Wychwytywanie zanieczyszczeń dostających się do baku samochodowego to zadanie filtra paliwa. Choć jego koszt to zaledwie kilkadziesiąt złotych, wielu kierowców zapomina o regularnej wymianie, narażając się na wysokie koszty. Jakie są objaw zapchanego filtra paliwa? Co ile wymieniać filtr paliwa? Jak wymienić filtr paliwa samodzielnie? Odpowiadamy!
Nawet mniej doświadczeni kierowcy doskonale zdają sobie sprawę z konieczności wymiany filtrów. O ile termin wymiany filtra oleju lub powietrza jest oczywisty, łatwo zapomnieć o innym, równie ważnym – wymianie filtra paliwa.
Powszechnym problemem jest zainteresowanie nim dopiero wtedy, gdy zaczyna dawać oznaki zużycia. Na rynku aut używanych bez trudu można spotkać egzemplarze, w których filtr paliwa nie był wymieniany od wielu lat.
Zadaniem filtra paliwa jest wychwycenie wszelkich drobin, które znajdują się w paliwie. Mimo najwyższych standardów utrzymywanych na stacjach paliw, ryzyko przedostania się zanieczyszczeń do baku wciąż istnieje.
Często są to elementy zużytej infrastruktury, takie jak drobiny rdzy, szlam zalegający w zbiornikach lub nieczystości dostające się w trakcie tankowania. W przypadku silników benzynowych filtr paliwa musi wychwycić drobiny większe niż 10 μm.
Znacznie większą ochroną muszą natomiast wykazywać się filtry paliwa stosowane w silnikach wysokoprężnych. Nie dość, że olej napędowy sam w sobie jest mocniej zanieczyszczony, to na dodatek w niskich temperaturach wytrąca się z niego parafina, która mogłaby zapchać układ wtryskowy.
Filtr paliwa do diesla musi zatrzymać zanieczyszczenia większe niż 3 μm. Regularna wymiana filtra i korzystanie wyłącznie z dobrych źródeł paliwa to klucz do utrzymania układu w czystości.
Sprawdź również, jaki olej do skrzyni biegów wybrać.
Każdy samochód wyposażony jest w minimum jeden filtr paliwa, a niektóre modele, zwłaszcza z silnikami Diesla, mają nawet kilka filtrów. Pierwszym z filtrów jest metalowe sitko znajdujące się na wylocie baku, którego zadaniem jest zatrzymanie największych paprochów znajdujących się w zbiorniku paliwa.
Właściwy filtr paliwa znajduje się na przewodach paliwowych, ale może być umieszczony w różnych miejscach. W samochodach z silnikiem benzynowym umieszcza się go często pod podłogą, np. w okolicach zbiornika paliwa.
Wrażliwsze na jakość paliwa silniki wysokoprężne wymagają montażu filtra bliżej aparatu wtryskowego, dlatego zasadniczy filtr paliwa znajdziesz pod maską. Zazwyczaj zlokalizowany jest w pobliżu kielichów MacPhersona lub ściany grodziowej silnika.
Mocno zanieczyszczony filtr paliwa szybko da objawy zużycia. Zmniejszony przepływ benzyny lub oleju napędowego będzie się objawiał spadkiem mocy silnika oraz szarpaniem w czasie jazdy, zwłaszcza podczas mocniejszego wciśnięcia pedału gazu.
Mogą pojawić się również problemy z rozruchem silnika, zwłaszcza zimą. W niektórych przypadkach wzrasta spalanie paliwa, a częstym kłopotem w autach z silnikiem Diesla jest obfite dymienie na czarno. Wynika to z nieprecyzyjnego dawkowania ropy przez układ wtryskowy. Lekko zapchany filtr może nie dawać żadnych objawów, ale jeśli zauważysz zabrudzenia, warto od razu wymienić go na nowy.
Zapchanie filtra paliwa to niejedyny problem, jaki może cię spotkać. Znacznie groźniejsze jest uszkodzenie filtra paliwa, prowadzące do przepuszczenia zanieczyszczeń.
