Obawiasz się, że twój alternator nie spełnia swojego zadania i jest przyczyną problemów z elektroniką? Sprawdź, jakie są najczęstsze uszkodzenia oraz oznaki zużycia alternatora. Niektóre objawy mogą zaskoczyć.
Alternator to w gruncie rzeczy niewielka elektrownia zamontowana pod maską samochodu. Napędzany jest paskiem wielorowkowym lub klinowym poprzez wał korbowy silnika i ma dwa podstawowe zadania. Alternator musi jednocześnie zasilić całą elektronikę samochodu i doładować zapasy prądu w akumulatorze uszczuplone podczas rozruchu silnika.
Jest prądnicą prądu przemiennego, dlatego do zasilenia instalacji samochodowej 12 V niezbędne jest wyprostowanie prądu za pomocą diod prostowniczych wbudowanych w alternator. Alternator wyparł z motoryzacji innego rodzaju generator prądu, czyli klasyczną prądnicę. Jest prostszy w budowie, lżejszy i mniej awaryjny.
Podpowiadamy, jak sprawdzić alternator oraz jakie objawy występują w wypadku jego awarii.
Napięcie generowane przez alternator podczas pracy silnika powinno wynosić od ok. 13,8 V do 14,5 V. Jeśli alternator jest mocno obciążony odbiornikami, może chwilowo spaść do ok. 13,5 V. Jeśli jednak jest sporo niższe, oznacza to, że alternator jest niewydajny.
Typowe objawy awarii alternatora to:
W wielu poradnikach dotyczących doboru akumulatora można wyczytać, że po wybraniu zbyt dużej pojemności alternator nie będzie w stanie doładować baterii do pełna. Nie jest to jednak prawdą. O ile naładowanie akumulatora o większej pojemności może potrwać dłużej, o tyle nie ma ryzyka stałego niedoładowania.
Sprawny alternator jest w stanie na bieżąco doładowywać nie jeden, a nawet kilka akumulatorów. Takie rozwiązanie stosowane jest chociażby w kamperach, gdzie alternator musi zapewnić ładowanie nie tylko akumulatorowi służącemu do rozruchu silnika, ale i akumulatorom dostarczającym prąd do urządzeń w części mieszkalnej. O optymalne naładowanie baterii dba regulator napięcia.
Alternatywą dla zakupu nowego urządzenia jest regeneracja alternatora. Polega na wymianie szczotek, komutatora, łożyska wirnika oraz innych zużytych elementów. Podczas regeneracji piaskuje się i maluje na nowo obudowę alternatora, dzięki czemu wygląda on niemal jak nowy.
Skuteczność naprawy uzależniona jest od jakości zastosowanych części zamiennych, ale zazwyczaj udaje się uzyskać identyczne parametry, jak w przypadku nowego alternatora. Koszt kompleksowej regeneracji to ok. 150-400 zł.