Rynek części samochodowych oferuje dwie grupy felg. Są to felgi stalowe oraz felgi aluminiowe. Każdy z tych rodzajów ma swoich zwolenników, jak i przeciwników, choć nie zawsze idzie to w parze z fachową wiedzą dotyczącą zagadnienia. Które felgi samochodowe wybrać? Lepsze będą felgi stalowe czy aluminiowe? Oto nasze podpowiedzi.
Jakie felgi wybrać do samochodu? Po pierwsze, rynek zasypuje nas felgami różnego kształtu, koloru i, co najważniejsze, różną jakością produktów. Wybierając więc felgi do naszego auta, dobrze jest zwrócić uwagę na renomę producenta. Felgi renomowanych firm już w trakcie procesu produkcji poddawane są licznym testom wytrzymałości, m.in. na zginanie, obciążenia czy uderzenia.
Po drugie, produkty markowe, zanim zostaną dopuszczone na rynek, podlegają kontroli polegającej na prześwietlaniu felgi promieniami RTG. Prześwietlenie to pozwala na wykrycie niewidocznych gołym okiem wad materiałowych i co za tym idzie, wycofanie produktów słabej jakości.
Biorąc pod uwagę estetykę naszego auta, felgi aluminiowe biją na głowę swojego stalowego konkurenta. Jest to wynikiem ogromnej ilości wzorów, które podkreślają indywidualny wygląd samochodu dopasowany do gustu jego właściciela. Felgi stalowe zaś nie dają nam zbyt dużego wyboru, choć niedogodność tę możemy zrekompensować, zakładając na stalową felgę różnego rodzaju kołpaki.
Przeczytaj również: Jakie śruby do felg aluminiowych i stalowych?
Istnieje powszechne przekonanie, że felga wykonana z aluminium jest znacznie lżejsza od stalowej. Nie do końca jest to prawda. Ciężar felgi aluminiowej o tym samym rozmiarze co stalowej, jest niemal jednakowy. Decyduje o tym ilość materiału użytego jako dodatek do aluminium, a mającego nadać feldze odpowiednią twardość i wytrzymałość.
Oczywiście, dużo też zależy od wzoru felgi aluminiowej – im bogatszy wzór, tym większa masa koła. W związku z tym przekonanie, że auto wyposażone w felgi aluminiowe będzie lżejsze niż to z felgami stalowymi, przez co zużywa mniej paliwa, jest błędne.
Wiele osób uważa, że felgi aluminiowe są bardziej podatne na korozję od stalowych i w związku z tym lepiej jest ich nie używać w okresie zimy. Nie jest to do końca prawda, gdyż felgi stalowe nie posiadają warstwy antykorozyjnej (w przeciwieństwie do ich aluminiowych odpowiedników).
Nie ma też możliwości mycia ich od strony wewnętrznej. Jeżeli nasze „stalówki” przykryjemy kołpakami, to piach i kamienie dostające się między kołpak a felgę będą ją rysować i czynić podatną na korozję. Współczesne felgi aluminiowe w zdecydowanej większości posiadają warstwę antykorozyjną i są dobrze zabezpieczone przed uszkodzeniami mechanicznymi, dlatego wymiana ich na stalowe w okresie zimy nie jest już koniecznością.
Powszechna opinia głosi, że felga stalowa jest bardziej odporna na wszelkie uszkodzenia mechaniczne od jej aluminiowej odpowiedniczki. Zastanówmy się, czy to prawda. Felga stalowa charakteryzuje się ograniczoną plastycznością, a co za tym idzie, nie jest ona odporna na pęknięcia powstające w wyniku silnych uderzeń.
Inaczej jest w przypadku alufelgi. Jeżeli nastąpi gwałtowne uderzenie, nie pęknie ona, a ulegnie odkształceniu (cecha felg aluminiowych renomowanych producentów) i powietrze z opony nie ujdzie gwałtownie. Wiąże się to z możliwością lepszego zapanowania nad pojazdem.
Porównując ceny felg, łatwo zauważyć, że cena „alusów” jest wyższa. Jest to podyktowane przede wszystkim ich atrakcyjnością. Odpowiednio dobrane, znacznie podnoszą stronę wizualną samochodu. Oferta producentów felg aluminiowych jest bardzo szeroka, poczynając od kolorów, aż do ogromnej gamy kształtów (szprychowe, wieloramienne itd.).
Felgi stalowe są bardzo podobne do siebie, a ich atrakcyjność można zwiększyć poprzez dobranie odpowiednich kołpaków (dodatkowe koszty). Ceny alufelg na polskim rynku kształtują się od około 250 zł do nawet 10 tys. zł. (za 1 sztukę). Felgi stalowe możemy nabyć od około 115 zł do 600 zł (w zależności od rozmiaru).