Data modyfikacji:

Jaka farba do malowania tłumików będzie najlepsza?

Tłumik samochodowy to część układu wydechowego auta. Jest niezbędny do eliminowania nadprogramowych drgań, hałasu oraz prawidłowego przetwarzania spalin, które produkuje silnik spalinowy. Jak każda część może wymagać konserwacji. Zobacz, jaka farba do tłumików będzie dobrym wyborem.

tłumik

Farba do tłumików. Dlaczego warto malować tłumik?

Malowanie tłumika może sprawić, że będzie on odporny na korozję i podwyższoną temperaturę, a tym samym wymiana tłumika nie będzie tak szybko konieczna. Dzięki temu zabezpieczamy również układ wydechowy samochodu. Farba do tłumików musi być dobrana w taki sposób, aby umożliwiała jak najlepsze zabezpieczenie. Zwyczajne farby czy lakiery samochodowe mogą nie być odporne na ciepło, które wydobywa się z układu wydechowego samochodu.

Malowanie tłumika farbą, która nie jest dostosowana do wysokich temperatur, sprawi, że powłoka z farby w krótkim czasie popęka, zżółknie i zacznie odpadać. Każdy kierowca wolałby tego uniknąć. Farba do tłumików powinna być żaroodporna, dzięki czemu nie zostanie uszkodzona podczas eksploatacji pojazdu. Tym samym powinna wytrzymywać minimum 700 stopni Celsjusza.

Malowanie sprayem do tłumika

Alternatywą dla farby może być dobrej jakości spray do tłumika. Nieocenionym plusem takiego rozwiązania jest możliwość dotarcia do przestrzeni, które trudno pomalować za pomocą pędzla. Przed użyciem farby w sprayu należy energicznie potrząsnąć puszką. To pozwala na odpowiednie wymieszanie składników produktu.

Podczas malowania spray do tłumików należy stosować w odległości około 30 centymetrów od malowanej powierzchni. Najlepsze efekty osiągniemy, jeśli puszka będzie w pozycji równoległej do tłumika. To oznacza, że podczas malowania powinno się wykonywać ruchy poziome, a nie pionowe.

Malowanie tłumika krok po kroku

Malowanie tłumika powinniśmy rozpocząć od demontażu zewnętrznej części układu wydechowego. Jeśli tego nie zrobimy, tłumik najpewniej pomalujemy niedokładnie. Poza tym podczas malowania bez zdemontowania go istnieje duże ryzyko przypadkowego zabrudzenia farbą innych części samochodu.

Po zdemontowaniu tłumika należy go dokładnie wyczyścić oraz usunąć jego powłokę. Najlepiej zrobić to za pomocą papieru ściernego lub drucianej szczotki. Można też zeszlifować powierzchnię. Dzięki temu zabiegowi nie tylko doprowadzamy do oczyszczenia tłumika, lecz także do zmatowienia jego powierzchni, co pozwala farbie na lepszą przyczepność.

W następnym kroku należy dokładnie osuszyć tłumik i przygotować się do malowania. Najlepszym narzędziem do nakładania farby do tłumików jest pędzel z krótkim włosiem, który pozwala na aplikację cienkich warstw.

Zarówno farba, jak i spray do tłumików nie powinny być nakładane zbyt grubo, bo to może doprowadzić do pękania nałożonej farby podczas dalszej eksploatacji. Przed malowaniem nie trzeba stosować żadnego specjalnego podkładu.

Po pomalowaniu tłumika jedną lub dwiema cienkimi warstwami farby należy pozostawić go do wyschnięcia. Po kilkunastu godzinach należy zamontować odnowione części układu wydechowego.

Przeczytaj również, jak wybrać farbę do zacisków samochodowych

Doskonałym wyborem do malowania tłumika jest farba żaroodporna VHT SP102 w formie sprayu, która wytrzyma temperaturę nawet 2000 stopni Fahrenheita, czyli 1093 stopni Celsjusza! Ten spray do tłumików jest wyprodukowany na bazie silikonowo-ceramicznej, która pozostawia matowe wykończenie. Co ważne, po pomalowaniu tłumika należy utwardzić farbę. Można zrobić to zarówno w pojeździe, jak i poza nim. W pierwszej opcji producent poleca:

  • uruchomić silnik na 10 minut na biegu jałowym,
  • schłodzić silnik przez około 20 minut,
  • uruchomić silnik na biegu jałowym, tym razem przez 20 minut,
  • ponownie schłodzić silnik przez 20 minut,
  • uruchomić silnik na 30 minut w normalnych warunkach jazdy.

Można też utwardzić farbę za pomocą pieca. W takim wypadku należy utwardzać ją w temperaturze 121, 204 i 343 stopni Celsjusza. Każde utwardzenie w coraz wyższej temperaturze powinno trwać 30 minut. Pomiędzy nimi należy schładzać tłumik, również przez 30 minut.

Własnoręcznie malowanie tłumika to bardzo dobra decyzja, jeśli nie chcemy wymieniać tego elementu na nowy. Dobra farba do tłumików pozwala ochronić części samochodowe od wpływu zbyt wysokiej temperatury.