Data publikacji:

Jaki rower MTB kupić? Wybieramy rower górski dla początkujących

Planujesz kupić rower i nie wiesz, co wybrać? Z pewnością jedną z pierwszych twoich myśli będzie rower MTB, czyli rower górski. Kiedy najlepiej sprawdzi się rower górski oraz jaki model wybrać? Podpowiadamy, jakie rzeczy mają naprawdę znaczenie. Wbrew pozorom nie jest to tylko tylna przerzutka.
Jeśli etap zastanawiania się, dlaczego warto kupić nowy rower, masz już za sobą, to teraz pozostaje ci tylko wybór odpowiedniego modelu. Stawiasz na górala? Spoko, podpowiemy, jak wybrać najlepszego.

Dla kogo jest rower MTB?

Rower górski to w Polsce niemal synonim roweru. Kupuje się go do dojazdów do pracy, rekreacyjnych przejażdżek jak i do zgubienia tkanki tłuszczowej. Tymczasem w wielu przypadkach znacznie lepiej sprawdzą się inne rodzaje rowerów. Na szosie i szutrach doskonale zdaje egzamin rower crossowy, trekkingowy lub gravel, natomiast w mieście lepszym wyborem będzie rower miejski. W tych przypadkach rower MTB może cię wręcz ograniczać. Jest dość ciężki, gorzej toczy się po asfalcie, a sporą część energii zmarnujesz, „pompując” amortyzator.
Kiedy więc warto wybrać rower MTB? Wtedy, gdy masz zamiar zjeżdżać z asfaltu lub dróg polnych na rzecz leśnych lub górskich bezdroży. Wówczas szerokie opony z grubym bieżnikiem rozwiną maksimum możliwości i bez trudu poradzą sobie z kamieniami lub błotem. Rowery typu enduro lub trial znakomicie nadadzą się natomiast do dynamicznych zjazdów czy przejazdów przez single-tracki.

Na co zwracać uwagę podczas wyboru roweru 

Hardtail czy full?

Rower górski z dwoma amortyzatorami to marzenie komunijne każdego dziecka. Gdy jednak przyjrzymy się popularnym rowerom typu full, zauważymy, że wcale nie są idealne.

Amortyzator tylnego koła przydaje się podczas skoków lub przejazdów po konarach, ale na co dzień może jedynie przeszkadzać. Marnuje część energii przeznaczaną na pedałowanie, a w niedrogich rowerach może powodować niemiłosierne bujanie.

Jeśli nie kupujesz roweru z myślą o downhillu lub rajdach górskich, wybierz rower MTB z jednym amortyzatorem.
Przeczytaj koniecznie: Zabezpieczenie rowerowe — jakie kupić, by nie stracić roweru?

Jaki rozmiar kół w rowerze MTB?

Przez długie lata wśród rowerów MTB dominował jeden standard kół, czyli koła 26-calowe. Z czasem pojawił się konkurent, który zdobywa coraz większą popularność  – koła 29-calowe. Które będą lepsze dla początkującego? Porównajmy ich wady i zalety.

Mniejsze koła zapewniają lepszą zwrotność, są lżejsze i nadają się dla niższych osób. Koła 29 calowe lepiej wybierają nierówności, są stabilniejsze i wyglądają bardziej „pro”. Jeżeli wybór pomiędzy tymi rozmiarami sprawia ci kłopot, podpowiemy, że jest pewien kompromis: wybierz koła w rozmiarze 27,5 cala.

Rower MTB – jaki napęd?

Klasyczny napęd rowerów górskich to 3 przełożenia z przodu oraz 7-12 przełożeń tylnej przerzutki. Od liczby tarcz ważniejsze jest jednak przełożenie, czyli stosunek zębów przednich zębatek do zębatek kasety lub wolnobiegu.

To od liczby zębów na największych i najmniejszych kołach zębatych zależy, jak duża prędkość będziesz w stanie rozwinąć oraz pod jaką stromiznę wjedziesz. Wszystkie przełożenia „pomiędzy” dbają tylko o płynność jazdy, czyli o jak najmniejszą różnicę pomiędzy obciążeniem kolejnych biegów. 
W nowoczesnych rowerach MTB coraz popularniejsze są też napędy z dwoma lub nawet jednym blatem korby, np. 2x10 lub 1x11. Zachowują najczęściej podobną rozpiętość przełożeń, jednak eliminują konieczność wachlowania przednią przerzutką. Napęd bez przedniej przerzutki (1xX) ma jedną podstawową zaletę: jest bardziej odporny na błoto.

Rozmiar roweru MTB

Wybór odpowiedniego rozmiaru roweru MTB jest kluczowy do osiągnięcia komfortu w czasie jazdy. Nie chcesz przecież uderzać kolanami o kierownicę lub wyciągać się na rowerze niczym żaba. Do wyznaczenia rozmiaru ramy roweru górskiego używa się długości rury podsiodłowej (w rowerach szosowych jest to rura górna ramy). Rozmiar może być podany w calach lub centymetrach. Aby dobrać rozmiar, należy uwzględnić swój wzrost oraz przekrok (długość nogi) i porównać je z tabelą producenta roweru. 
Bardziej szczegółowe informacje o rozmiarze uzyskasz porównując geometrię ramy, a także efektywny rozmiar ramy, czyli wartości stack i reach. Dzięki temu dowiesz się, czy pozycja na rowerze będzie bardziej pionowa czy pozioma. Pamiętaj też o regulacji roweru po zakupie. Oprócz wysokości siodełka należy wyregulować też jego kąt, wysunięcie, a także wysokość i ustawienie kierownicy. Cały proces regulacji roweru nazywa się bikefittingiem, a filmy instruktażowe znajdziesz m.in. w serwisie Youtube.

Jakie hamulce wybrać?

W dzisiejszych czasach hamulce tarczowe niemal w pełni wyparły hamulce typu V-brake lub cantilever. Są mocniejsze, łatwiejsze w dozowaniu, a przy okazji bardziej odporne na błoto i wodę. W odróżnieniu od hamulców szczękowych nie niszczą obręczy koła, a jest to niejednokrotnie bardzo drogi element roweru.
Na rynku znajdziesz zarówno hamulce tarczowe mechaniczne, jak i hydrauliczne. Pierwsze są łatwiejsze w serwisowaniu, jednak pracują wyraźnie gorzej niż hamulce zasilane płynem hamulcowym. Jeżeli masz wybór, wybierz więc tarczówki hydrauliczne. Nieco inaczej sprawa wygląda w przypadku rowerów tanich, do ok. 1000 zł. W ich przypadku hamulce tarczowe bywają bardzo złej jakości. Nie tylko źle hamują, ale wręcz utrudniają jazdę, ocierając o tarczę, piszcząc lub nie odbijając. Stąd też w niedrogich rowerach górskich lepszym wyborem mogą być hamulce typu V-brake, które wciąż mają spore grono zwolenników.

Wybór roweru MTB to nie fizyka kwantowa, ale w czasie zakupu warto wziąć pod uwagę więcej rzeczy, niż tylko jakość tylnej przerzutki. To niestety „haczyk”, którym posługują się producenci rowerów. Jakość ramy, przedniej przerzutki, amortyzatora, kół czy hamulców również ma ogromne znaczenie.

Artykuły, które warto przeczytać: 

  • Tanie rowery szosowe. Jaki dla początkującego? 
  • Torby i sakwy rowerowe — jakie wybrać? 
  • Turystyka rowerowa – jak podróżować na rowerze?


    Autor: Szymon Sonik