Data modyfikacji:

Alternator. Objawy zużycia i uszkodzenia

Obawiasz się, że twój alternator nie spełnia swojego zadania i jest przyczyną problemów z elektroniką? Sprawdź, jakie są najczęstsze uszkodzenia oraz oznaki zużycia alternatora. Niektóre objawy mogą zaskoczyć.

alternator

Jakie powinno być ładowanie alternatora w samochodzie?

Alternator to w gruncie rzeczy niewielka elektrownia zamontowana pod maską samochodu. Napędzany jest paskiem wielorowkowym lub klinowym poprzez wał korbowy silnika i ma dwa podstawowe zadania. Alternator musi jednocześnie zasilić całą elektronikę samochodu i doładować zapasy prądu w akumulatorze uszczuplone podczas rozruchu silnika.

Jest prądnicą prądu przemiennego, dlatego do zasilenia instalacji samochodowej 12 V niezbędne jest wyprostowanie prądu za pomocą diod prostowniczych wbudowanych w alternator. Alternator wyparł z motoryzacji innego rodzaju generator prądu, czyli klasyczną prądnicę. Jest prostszy w budowie, lżejszy i mniej awaryjny.

Podpowiadamy, jak sprawdzić alternator oraz jakie objawy występują w wypadku jego awarii.

Napięcie generowane przez alternator podczas pracy silnika powinno wynosić od ok. 13,8 V do 14,5 V. Jeśli alternator jest mocno obciążony odbiornikami, może chwilowo spaść do ok. 13,5 V. Jeśli jednak jest sporo niższe, oznacza to, że alternator jest niewydajny.

Alernator. Objawy uszkodzenia

Typowe objawy awarii alternatora to:

  • Czerwona ikona akumulatora – jeśli po uruchomieniu silnika nie gaśnie i świeci się cały czas, alternator nie dostarcza do instalacji prądu i energia czerpana jest z akumulatora. Nie należy kontynuować jazdy, bo akumulator wkrótce się rozładuje.
  • Problemy z uruchomieniem silnika – jeżeli akumulator wymaga częstego doładowywania prostownikiem, mimo że poruszasz się także na dłuższych trasach, być może alternator nie dostarcza wystarczającej ilości prądu.
  • Szwankująca elektronika – częstym objawem uszkodzonego alternatora jest szwankująca elektronika. „Wariować” mogą lampki, kontrolki na desce rozdzielczej, wskazówki zegarów, a włączenie niektórych urządzeń może okazać się niemożliwe.
  • Nieregularne natężenie świateł – jeśli lampy przygasają na wolnych obrotach i rozświetlają się po dodaniu gazu, warto sprawdzić alternator.
  • Pisk wydobywający się spod maski – mocne zużycie koła pasowego alternatora może skutkować ślizganiem się paska wielorowkowego. Buczenie lub wycie zwiększające się wraz z obrotami może natomiast oznaczać usterkę łożyska alternatora.

Najpopularniejsze uszkodzenia alternatora

  • Pęknięcie obudowy – za pęknięcia odpowiedzialna jest woda gwałtownie schładzająca rozgrzany alternator, np. po wjeździe w kałużę. Jest to jedna z łatwiejszych do wykrycia usterek alternatora ze względu na widoczne objawy.
  • Zatarcie łożyska wirnika – zużyte lub źle zakonserwowane łożysko może się zatrzeć. Wówczas często dochodzi również do zerwania lub spadnięcia paska wielorowkowego.
  • Zerwanie paska – pasek to jedyny element napędzający alternator, więc jego zerwanie skutkuje natychmiastowym wyłączeniem alternatora.
  • Uszkodzenie regulatora napięcia – jeśli napięcie generowane przez alternator jest zbyt duże lub niskie, winowajcą może być regulator napięcia. Odpowiada on za dostarczenie stałego napięcia, bez względu na obciążenie alternatora oraz prędkość obrotową silnika. Różni się natomiast natężenie dostarczanego prądu.
  • Zalanie wodą – alternator narażony jest na zachlapanie wodą. Nie należy więc wjeżdżać z impetem w kałużę ani myć okolic alternatora myjką ciśnieniową.
  • Awaria diod prostowniczych – do zasilenia samochodowej instalacji konieczna jest przemiana prądu przemiennego na stały.
  • Uszkodzenie mechaniczne – są dość rzadkie, ale mogą wystąpić np. podczas jazdy terenowej.

Alternator a zbyt duży akumulator. Czy duża pojemność może być przyczyną ciągłego niedoładowania?

W wielu poradnikach dotyczących doboru akumulatora można wyczytać, że po wybraniu zbyt dużej pojemności alternator nie będzie w stanie doładować baterii do pełna. Nie jest to jednak prawdą. O ile naładowanie akumulatora o większej pojemności może potrwać dłużej, o tyle nie ma ryzyka stałego niedoładowania.

Sprawny alternator jest w stanie na bieżąco doładowywać nie jeden, a nawet kilka akumulatorów. Takie rozwiązanie stosowane jest chociażby w kamperach, gdzie alternator musi zapewnić ładowanie nie tylko akumulatorowi służącemu do rozruchu silnika, ale i akumulatorom dostarczającym prąd do urządzeń w części mieszkalnej. O optymalne naładowanie baterii dba regulator napięcia.

Regeneracja czy wymiana alternatora?

Alternatywą dla zakupu nowego urządzenia jest regeneracja alternatora. Polega na wymianie szczotek, komutatora, łożyska wirnika oraz innych zużytych elementów. Podczas regeneracji piaskuje się i maluje na nowo obudowę alternatora, dzięki czemu wygląda on niemal jak nowy.

Skuteczność naprawy uzależniona jest od jakości zastosowanych części zamiennych, ale zazwyczaj udaje się uzyskać identyczne parametry, jak w przypadku nowego alternatora. Koszt kompleksowej regeneracji to ok. 150-400 zł.

Autor: Szymon Sonik