Nowoczesne silniki wyposażone są w niezwykle precyzyjne i wrażliwe na jakość paliwa układy wtryskowe, które mogą zostać uszkodzone już przez najmniejsze drobinki. O ile stosowane w starych samochodach benzynowych gaźniki wystarczyło wyczyścić, dzisiejsze jednostki wymagają zazwyczaj bardziej skomplikowanych oraz kosztownych napraw.
Jeszcze więcej problemów przysparzają silniki Diesla wyposażone w szyny common rail. Zanieczyszczone paliwo może uszkodzić zarówno wtryskiwacze, jak i pompę wysokiego ciśnienia lub pompę paliwa.
Najczęstszą przyczyną uszkodzenia filtra paliwa jest jego zapchanie. Zazwyczaj nie występuje nagle i jest efektem wieloletnich zaniedbań. Często kierowcy prowadzą do tego sami, wlewając do baku paliwo niewiadomego pochodzenia lub korzystając z zaniedbanych stacji paliw.
Kiepskiej jakości ropa napędowa nie jest wzbogacana środkami zapobiegającymi wytrącanie się osadów parafinowych lub kryształków lodu. Warto wiedzieć, że filtr paliwa zatrzymuje nie tylko brud, ale i zawartą wodę, skraplającą się w zbiorniku paliwa. Dzięki temu chroni wnętrze silnika przed korozją.
Mocno obciążająca dla filtra paliwa jest częsta jazda na rezerwie. Wówczas pompa paliwa może zaciągnąć nieczystości zalegające na dnie zbiornika i doprowadzić do problemów z silnikiem. W takiej sytuacji łatwo doprowadzić też do zapowietrzenia układu paliwowego, które również jest niebezpieczne.
Jak często wymieniać filtr paliwa? Według zaleceń producentów żywotność filtra zasadniczego to ok. 30-60 tys. km. Niektórzy producenci określają także interwał na 120 tys. km, jednak mechanicy nie zalecają tak długiego zwlekania z wymianą.
Tym bardziej że koszt wymiany filtra paliwa jest relatywnie niewielki w porównaniu z możliwymi usterkami. Jakość paliwa dostępnego na stacjach trudno skontrolować, dlatego warto stosować te krótsze okresy pomiędzy wymianami.
Kiedy wymienić filtr paliwa? Najlepiej zrobić to tuż przed zimą, by przygotować układ paliwowy na trudniejsze warunki. To szczególnie ważna informacja dla kierowców aut wysokoprężnych.
Wymiana filtra paliwa nie jest skomplikowana i jedynym utrudnieniem może być dostęp. W przypadku aut z filtrem umieszczonym pod podłogą najwygodniej zrobić to z tunelu lub podnosząc samochód na podnośniku.
W jaki sposób wymienić stary filtr paliwa na nowy? Zacznij od zdjęcia przewodów paliwowych z króćców filtra. Mogą być zaciskane opaskami lub szybkozamykaczami, które należy podważyć śrubokrętem. Aby nie pobrudzić podłogi paliwem, podstaw miskę. Zlejesz do niej także resztki paliwa z filtra. Uwaga! Nie wlewaj go jednak ponownie do baku.
Nowy filtr paliwowy załóż zgodnie z kierunkiem przepływu narysowanym na metalowej obudowie. Przed nałożeniem upewnij się, że króćce i przewody są czyste. Przytwierdź filtr obejmą lub wsuń go na swoje miejsce. Jeśli jest taka możliwość, uzupełnij filtr świeżym paliwem za pomocą strzykawki.
Gotowe? Niekoniecznie! Warto jeszcze odpowietrzyć układ paliwowy przed pierwszym uruchomieniem silnika. W pierwszej kolejności wystarczy odciągnąć niewielką ilość paliwa za pomocą strzykawki poprzez króciec wylotowy. Gdy bąbelki przestaną się pojawiać, nałóż wężyk paliwowy prowadzący do silnika.
W kolejnym kroku włączy zapłon samochodu, nie odpalając silnika. W ten sposób pompa paliwowa doprowadzi paliwo do układu wtryskowego, dzięki czemu uruchomienie silnika będzie łatwiejsze.
Autor: Szymon Sonik