Data modyfikacji:

Napięcie akumulatora – jakie napięcie powinien mieć akumulator? Poradnik

Najprostszym sposobem, aby określić przydatność akumulatora samochodowego, jest zbadanie go multimetrem. Jest to nic innego jak urządzenie pomiarowe, które posiada możliwość zmierzenia różnych wartości i wielkości fizycznych związanych z przepływającym prądem. Często w jednym takim urządzeniu znajdziemy amperomierz, woltomierz czy omomierz. Do zmierzenia napięcia akumulatora potrzebna będzie właśnie wspomniana przed chwilą funkcja, umożliwiająca pomiar woltów. Jak sprawdzić napięcie akumulatora i jakie powinno ono być?
napięcie akumulatora

Badanie napięcia akumulatora

Nawet najlepsze akumulatory z czasem mogą ulec usterkom. Jednym z ważnych parametrów akumulatorów jest ich napięcie. Aby sprawdzić poziom napięcia akumulatora multimetrem, należy w pierwszej kolejności ustawić pokrętło miernika tak, aby wskazywało pomiar napięcia prądu stałego. Najlepiej, gdyby posiadane urządzenie pracowało w automatycznym, dobieranym przez nie zakresie napięcia, jednak kiedy musimy wybierać je ręcznie, najlepiej nastawić na zakres 20 V.

Złączki przewodów, które powinny być dołączone do multimetru, należy odpowiednio umieścić w gniazdach pomiarowych urządzenia, a ich końcówki przyłożyć odpowiednio do biegunów na akumulatorze. Często przewody te są kolorowe: czerwone i czarne.

Czerwony oznacza plus, czarny – minus. Tak też należy podłączać je do akumulatora. Przy badaniu nie należy odpinać klem z akumulatora. Badanie najlepiej przeprowadzać na uruchomionym silniku. W przypadku odwrotnego podłączenia przewodów do miernika lub złego przyłożenia końcówek do biegunów akumulatora, wynik na multimetrze może pojawić się z minusem.

Nie należy się przejmować, jest on jak najbardziej prawidłowy, oznacza tylko odwrotną polaryzację. Najważniejsza jest wartość wyświetlona na multimetrze.
Co zrobić w przypadku, kiedy nie mamy dostępu do multimetru? Najlepszym sposobem jest zbadanie napięcia akumulatora u mechanika samochodowego. Jednak w tej sytuacji trzeba liczyć się z dodatkową opłatą za usługę. Gdy nasz akumulator często się rozładowuje lub gdy występują problemy z zapłonem pojazdu, a stan akumulatora badamy regularnie, warto zaopatrzyć się w multimetr. Podstawowy można kupić już do 20 zł i nie jest on jednorazowy, na pewno opłaci się jego zakup. Co w sytuacji, kiedy badanie akumulatora zdarza się bardzo rzadko?

Prawie każdy mechanik posiada w swoim warsztacie takie urządzenie pomiarowe. Koszt takiego badania to sprawa indywidualna zakładów mechaniki, jednak są zalety wizyty. W przypadku, kiedy akumulator okaże się zbyt słaby lub rozładowany, serwis taki może zaproponować podładowanie baterii, ewentualnie wymianę i montaż nowej.

Wiadomym jest, że przy rozładowanym akumulatorze i tak zaopatrzyć się trzeba będzie w nowy, dlatego pomoc mechanika może okazać się dla niektórych zbawienna. Często autoryzowane serwisy usługę monterską wliczają w cenę nowego akumulatora, a stary zabierają i poddają odpowiedniej utylizacji i recyklingowi.

Pozwala nam to w prosty sposób pozbyć się starego, nieprzydatnego akumulatora bez większych problemów, a do tego pozwala zaoszczędzić czas poświęcony na samodzielną wymianę. Mimo wszystko, jak są możliwości wymiany i samodzielnej kontroli napięcia akumulatora, zalecamy to wykonać.

Jakie powinno być napięcie akumulatora?

Prawidłowe napięcie akumulatora powinno zawierać się w przedziale od 13,8 V, przy zapalonych światłach mijania, do 14,4 V przy braku poboru prądu. Oczywistym jest, że każde włączenie świateł, podłączenie telefonu czy uruchomienie radia lub nawigacji to dodatkowe zakłócenia i wahania przy pomiarze, dlatego dla najbardziej wiarygodnego wyniku należy odłączyć lub wyłączyć wszystkie źródła, które mogłyby pobierać prąd w chwili badania. Od nowości lub po pełnym doładowaniu akumulatora, wartość napięcia bardzo szybko spada do okolic 13 V, nawet delikatnie poniżej, a następnie maleje do przedziału 12,5–12 V.

Zmierzone napięcie poniżej 12,5 V sugerować może znaczne rozładowanie się akumulatora. Warto wtedy podładować w miarę możliwości naszą baterię. W internecie znajdziesz instrukcję, jak ładować akumulator. Minimalne napięcie, jakie można odczytać, to 10,8 V, jednak to oznacza już bardzo poważne rozładowanie się akumulatora i wymaga natychmiastowej wymiany na nowy. Często osiągnięcie tej wartości powoduje, że ponowne ładowanie akumulatora, np. przy pomocy prostownika, jest nieskuteczne lub rozwiąże problem tylko na chwilę. Taka sytuacja zmusza nas do zakupu nowego akumulatora.
Zdjęcie: joebelanger/Envato Elements