Wielu fanów motoryzacji wie, jak ważne jest dobranie odpowiedniego oleju silnikowego, aby pojazd mógł w pełni wykorzystywać swoje możliwości, a użytkownik nie miał problemów z jego eksploatacją. Sam płyn pełni kilka istotnych funkcji, takich jak smarowanie silnika, oczyszczanie czy też chłodzenie całego układu. Zaznaczyć również warto, że poza zróżnicowanym oznaczeniem oleju, ze względu na właściwości, podzielić go można na trzy klasy, zależne od procesu produkcji. Zobacz, jakie są rodzaje olejów silnikowych.
Zanim zaczniesz przeglądać ranking olejów silnikowych w poszukiwaniu najlepszego produktu dla twojego zamochodu, warto wiedzieć, na jakie aspekty powinieneś zwrócić uwagę. Zacznijmy więc od tego, jakie są rodzaje olejów silnikowych.
Oleje silnikowe można podzielić na mineralne, półsyntetyczne i syntetyczne. Rodzaj każdego z nich zależy od procesu pozyskania go z przygotowanych wcześniej materiałów.
Silnikowe oleje mineralne przeznaczone są głównie do starszych modeli aut. Z racji swojej klasyfikacji i zastosowania nie obciążają w znaczny sposób układu uszczelnienia, jednak dość szybko tracą swoje właściwości.
Z pomocą przychodzą oleje silnikowe półsyntetyczne. Ten rodzaj oleju jest kompromisem pomiędzy wcześniej wspomnianym mineralnym a lepszym „syntetykiem”. Taki złoty środek sprawdzi się nie tylko w pojazdach starszej generacji, ale również w samochodach, które nie stawiają wysokich wymagań, jeżeli chodzi o smarowanie silnika.
Posiadają do około 65-70% bazy mineralnej, co świadczy o jakości tego rodzaju. Nie można wymagać, że olej taki sprawdzi się znakomicie, jeżeli bierzemy pod uwagę lepkość i właściwości smarujące, jednak jest on nieco bardziej odporny na starzenie, w porównaniu z poprzednikiem.
Jakie są jeszcze rodzaje olejów silnikowych? Ostatnim z nich są oleje syntetyczne. Charakteryzują się najwyższą jakością. Znakomicie znoszą obciążenia temperaturowe w silniku, a lepkość samego oleju silnikowego zmienia się nieznacznie w skrajnych przypadkach użytkowania.
Jednak nie obejdzie się bez wad. Olej syntetyczny przystosowany jest głównie do pojazdów sportowych. Rewelacyjnie znosi obciążenia wywołane przez ostre traktowanie silnika, jednak auto traci na mocy.
Jaki olej silnikowy będzie najlepszy? Posiadacze samochodów z filtrem cząstek stałych powinni przed doborem płynu smarującego sprawdzić ilość emisji sadzy powstałej podczas pracy silnika. Jest to dość istotna sprawa, z racji tego, że oleje silnikowe posiadają różny poziom wydzielanych spalin przy eksploatacji. Zły dobór oleju może skutkować emisją zanieczyszczeń ponad dopuszczalne normy, w związku z czym właściciel pojazdu będzie zobowiązany wyposażyć auto w dodatkowy filtr, którego zakup może sięgać nawet do 8 tysięcy złotych.
Innym parametrem, na który warto zwrócić uwagę, jest oznaczenie oleju. Zawiera ono szereg istotnych dla użytkownika informacji, takich jak zastosowanie w silniku benzynowym czy Diesla, klasę lepkości oleju silnikowego oraz informację o temperaturach zalecanych do eksploatowania.
Istotną kwestią jest też region czy pora roku, w której przewidujemy użytkować auto. W przypadku korzystania codziennego, bez względu na warunki pogodowe, najlepiej sprawdzi się olej uniwersalny, dostosowany do każdej sytuacji. Jednak gdy pojazdem, o którym mowa, jest piaskarka czy pług śnieżny, najlepiej zainwestować w olej klasy zimowej, dlatego zakup oleju najlepiej przemyśleć względem swoich potrzeb i przeznaczenia.
Na pierwszy szereg wychodzi klasa lepkościowa oznaczana na oleju jako SAE. Zapoznając się z jej charakterystyką, jesteśmy w stanie dopasować najlepszy dla naszego pojazdu płyn smarujący. Wartości zimowej gęstości oleju sugerują, w jakich temperaturach olej będzie spełniał jak najlepiej swoje zadanie.
Producenci zalecają wybierać możliwie najniższą wartość zimową. Jak ją rozpoznać? Oznaczona jest w charakterystyce klasy olejowej literką W, np. SAE 5W – olej zimowy.
W przypadku lepkości letniej sprawa się nieznacznie komplikuje. Niższa wartość tego parametru okaże się dla silnika bardziej energooszczędna, jednak wybór wyższej klasy pozwoli lepiej zabezpieczyć silnik i korzystniej wpłynie na jego trwałość. Przykładowe oznaczenie klasy letniej wygląda następująco: SAE 30.
Oczywiście na rynku spotkać można oleje uniwersalne, które spełniają swoją rolę w różnych warunkach, np. olej silnikowy SAE 5W-30. Olej taki użytkowany może być, nie tracąc swoich właściwości, w warunkach zimowych, jak również przy eksploatacji w ciepłe dni.
Kolejnym istotnym oznaczeniem jest klasa jakościowa – API. Pierwsza literka oznaczenia informuje kupującego o tym, do jakich silników przystosowany jest dany olej, S – silnik benzynowy, C – wysokoprężny. Druga litera natomiast mówi o klasie jakościowej.
Z praktycznego punktu widzenia, im dalej w alfabecie znajduje się litera względem początku, tym lepszej jakości jest olej. Dla podsumowania, olej API SL jest olejem wysokiej jakości do silników benzynowych, olej silnikowy API CF jest olejem klasy średniej przeznaczonym do silników Diesla, natomiast olej API SL/CF jest olejem uniwersalnym, zawierającym wyżej przedstawione klasy jakości.
Zobacz również ranking olejów silnikowych 5W30
Informacje zawarte na butelce olejowej przedstawią podstawowe wartości tego płynu. Znając swoje potrzeby i wymagania pojazdu, w prosty sposób można wybrać najlepsze dla siebie rozwiązanie. Z pomocą przychodzą również strony producentów olejów czy pojazdów, gdzie w prosty sposób, podając markę i model auta, można znaleźć rekomendowane rozwiązania dopasowane do swoich potrzeb.