Jaki rower kupić? Najpopularniejszy rozmiar kół to 26 cali. W takim przypadku obręcz ma średnicę wynoszącą 559 mm. Koła 28 oraz 29 cali posiadają identyczną średnicę obręczy, która wynosi 622 mm, a ich różnica dotyczy grubości opony. Wybierając koła o większej budowie, można liczyć na mniejszy kąt natarcia, co ułatwia szybsze pokonywanie przeszkód.
Rower z większymi kołami prowadzi się pewniej i jest bardziej stabilny, ze względu na większą powierzchnię stykającą się z podłożem. Dodatkową zaletą większych kół jest także możliwość osiągania szybszych prędkości z mniejszym nakładem energii.
Wybierając rowery z mniejszymi kołami, użytkownik ma zagwarantowaną lepszą zwrotność, zwinność oraz większe przyśpieszenie. Małe koła to dobry wybór dla osób, które preferują lekki i uniwersalny sprzęt nadający się na różne tereny. Rowery z mniejszymi kołami dobrze sprawdzają się w przestrzeni miejskiej, ponieważ ze względu na swoją mniejszą i lżejszą konstrukcję z łatwością można pokonywać z nimi trasy po wąskich i ciasnych ulicach, a także znacznie łatwiej je schować w ciasnych pomieszczeniach lub wnieść na wyższe piętro.
Wybierając rozmiar kół w rowerze, nie należy kierować się wyłącznie ich cechami i parametrami, ale także swoim wzrostem. Osoby, których wzrost nie przekracza 165 cm, powinny zdecydować się na mniejsze koła, dlatego zazwyczaj niższym kobietom proponuje się rowery z kołami w rozmiarze 26 cali. Wysokie osoby mogą korzystać z kół w rozmiarze 27,5, 28 lub nawet 29 cali. Osobom większego wzrostu, które chcą wykorzystać swój górski rower w miejskiej przestrzeni, zaleca się wykorzystanie kół w rozmiarze 27,5 cala. To alternatywa między kołami 16 oaz 28 cali.
Jakie będą najlepsze rowery miejskie? W tym przypadku rozmiar kół nie ma aż tak dużego znaczenia, chociaż zarówno małe, jak i duże koła posiadają swoje zalety i wady. Modele rowerów miejskich najczęściej wyposażone są w koła 26 lub 28 cali. Małe koła są zwinne i pozwalają w łatwy sposób manewrować w ciasnych miejscach. Z kolei duże koła lepiej sobie radzą w omijaniu i pokonywaniu przeszkód poprzecznych, na przykład wysokich krawężników.
Zazwyczaj wyposażone są w lekkie koła 28 cali, ponieważ są przystosowane do osiągania dużych prędkości bez nadmiernego wysiłku ze strony użytkownika (taki rozmiar sprawdzi się także w wypadku roweru szosowego dla początkujących). Duże koła gwarantują wygodną i szybką jazdę po równym terenie.
W tym przypadku wybrać można modele z kołami 26, 17,5, 28, a także 29 cali. Wybór odpowiedniego rozmiaru zależy głównie od preferencji użytkownika, co nie oznacza, że wszystkie rozmiary mają takie same cechy. Mniejsze koła są wyjątkowo zwrotne, dzięki czemu pozwalają na sprawne i dynamiczne manewry, co może być nieocenione w trudnym terenie.
Koła 27,5 cala charakteryzują się lepszą przyczepnością do podłoża, co znacznie wpływa na poprawienie bezpieczeństwa i stabilności podczas jazdy. Koła 28 i 29 cali pozwalają osiągać duże prędkości, a to ważna cecha dla wielu użytkowników.
Mniejsze koła w znacznym stopniu wpływają na wygląd i masę całego roweru, dzięki czemu może on być mniejszy oraz lżejszy. Model z mniejszymi kołami sprawdzi się dla niskich osób, w tym dla pań, których wzrost nie przekracza 160 cm. Wykorzystanie przez takie osoby roweru z dużymi kołami może nie być wygodne, a także w łatwy sposób może doprowadzić do nieszczęśliwego wypadku. Istotną zaletą małych kół jest dobra zwrotność, co pozwala w łatwy sposób zapanować nad sprzętem.
Mniejsze koła znacznie zmniejszają masę rotującą, a to oznacza, że do osiągnięcia optymalnej prędkości wystarczy niewielki nakład energii. Największą wadą kół w małym rozmiarze jest trudność w utrzymaniu prędkości. Chociaż taki rower znacznie łatwiej rozpędzić, to na dłuższą metę nie sprawdzi się on w długich trasach, ponieważ użytkownik stale będzie musiał pedałować, aby utrzymać optymalną prędkość.
Największą zaletą dużych kół w rozmiarze 28 cali jest ich niezawodność oraz lepsze wybieranie nierówności. Mniejsza siła natarcia sprawia, że wjechanie rowerem z takimi kołami na krawężnik nie stanowi żadnego problemu. Duże koła świetnie się sprawdzają w przestrzeni miejskiej, która jest pełna wysokich krawężników, podjazdów, progów zwalniających oraz innych przeszkód. Wadą takiego rozwiązania jest konieczność włożenia większego wysiłku w rozpędzenie roweru. Dzieje się tak dlatego, że rower jest większy, masywniejszy, a przez to mniej zwrotny.