Jak wybrać dobry atlas treningowy i jak na nim poprawnie ćwiczyć?


Atlas do ćwiczeń to idealny przyrząd nie tylko na profesjonalną siłownię, lecz także do domu. Tak naprawdę wystarczy nieco wolnego miejsca (a najlepiej osobne pomieszczenie) i trochę dobrej woli, by ten sprzęt do ćwiczeń stał się integralną częścią naszego treningu również w czterech ścianach.

Atlas do ćwiczeń jest urządzeniem wielofunkcyjnym i wbrew powszechnemu przekonaniu wcale nie zajmuje dużo przestrzeni. Należy pamiętać, że regularne ćwiczenia na nim mogą doprowadzić do widocznych efektów w bardzo krótkim czasie. Ćwiczenia na atlasie pozwolą nam nie tylko na zrzucenie zbędnych kilogramów, lecz także na zwiększenie masy mięśniowej, wyrzeźbienie wspaniałej sylwetki czy poprawę wytrzymałości. Z czego się składa, jakie są jego zalety, dlaczego warto w niego zainwestować oraz jak poprawnie na nim ćwiczyć — tego dowiecie się z niniejszego artykułu.

Dlaczego akurat atlas?

Atlas do ćwiczeń jest przyrządem wielofunkcyjnym, który pozwoli nam na ogólny rozwój ciała. Składa się z kilku bądź kilkunastu stanowisk (w zależności od stopnia zaawansowania i naszych potrzeb) przygotowanych do treningu różnych partii mięśni.

Ćwiczenia na atlasie cieszą się dużą popularnością ze względu na to, że w jednym miejscu możemy odbyć cały trening. Drugim pozytywnym aspektem posiadania atlasu do ćwiczeń jest to, że jest on bardzo bezpieczny — wszystkie obciążenia są odpowiednio zabezpieczone, więc nie musimy się martwić, że nabawimy się kontuzji.

Mimo prostoty w obsłudze oraz uniwersalności urządzenia także osoby bardziej doświadczone będą mogły dopasować obciążenia do siebie. Jeżeli chcemy ćwiczyć z kimś, to atlas jest dobrym wyborem, gdyż mnogość stanowisk pozwala na trening ze znajomymi.

Dzięki temu, że atlas do ćwiczeń jest bardzo wytrzymałym sprzętem, pozwala on na trening także osobom z nadwagą. Istnieją modele o maksymalnym dopuszczalnym obciążeniu nawet do 200 kilogramów, jednak najczęściej spotyka się takie o wytrzymałości do 120 kilo. Niestety zazwyczaj im większe dopuszczalne obciążenie, tym wyższa cena tego typu sprzętu do ćwiczeń.

Tak duża tolerancja obciążenia nie jest jednak wcale przypadkowa, gdyż wbrew opinii wielu osób urządzenie to nie służy tylko i wyłącznie do kształtowania sylwetki i zwiększania masy mięśniowej.

Owszem, na siłowniach czy w klubach fitness możemy w przeważającej większości spotkać ćwiczących na atlasie dobrze zbudowanych mężczyzn, którzy trenują już całe lata, ale prawda jest taka, że podczas treningu na atlasie spala się także tkankę tłuszczową. Jest on więc także dobrym rozwiązaniem dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy lub wręcz otyłych — zwłaszcza jeśli waga nie pozwala im jeszcze wykonywać bardziej zaawansowanych i dynamicznych ćwiczeń.


Atlas do ćwiczeń — jaki wybrać?

Zanim zajmiemy się kwestią poprawności wykonywania ćwiczeń na atlasie, warto zatrzymać się na moment przy wyborze odpowiedniego modelu. Jeżeli planujemy zakup atlasu, musimy się przede wszystkim zastanowić, które partie mięśni będziemy chcieli ćwiczyć. Jak wiadomo — im większa liczba stanowisk, tym wyższa cena urządzenia. Wielu osobom wystarcza podstawowy sprzęt do ćwiczeń.

Jeżeli zaś chcemy ćwiczyć nad bardzo muskularną, zrównoważoną sylwetką, to nie powinniśmy oszczędzać, tylko zakupić sprzęt dobrej jakości i z dużą liczbą stanowisk. Będzie on nam wtedy służył przez wiele lat, a ryzyko awarii będzie minimalne — nawet w obszarach, które zwykle szybko ulegają uszkodzeniom. Pamiętajmy, że choć atlas możemy zamontować w każdym domu, który ma choć jedno wolne pomieszczenie, to zajmuje on jednak stosunkowo dużo miejsca w porównaniu z bieżnią czy rowerem stacjonarnym.

