Data publikacji:

Ab wheel sposobem na płaski brzuch? Jak wykonywać ćwiczenia z kółkiem?

Estetycznie zarysowane mięśnie brzucha to podstawa dobrej sylwetki. Mocny tułów ma także bardzo duże znaczenie pod kątem zdrowotnym – to właśnie silne mięśnie brzucha i grzbietu chronią kręgosłup. Jak wykonywać ćwiczenia z kółkiem? Wyjaśniamy, jakich błędów nie wolno popełniać przy korzystaniu z ab wheel.

ab wheel

Czym jest kółko do ćwiczeń mięśni brzucha?

Ab wheel, lub po prostu kółko do ćwiczenia brzucha, to jedno z najprostszych urządzeń fitness. Znajdziesz je na każdej siłowni, ale widok trenujących na nim osób należy do rzadkości. Czy to oznacza, że jest ono nieskuteczne? Wręcz przeciwnie! Trzeba jednak uczciwie przyznać – nawet krótka sesja ćwiczenia z kółkiem ab wheel da ci solidny wycisk.

Kółka do ćwiczeń mięśni brzucha mają zazwyczaj podobną konstrukcję. Jest to metalowy drążek z dwoma uchwytami, pośrodku których znajduje się plastikowe kółko. Podczas zakupu zwróć uwagę na to, czy ma gumową bieżnię. W innym przypadku może ślizgać się na płytkach lub panelach, przez co ćwiczenie będzie niebezpieczne.

Dostępne są także modele z podwójnym kółkiem, ułatwiające ustabilizowanie sylwetki. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z treningiem, podwójny ab roller może być dla ciebie lepszym wyborem.

Kółko ab wheel – idealne do domowej siłowni

Domowa siłownia nie musi przypominać tych komercyjnych. Własny pokój fitness zorganizowany na niewielkiej przestrzeni powinien mieć równie zminiaturyzowane urządzenia do ćwiczeń. Jaki sprzęt do ćwiczeń w domu wybrać?

Kółko do ćwiczeń mięśni brzucha idealnie spełnia te wymogi. Jest niedrogie, niewielkie, a po złożeniu schowasz je w szufladzie lub szafie. Jest przy tym znacznie skuteczniejsze niż inne domowe urządzenia do wyrzeźbienia mięśni brzucha, np. kołyski lub twistery.

Kółko do ćwiczeń brzucha – efekty

Ćwiczenia na brzuch nie cieszą się zbyt dużym poważaniem. Panuje powszechne przekonanie, że na kształt sylwetki najbardziej wpływa rozbudowana klatka piersiowa lub pękate bicepsy. Z tego powodu wielu ćwiczących zupełnie pomija tę partię mięśniową, co jest dużym błędem.

Mięśnie brzucha należy wzmacniać i rozwijać tak samo, a wyrzeźbiony sześciopak jest lepszym wyznacznikiem formy niż obwód ramienia. Czy warto sięgnąć po ab wheel? Na jakie efekty możemy liczyć?

Efekty ćwiczeń z kółkiem na brzuch przyjdą bardzo szybko. Wzmocnienie mięśni brzucha oraz mięśni głębokich od razu poprawi stabilizację twojej sylwetki, co poprawi wyniki w innych ćwiczeniach: w martwym ciągu, wiosłowaniu sztangą lub przysiadzie.

Ćwiczenia z kółkiem polecane są też jako trening akcesoryjny w innych sportach, np. piłce nożnej, kolarstwie czy bieganiu. Pamiętaj jednak, że dobrze wyrzeźbione mięśnie brzucha nie będą widoczne, jeśli ich nie odkryjesz. Do tego niezbędne jest zmniejszenie tkanki tłuszczowej.

Kółko do ćwiczeń: jak ćwiczyć?

Ćwiczenia z kółkiem wyglądają na łatwe, ale takie nie są. W rzeczywistości trening wymaga sporego wytrenowania i nie jest zalecany osobom, które dopiero zaczynają przygodę z siłownią lub mają sporą nadwagę. Jeżeli nie jesteś w stanie wykonać poprawnej deski i utrzymać jej przez około 15 sekund, rozpocznij od łatwiejszych ćwiczeń na mięśnie brzucha.

Kluczem do bezpiecznego wykonywania ćwiczenia jest odpowiednie spięcie brzucha. Uklęknij na miękkim podłożu (np. dywanie lub macie do ćwiczeń) i chwyć kółko. Ręce powinny być delikatnie ugięte w ramionach. Obniż łopatki, a następnie mocno zepnij mięśnie brzucha. Aby to zrobić, wyobraź sobie, że chcesz maksymalnie zbliżyć mostek do miednicy. Plecy powinny być lekko zagięte i koci grzbiet jest tutaj naturalny.

Wyjeżdżając kółkiem do przodu, cały czas panuj nad napięciem mięśni brzucha i nie rozluźniaj ich. Zacznij od niewielkiego skłonu i wraz z wytrenowaniem pogłębiaj ruch. Gdy klasyczne powtórzenia będą dla ciebie zbyt proste, spróbuj ćwiczeń w oparciu na stopach. To wersja dla zaawansowanych. Ułatwieniem dla początkujących może być podparcie bioder gumą oporową.

Sprawdź nasz poradnik, jakie gumy do ćwiczeń wybrać

Autor: Szymon Sonik