Data modyfikacji:

Jaka polerka samochodowa dla amatora?

Polerowanie samochodu to żmudna praca wymagająca dokładności i precyzji, jednak dająca olbrzymią satysfakcję. Jeżeli marzysz o pięknym, błyszczącym lakierze jak z fabryki, warto zakupić własną polerkę samochodową. W ten sposób możesz w weekend usunąć zarysowania i zaoszczędzić pieniądze, które musiałbyś zapłacić profesjonalnej firmie detailingowej. Przeczytaj nasze wskazówki i sprawdź, jaka polerka samochodowa dla amatora sprawdzi się najlepiej.
polerka samochdoowa

Dlaczego warto zdecydować się na zakup polerki samochodowej?

Jedynym skutecznym sposobem na to, by trwale pozbyć się rys na lakierze, jest wykorzystanie maszyny polerskiej – potocznie określanej mianem polerki. Pozwoli ona wraz z odpowiednimi akcesoriami, takimi jak pasty i gąbki polerskie, przywrócić blask twojemu pojazdowi i sprawi, że kilkunastoletnie auto będzie się błyszczeć jak prosto z fabryki.

Warto spróbować samodzielnie wypolerować samochód w szczególności w sytuacji, gdy skazy nie są bardzo widoczne. To doskonały moment na to, by nauczyć się polerki i oszczędzić pieniądze, które musiałbyś zapłacić w profesjonalnym warsztacie. Często oszczędności (uwzględniając koszt maszyny i materiałów) przekraczają 1000 zł!

Na początku warto wyszkolić się w usuwaniu drobniejszych problemów, takich jak swirle (niewielkie, koliste rysy powstałe w skutek normalnego użytkowania) czy oksydacja (zmatowiały lakier). Na dalszym etapie możesz uczyć się usuwania głębszych rys i hologramów powstałych na skutek prowadzenia maszyny polerskiej. Warto mieć świadomość, że maszyna polerska może być również bardzo przydatna podczas oczyszczania samochodu za pomocą cleanera lub przy nakładaniu różnego rodzaju politur i wosków. Warto więc zapoznać się z poradnikami i rankingiem polerek samochodowych.

Jaka polerka samochodowa dla amatora? Rodzaje urządzeń

Polerki samochodowe możemy podzielić przede wszystkim na dwa podstawowe typy.

Polerki rotacyjne (obrotowe)

To proste pod względem konstrukcji polerki, które wykonują jedynie ruch obrotowy wokół własnej osi. Pozwalają na usunięcie nawet bardzo głębokich wad lakieru. Są bardzo skuteczne, zwłaszcza w połączeniu z mocnymi pastami ściernymi. Niestety, duża siła cięcia w przypadku osób niedoświadczonych może okazać się destrukcyjna, z tego powodu są one polecane przede wszystkim profesjonalistom.

Początkującym trudno jest zapanować nad maszyną, która wytwarza bardzo wysoką temperaturą. Często próby samodzielnego naprawienia lakieru przy pomocy polerki rotacyjnej przez amatorów prowadzą do powstawania tzw. hologramów lub nawet jeszcze poważniejszych uszkodzeń lakieru. Zwykle maszyna rotacyjna porusza się z prędkością w przedziale od 600 do 3000 obrotów na minutę.

Polerki dual action „DA” (orbitalno-rotacyjne)

To bardzo popularny obecnie typ maszyn polerskich. Poruszają się ruchem rotacyjnym po orbitach w kształcie elipsy. To sprawia, że polerowanie samochodu jest możliwe przy znacznie niższej temperaturze, dzięki czemu trudniej jest uszkodzić lakier w czasie polerowania.

Jaka polerka samochodowa dla amatora będzie dobrym wyborem? Modele typu dual action ze względu na prostotę obsługi są znacznie bardziej rozpowszechnione i polecane także początkującym użytkownikom. Doskonale nadają się na początek. Niestety, mają także ograniczenia: nie pozwalają na skuteczne usuwanie dużych i głębokich rys. Mają jednak dość szerokie zastosowanie: pozwalają pozbyć się mniejszych i średnich uszkodzeń lakieru i zmatowień, przywrócić mu blask. Dobrze sprawdzą się także do wykończeń, nakładania wosku czy politury. Maszyny polerujące typu „DA” poruszają się z prędkością 2000-5000 obrotów na minutę.

Jaka polerka samochodowa najlepiej sprawdzi się dla początkującego?

W przypadku osób, które dopiero zaczynają swoją przygodę z auto detailingiem i hobbystów zwykle polecane są polerki typu dual-action, które łączą w sobie ruch oscylacyjny z rotacyjnym. Na rynku dostępnych jest bardzo wiele modeli maszyn tego typu, w tym zaawansowane rozwiązania, które sprawdzą się także w przypadku profesjonalistów. Za tym wyborem przemawiają także przystępne ceny. Jeżeli jednak chcesz od razu rzucić się na głęboką wodę i zakupić polerkę rotacyjną, nie zaczynaj od razu uczyć się na swoim samochodzie. Warto najpierw poćwiczyć technikę na starych elementach, takich jak drzwi czy maski.

Na co zwrócić uwagę, kupując pierwszą maszynę polerską?

Kupując pierwszą polerkę samochodową, zawsze warto zwracać uwagę przede wszystkim na dwa aspekty: skok maszyny i rozmiar talerza. Skok maszyny, czyli odchylenie względem osi, jest bardzo ważny w przypadku, gdy decydujemy się na model orbitalno-rotacyjny.

Zwykle wielkość odchylenia mieści się w przedziale od 8 do 21 mm. Niewielki skok pozwala na dobre wykończenie lakierowanej powierzchni – jednocześnie jednak obniża siłę cięcia. Maszyny o większym skoku pozwalają na uzyskanie mocniejszej siły przy gorszym wykończeniu powierzchni. Już przed zakupem maszyny polerskiej warto dobrze się zastanowić, do czego będzie wykorzystywana.

Wiąże się to z faktem, że zazwyczaj polerka może działać wyłącznie z jednym rozmiarem talerza. Rozmiar 125 mm jest najbardziej uniwersalny, dlatego też może być dobrym wyborem na początek. Praca z tym talerzem na dużych elementach jest bardzo wygodna, w przypadku mniejszych konieczna będzie odrobina wprawy. Talerz w rozmiarze 75 mm dobrze sprawdzi się przy korekcie lakieru na elementach takich jak zderzaki, słupki czy lusterka. Istotne kwestie podczas wyboru maszyny polerskiej to również moc i waga.

Moc musi być odpowiednio wysoka, by umożliwiać bezproblemową pracę, z drugiej strony jednak przy częstym wykorzystywaniu polerki warto wybrać urządzenie energooszczędne. Polerka nie powinna być również zbyt ciężka – w przeciwnym wypadku operowanie nią przy dłuższej pracy będzie trudne.
Autorka: Anna Michalska