Kłopoty z elektroniką samochodową nie zawsze muszą oznaczać poważną usterkę. Czasem wynikają z awarii regulatora napięcia, czyli elementu współpracującego z alternatorem. Jak sprawdzić regulator napięcia? Jakie objawy daje uszkodzony regulator napięcia? Jak wygląda wymiana zepsutego regulatora napięcia? Wyjaśniamy!
Regulator napięcia jest częścią układu ładowania w aucie i współpracuje ściśle z alternatorem. Odpowiada za to, by napięcie dostarczane przez alternator było cały czas takie samo, bez względu na prędkość obrotową silnika lub obciążenie alternatora. Regulator jest elementem samego alternatora i często odpowiada za nieprawidłową pracę podzespołu. Wielu kierowców sądzi wówczas, że źródłem problemu jest zużyty akumulator, jednak wymiana baterii nie przynosi odpowiedniego skutku. Warto zatem wiedzieć, jak sprawdzić alternator i regulator napięcia.
Jak wiadomo, alternator generuje prąd w trakcie jazdy, zamieniając energię silnika w energię elektryczną. Wykorzystywany jest on do zasilenia całej elektroniki samochodowej, jak i do ładowania akumulatora. Skoki napięcia mogą nie tylko uszkodzić wrażliwe urządzenia elektroniczne zainstalowane na pokładzie samochodu, ale i przyczynić się do szybszego zużycia akumulatora. Prawidłowe napięcie wynosi 14 V, jednak dopuszczalne są drobne odchyły, od 13,8 V do 14,5 V.
Usterkę regulatora napięcia można rozpoznać po nieprawidłowej pracy odbiorników. Jednym z charakterystycznych symptomów jest zmiana natężenia światła lamp w zależności od prędkości obrotowej silnika. Innymi objawami uszkodzonego regulatora napięcia są problemy z uruchomieniem urządzeń, np. radia, elektrycznych szyb lub dmuchawy nawiewu.
Zazwyczaj po usterce regulatora napięcia pojawia się na desce rozdzielczej ikonka ładowania akumulatora, która informuje o problemie z układem ładowania.
Sprawdź także: Alternator. Objawy zużycia i uszkodzenia
W niektórych przypadkach dochodzi również do „wariowania” elektroniki. Migające lampki ostrzegawcze, falujące wskazówki obrotomierza czy przygasające podświetlenie deski rozdzielczej to objawy, które mogą wskazywać na usterkę regulatora napięcia.
Jeśli zauważysz podobne symptomy, czym prędzej zatrzymaj samochód i sprawdź źródło problemów. Dalsza jazda z uszkodzonym alternatorem może być niebezpieczna i grozi nagłym zgaśnięciem silnika w trakcie jazdy. Niektóre samochody całkowicie uniemożliwią uruchomienie silnika, jeśli regulator napięcia alternatora daje objawy uszkodzenia.
To nie pierwszy raz, gdy miernik napięcia, zwany także multimetrem, pozwala znaleźć usterkę w układzie elektrycznym samochodu. To niedrogie urządzenie jest przydatne w diagnozie wielu awarii związanych z akumulatorem, alternatorem czy instalacją elektryczną. Jak sprawdzić miernikiem regulator napięcia?
Przeczytaj, jaki multimetr wybrać
Ustaw miernik uniwersalny na pomiar prądu stałego w zakresie do 20 V. Wspierając się schematem układu elektrycznego auta, znajdź przewody na wyjściu z regulatora napięcia. Możesz również sprawdzić to na klemach akumulatora. Wepnij się sondami w przewody i sprawdź, jakie napięcie jest generowane. Pomiaru należy dokonać na włączonym silniku.
Aby potwierdzić, że regulator działa dobrze, zmieniaj obroty silnika, a także włączaj odbiorniki prądu, np. klimatyzację, silnik podnośników szyb, dmuchawę itd. Wahania napięcia nie powinny być większe niż 0,5 V. Ładowanie większe niż 15 V jest niebezpieczne dla instalacji i może zakończyć się m.in. przepaleniem żarówek, uszkodzeniem akumulatora czy wybiciem bezpieczników.