Dlatego konkretny model atlasu powinniśmy dobierać także do naszych możliwości przestrzennych. Na etapie zakupu tego sprzętu warto ponadto nabyć specjalne maty ochronne, by nie niszczyć podłogi czy paneli, atlasy są bowiem ciężkie, niektóre ważą nawet 300‒400 kilogramów (konstrukcja plus obciążniki). Sprawdźmy, czy bloczki są łożyskowane, a ciężary obłożone winylem czy innym materiałem, który ma właściwości wyciszające.

Jest to szczególnie istotne w sytuacji, gdy sprzęt do ćwiczeń będzie się znajdował w bezpośredniej bliskości pomieszczenia, w którym powinny panować względny spokój i cisza.

Inną kwestią jest cena. Najprostsze atlasy do ćwiczeń kosztują 500‒600 złotych, a wraz ze wzrostem skomplikowania konstrukcji cena rośnie — nawet do kilku tysięcy złotych. Jak już wspomnieliśmy, zależy ona między innymi od liczby stanowisk. Należy uważać na bardzo tanie atlasy — może się okazać, że obciążenia są dla nas zbyt małe, a konstrukcja jest wątpliwej jakości. 

Ćwiczenia na atlasie — jak robić to poprawnie?

Istnieje kilka uniwersalnych zasad, których musimy przestrzegać, jeżeli chcemy ćwiczyć na atlasie i nie nabawić się kontuzji. Przede wszystkim należy odpowiednio dobrać obciążenie. Zbyt duże ciężary na początku nadwerężą nasze ciało i spowodują, że zniechęcimy się do ćwiczeń.

Natomiast zbyt małe spowodują, że nie zauważymy efektów — a wiadomo, że ich brak także sprawi, że do treningu będziemy podchodzić niechętnie.  Na początek należy więc zacząć od mniejszych (lecz sprawiających nam pewną trudność) ciężarów, a potem sukcesywnie je zwiększać. Jeżeli nie wiemy, jakie obciążenie jest dla nas na początek odpowiednie, musimy sprawdzić, czy daną serię powtórzeń wykonamy bez żadnego problemu.

Jeżeli tak, to obciążenie jest zbyt małe. Jeżeli zaś pod koniec serii ćwiczenie będzie nam już sprawiać problemy, wtedy będzie ono odpowiednie.  Wraz z rozwojem treningu podnoszone na naszym sprzęcie do ćwiczeń ciężary powinny systematycznie wzrastać.

Następną kwestią, na jaką powinniśmy zwrócić uwagę, jest poprawne pod względem technicznym wykonywanie ćwiczenia na atlasie. W domu, w którym nie możemy skorzystać z porad trenera, najlepiej jest przeczytać instrukcję bądź włączyć filmiki instruktażowe znajdujące się w internecie — powinniśmy je tam bez problemu znaleźć. 

Natomiast będąc na siłowni, najlepiej poprosić kogoś doświadczonego, aby wytłumaczył nam co i jak. Najważniejsze jest, by ćwiczenia na poszczególnych stanowiskach wykonywać z zachowaniem odpowiedniej postawy — w przeciwnym wypadku może się okazać, że określone grupy mięśni nie pracowały w taki sposób, w jaki powinny, i nasz trening będzie mniej efektywny.

Oczywiście nie należy też zapominać o odpowiedniej rozgrzewce przed wejściem na sprzęt do ćwiczeń. Bez niej nie dość, że nie dobierzemy odpowiedniego obciążenia (nierozgrzany mięsień ma dużo mniejsze możliwości, przez co sztucznie zaniżymy dopuszczalny ciężar), to jeszcze możemy nabawić się niepotrzebnej kontuzji mięśni czy stawów. W przypadku ćwiczeń siłowych rozgrzewka zapobiega też zbyt wczesnym objawom zmęczenia.

Po wykonanych ćwiczeniach na atlasie dobrze jest się porozciągać — nasze mięśnie poczują ulgę. Warto też pamiętać, że nie powinno się wykonywać ćwiczeń na atlasie, jeśli w ciągu dwóch godzin przed treningiem zjedliśmy obfity posiłek.

Atlas do ćwiczeń to jeden z tych zakupów, dzięki którym trening stanie się o wiele przyjemniejszy oraz bezpieczniejszy. W zależności od naszych preferencji możemy przebierać w modelach atlasów zarówno pod względem cenowym, jak i funkcjonalnym. Dzięki niemu wymodelowanie sylwetki czy zrzucenie zbędnych kilogramów jest łatwiejsze, niż nam się wydaje — wystarczy odrobina samozaparcia oraz regularność treningów.

Podobne artykuły

Ostatnio dodane artykuły