Pilates w domu — niezbędne wyposażenie

Siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej prędzej czy później da znać o sobie poprzez ból pleców, opuchnięte nogi i brak energii.  Wśród aktywności fizycznej bardzo pozytywne opinie zbiera pilates. Pomaga on rozruszać zastałe mięśnie i stawy, zrelaksować się i wyrobić sylwetkę, a uprawianie pilates w domu pomoże ci pogodzić wszystkie codzienne obowiązki — wystarczy założyć strój do pilates i zacząć ćwiczyć. Czego oprócz piłki do pilatesu będziesz potrzebować?

Pilates — opinie sportowców początkiem popularności

Nazwa „pilates” pochodzi od nazwiska jego twórcy — Niemca Josepha Pilatesa, który w ubiegłym wieku opracował ćwiczenia, mające pomóc sportowcom wrócić do formy po kontuzjach. Sportowcy zaczęli rozpowszechniać między sobą pilates — opinie były wśród nich tak dobre, że piłka do pilatesu zagościła w tysiącach domów, a ćwiczenia zyskały popularność na całym świecie. 

Ćwiczenia pilates łączą w sobie elementy gimnastyki, jogi, baletu i medytacji — angażują więc nie tylko ciało, lecz także umysł, czasem nazywane są „treningiem dobrego samopoczucia”. To średnio dynamiczne, systematyczne powtórzenia łagodnych ruchów, odpowiadające anatomicznej budowie człowieka i połączone z odpowiednimi technikami oddechowymi.

 Ich celem jest rozciąganie, uelastycznianie i wzmacnianie wszystkich partii mięśni, a także korygowanie wad postawy, zwiększenie świadomości swojego ciała i koordynacji ruchowej oraz oczywiście smukła, równomiernie ukształtowana sylwetka. To wszystko odbywa się przy spokojnej, relaksującej muzyce.

Dzięki temu, że jedyne, czego wymaga pilates, to strój i kilka gadżetów, nic nie stoi na przeszkodzie, by uprawiać pilates w domu. Stworzyliśmy listę elementów wyposażenia, które pozwolą ci zacząć treningi oraz cieszyć się zdrową sylwetką i dobrym samopoczuciem.

Mata do pilatesu

Ćwiczenia pilates wykonuje się boso lub w skarpetach, a zimna i śliska podłoga lub twardy dywan nie należą do komfortowych powierzchni. Jeśli nie zamierzamy ćwiczyć tylko na piłce do pilatesu, warto zaopatrzyć się w wielofunkcyjną matę treningową.
Powinna być ona dość miękka i gruba, gdyż zapewnia izolację od zimnej powierzchni oraz wygodę — wiele ćwiczeń wykonuje się na kolanach i łokciach.

Dzięki właściwościom antypoślizgowym nie narazimy się na kontuzje i będziemy mogły dokładniej wykonywać ćwiczenia. Zwróć także uwagę, czy mata nie zwija się i dobrze przylega do powierzchni oraz czy jest wystarczająco długa, byś mogła położyć się na niej cała. Bardziej praktyczne są maty o gładkiej powierzchni — łatwiej się je czyści.

Taśmy i obręcz do pilatesu

Dzięki nim w domu za pomocą ćwiczeń pilates możemy ćwiczyć jak na siłowni. Ich zadaniem jest stworzenie oporu, którego pokonywanie silniej angażuje mięśnie podczas ćwiczeń. Pomagają wzmacniać mięśnie głębokie stabilizujące kręgosłup, a tym samym prawidłową postawę ciała, nie tylko podczas ćwiczeń pilates.

 Opinie na podstawie badań wskazują, że trening z obręczami i taśmami jest nawet trzykrotnie bardziej efektywny. 

Im grubsza taśma, tym większy stopień trudności wykonywanych ćwiczeń. Można kupić je pojedynczo, a także w zestawach złożonych z kilku sztuk o różnej grubości, dzięki czemu możemy wykonywać ćwiczenia o różnej intensywności.

Piłka do pilatesu

To sprzęt chyba najbardziej kojarzący się z ćwiczeniami pilates. Piłka do pilatesu zastosowana w ćwiczeniach wymaga pracy nad utrzymaniem równowagi, co dodatkowo angażuje mięśnie — zwłaszcza wspomniane przy taśmach i obręczach mięśnie głębokie — oraz poprawia ruchomość stawów bez obciążania ich.

