Data publikacji:

Na czym polega regeneracja pompy wspomagania?

Pompa wspomagania jest jednym z podstawowych elementów wyposażenia większości pojazdów. Jej zadanie jest proste, ma ona ułatwić kierowcy sterować samochodem. Jej działanie zmniejsza zapotrzebowanie na siłę kierowcy podczas obracania kołem kierownicy, w celu wykonania manewru. Pompa wspomagania jest zatem niczym innym, jak wsparciem osoby prowadzącej pojazd, które ułatwia sterowanie. Jest jednak elementem bardzo podatnym na zużycia, a tym samym na zniszczenia. Pompa wspomagania, jako jedna część, jest dość drogim elementem, dlatego osobom, które nie utrzymują pojazdu w stanie idealnym, zaleca się poddanie takiej pompy regeneracji po usterce, co znacznie zmniejsza koszty naprawy, jednak nie daje tak trwałych efektów, jak zastosowanie nowych elementów. Jak rozpoznać awarię pompy wspomagania? Jak wygląda regeneracja pompy wspomagania i kiedy się jej podjąć?

regeneracja pompy wspomagania

Pompa wspomagania – najczęstsze objawy uszkodzenia

Objawów uszkodzenia pompy wspomagania może być kilka. Najczęstsze przyczyny to zatarcia mechanizmu, wytarcie uszczelnień, rozszczelnienie czy niewytwarzanie odpowiedniego do pracy ciśnienia. Samą awarię pompy wspomagania dość łatwo rozpoznać. Najczęstszymi objawami uszkodzenia pompy wspomagania są:

  • wyciek oleju w przedniej części obrysu pojazdu;
  • zacinanie się kierownicy podczas wykonywania skrętów;
  • głośna praca pompy podczas jazdy na wprost;
  • brak samoczynnego powrotu koła kierownicy po wykonaniu skrętu;
  • głośne odgłosy, szumy podczas skręcania kierownicy.

Jeżeli podczas prowadzenia pojazdu odczułeś lub zauważyłeś jeden z powyższych objawów, to znak, że pompa wspomagania w twoim pojeździe uległa uszkodzeniu. Jak naprawić pompę wspomagania? Jak wygląda regeneracja? Czy może bardziej opłaca się zainwestować w nowy element?

Przeczytaj także, na czym polega regeneracja odbłyśników, regeneracja alternatora, regeneracja sprzęgła

Jak wygląda regeneracja pompy wspomagania?

Jak wyżej wspomniano, wymiana pompy wspomagania zalecana jest tylko i wyłącznie w przypadku, gdy bardzo dbamy o nasz pojazd lub gdy możemy pozwolić sobie na wydatki rzędu dwóch tysięcy złotych w celu naprawy. Jednak gdy nasz budżet nie pozwala na takie zabiegi lub gdy jakość pompy wspomagania nie musi być idealna, warto poddać ją regeneracji, co na pewno kilkukrotnie zmniejszy koszty naprawy.

Sama w sobie regeneracja nie jest mocno skomplikowanym procesem, jednak prawie niemożliwe jest podjęcie się jej samemu. Do tego potrzeba bez wątpienia specjalistycznego sprzętu oraz doświadczenia w tej dziedzinie, dlatego regenerację pompy wspomagania najlepiej zlecić polecanemu mechanikowi. W dużym skrócie proces regeneracji przebiega następująco.

W pierwszej kolejności należy wymontować pompę wspomagania. Następnym krokiem jest dokładne rozebranie wszystkich elementów pompy. Na tym etapie należy ocenić, które z elementów są trwale uszkodzone i należy wymienić je na nowe, które są w dobrej kondycji, a które należy poddać mechanicznej obróbce w celu regeneracji.

Po odpowiednich procesach naprawczych, wymianie zużytych części na nowe oraz złożeniu wszystkich elementów, należy sprawdzić pompę na stanowisku diagnostycznym, czy nadaje się ona do dalszego użytku. Jak sprawdzić pompe wspomagania? Polega to przede wszystkim na teście szczelności układu, sprawdzeniu przepływu oleju przez odpowiednie elementy przy różnych temperaturach i prędkościach tłoczenia oraz sprawdzeniu wytwarzanego ciśnienia.

Jeżeli wszystkie te procesy zachodzą w sposób kontrolowany i zgodny z zaleceniami producenta, oznacza to, że pompę udało się zregenerować i nadaje się ona do ponownego montażu i dalszego użytkowania.

Naprawa pompy wspomagania – kwota

Kwota regeneracji pompy jest znacznie niższa niż zakup nowej części. Doświadczony fachowiec zregeneruje elementy tak, że będą pracować jak nowe, jednak cenić też będzie się za swoje usługi. Mimo wszystko, ostatecznie kwota ta będzie niższa niż zakup nowego elementu.

Średnia cena nowej pompy wspomagania do większości popularnych modeli samochodów waha się w okolicach 1 do 2 tysięcy złotych. Regeneracja pompy u fachowca z reguły zawiera się w przedziale od 500 do 750 złotych, co jest mniej więcej połową ceny zakupu nowej części. Warto zastanowić się, na ile możemy sobie pozwolić.

Pamiętać należy jednak, że regeneracja nigdy nie zastąpi nam w pełni sprawnego, nowego elementu. Bez wątpienia zapobieganie objawom awarii jest kluczem do oszczędności i dłuższej żywotności naszej pompy wspomagania.

Warto zatem zainwestować w lepszej jakości oleje do przekładni kierowniczej (sprawdź, jaki płyn do wspomagania wybrać), regularnie sprawdzać poziom niezbędnych płynów, aby unikać zatarć mechanizmu oraz obserwować pracę układu kierowniczego. Odpowiednio wczesne eliminacje występujących problemów pozwolą nam zapobiec uszkodzeniu całego układu kierowniczego, a co za tym idzie, zabezpieczy nas przed wydatkami związanymi z regeneracją bądź zakupem nowej pompy wspomagania.

Pierwsze utrudnienia w skręcaniu koła kierownicy czy niepokojące odgłosy pochodzące ze strony przekładni, szczególnie przy wykonywaniu manewru skręcania, powinny zmusić nas do odpowiedniej diagnostyki u specjalistów, aby nie pogłębiać powstałej awarii i zakończyć proces usterki na wymianie pojedynczych części. W ostateczności, proces regeneracji polecamy wykonywać u sprawdzonych, polecanych specjalistów, którzy pomogą rozwiązać problem pompy wspomagania na długo.

Autor: Przemysław Mańka