O jakiej usterce świadczy ubywający płyn chłodniczy?
Jeśli w okolicy układu chłodzenia nie widać wycieku, a z rury wydechowej wydobywa się podczas jazdy biały dym, można podejrzewać najgorsze: uszkodzenie uszczelki pod głowicą. Podobne objawy daje także pęknięcie głowicy lub bloku silnika, a efektem jest dostawania się płynu chłodniczego do komory spalania. Dzieje się tak w momencie, gdy kanały płynu chłodniczego rozszczelnią się, a ciecz chłodząca trafi do cylindrów. Naprawa uszczelki pod głowicą to koszt nawet kilku tysięcy złotych.
Jak sprawdzić, czy spalany jest płyn chłodniczy, a nie np. olej silnikowy? W pierwszej kolejności warto skontrolować zbiorniczek wyrównawczy płynu chłodniczego. Jeśli znajdziesz tam ślady oleju silnikowego, świadczy to o mieszaniu się tych dwóch płynów pomiędzy układem chłodzącym a magistralą olejową. W takim przypadku może także wzrastać poziom oleju, co zauważysz na bagnecie. W takiej sytuacji dalsza jazda samochodem nie jest oczywiście możliwa, gdyż grozi dalszym uszkodzeniem silnika.