Decydując się na zakup piłki gimnastycznej, warto zwrócić uwagę na kilka kwestii. Piłki wykonane są zazwyczaj z gumy PCV lub pianki ABS, drugie rozwiązanie jest bezpieczniejsze, ponieważ tego rodzaju materiał jest bardziej wytrzymały na przebicie.

Nie należy także pompować jej „do pełna”, gdyż materiał nie zdąży nabrać elastyczności; najlepiej jest napompować ok. 85% objętości, a po 12 godzinach dopompować.

Rozmiar piłki do ćwiczeń pilates zależy od wzrostu. Docelowo, gdy siedzisz na piłce, kąt między twoimi udami a tułowiem powinien być równy lub większy niż 90 stopni, a rozmiary kształtują się następująco:

150–165 cm wzrostu — 55 cm średnicy;
166–175 cm — 65 cm;
176–185 cm — 75 cm;
Powyżej 185 cm — 85 cm.

Strój do pilates

Nawet jeśli planujemy pilates w domu i niespecjalnie zależy nam na tym, aby dobrze wyglądać, odpowiedni strój do pilatesu lub jogi na pewno zwiększy wygodę i efektywność naszych ćwiczeń. Luźne koszulki i dresy raczej odpadają, najlepiej spiszą się legginsy krótkie lub 3/4 i obcisła koszulka lub top.

W ćwiczeniach pilates nie ma zbyt wielu podskoków i energicznych ruchów, więc specjalny biustonosz sportowy nie powinien być potrzebny. Przydać się za to może ręcznik — pilates wbrew pozorom bywa wymagający.

Pilates w domu — wirtualne instruktorki

Jeśli stawiasz w pilatesie pierwsze kroki, na pewno przyda ci się pomoc. Specjalnie skonstruowane zestawy ćwiczeń dla początkujących na płytach DVD świetnie wprowadzają w świat ćwiczeń pilates. Ćwiczenia z filmem instruktażowym są przyjemniejsze i bardziej motywujące.

 instruktorka staje się towarzyszką treningu, a jednocześnie udziela wielu cennych wskazówek dotyczących wykonywanych ćwiczeń pilates. Pozytywne opinie zbierają też książki o pilatesie, wprowadzające w tematykę i filozofię tej dyscypliny, a także prezentujące różnorodne ćwiczenia i wskazówki dotyczące diety.

Pilates — ćwiczenia dla każdego

Dla kogo przeznaczony jest pilates? Odpowiedź jest prosta — dla każdego! Czy to w klubie fitness, czy też w domu pilates uprawiać mogą praktycznie wszyscy. Choć kojarzy się on raczej z damskim sportem, mężczyźni także mogą się nim zainteresować, zwłaszcza że stanowi relaksujący i wzmacniający dodatek do treningów innych dyscyplin sportowych.

 Nawet kobiety po przebytej ciąży mogą uprawiać pilates, opinie lekarzy wręcz wskazują go jako idealny sposób na powrót do formy. Ze względu na małe obciążenia stawów i brak wymaganej kondycji fizycznej pilates uprawiać mogą osoby starsze oraz z nadwagą.

Istnieją jednak pewne przeciwwskazania. Pilatesu nie powinny uprawiać osoby mające problemy z krążeniem i krzepnięciem krwi, cierpiące na zaawansowaną osteoporozę, po niedawnych operacjach i złamaniach kości, a także kobiety w pierwszym trymestrze ciąży i w ciąży podwyższonego ryzyka.

Inną kwestią, którą warto wziąć pod uwagę, jest to, że pilates to nie ćwiczenia przeznaczone do odchudzania. Istnieją co prawda programy odchudzające, lecz nie przyniosą one tak dobrego efektu, jak na przykład fitness czy bieganie. Mogą być jednak dobrym uzupełnieniem ćwiczeń odchudzających, a dzięki wzmocnieniu i uelastycznieniu ciała pomogą w wykonywaniu ćwiczeń odchudzających.

Tych wyjątków jest jednak niewiele — większość osób może korzystać z uroków pilatesu bez większych przeszkód. Elementy pilatesu możesz wprowadzić nawet w swoim biurze — czy wiesz, że piłka do pilatesu doskonale sprawdza się jako krzesło do biurka zapobiegające bólom kręgosłupa? Chyba pozostało ci tylko nałożyć swój pilates — strój, i zabrać się do ćwiczeń.

Ostatnio dodane artykuły