgi aluminiowe na czarno, szaro czy na inny ciekawy kolor. Aby uzyskać połysk, po każdym etapie wyszlifuj lakier i zabezpiecz felgę lakierem bezbarwnym. Możesz również zastosować metodę mokre na mokre, która jest szybsza i łatwiejsza. Gdy lakier zaschnie, odczekaj kilka dni i wypoleruj felgi maszyną polerską lub padem polerskim. Efekt śliskiego i błyszczącego lakieru gwarantowany. Polecamy również zabezpieczyć felgi aluminiowe woskiem samochodowym lub powłoka ceramiczną – będą łatwiejsze w czyszczeniu i mniej narażone na działanie błota, soli czy wilgoci.
Czy każde felgi trzeba odnawiać? Niekoniecznie! W wielu przypadkach rdzawy lub brunatny nalot da się usunąć. Oczywiście nie zrobisz tego za pomocą szamponu samochodowego i potrzebne są specjalne kosmetyki. Metaliczne osady, np. z klocków hamulcowych, usuniesz za pomocą deironizera, znanego również pod nazwą „krwawa felga”. To specyfik o charakterystycznym zapachu zgniłych jaj i efekcie krwawienia. W kontakcie z metalicznymi opiłkami przyjmuje bordowy kolor, co jest oznaką rozpuszczenia zabrudzeń. Na najbardziej zabrudzone felgi, pełne wżerów i plam, należy wytoczyć natomiast najcięższe działa, czyli preparaty do felg o kwasowym odczynie. Uwaga! To bardzo mocne preparaty.