Data publikacji:

Co to jest sprzęgło wiskotyczne? Jakie są objawy awarii?

Sprzęgło wiskotyczne to dobrze znany komponent, który fani motoryzacji z pewnością kojarzą z układu chłodzenia silnika, ale też z układu przenoszenia napędu. Co warto wiedzieć o tym elemencie każdego samochodu i w jaki sposób zweryfikować, czy nasza wiskoza nie uległa awarii?
sprzeglo wiskotyczne

Czym jest sprzęgło wiskotyczne?

Aby wiedzieć, jak sprawdzić sprzęgło wiskotyczne, trzeba najpierw wiedzieć, czym właściwie jest ta część samochodowa. Czym tak naprawdę jest element naszego samochodu o często upraszczanej nazwie wiskoza? Z reguły sprzęgło wiskotyczne jest komponentem, który odpowiada za prawidłową pracę wentylatora chłodnicy. Wentylator ten pełni bardzo istotną funkcję schładzania silnika spalinowego. Po co jednak wentylator, jeśli każdy samochód wyposażony jest w specjalny układ chłodzenia?

Oczywiście, w przypadku zwykłej pracy na trasie płyn chłodniczy w zupełności wystarcza do chłodzenia serca naszego samochodu. Inaczej jednak wygląda sytuacja, gdy często utykamy w korku lub poruszamy się na wyjątkowo małych odcinkach drogi. Wtedy chłodzenie płynem chłodniczym okazuje się niewystarczające. To moment, gdy kluczową rolę gra wentylator, regulowany sprzęgłem wiskotycznym.

Zastosowanie sprzęgła wiskotycznego

Co nieco już opowiedziano o istocie sprzęgła wiskotycznego. Prawda jest jednak taka, że mało kto tak naprawdę zwraca uwagę na ten element podzespołu, który w końcu w wielu sytuacjach odpowiada bezpośrednio za ochłodzenie temperatury naszego silnika.

Dodatkowo sprzęgło wiskotyczne znajduje również dość szerokie zastosowanie w przypadku samochodów terenowych, a także SUV-ach. W tym typie pojazdów wiskoza pełni ważną rolę blokady mechanizmu różnicowego. Na czym to polega? Samochód 4x4, który wpada w poślizg przy użyciu tylnych kół, przeprowadza napęd na przednią oś kół. To niezwykle ciekawe zastosowanie sprzęgła wiskotycznego, które niewiele ma wspólnego z wcześniej omawianym chłodzeniem silnika.

Jak więc widać, sprzęgło wiskotyczne, bez względu na zastosowanie, pełni niezmiernie istotną rolę w każdym pojeździe. Dlatego tak ważne jest dostatecznie szybkie zidentyfikowanie potencjalnego problemu z nim związanym. W jaki sposób możemy rozpoznać pierwsze objawy awarii sprzęgła wiskotycznego?

Zobacz także, jak rozpoznać spalone sprzęło

W jaki sposób zidentyfikować awarię sprzęgła wiskotycznego?

Awaria sprzęgła wiskotycznego nie należy do prostych w zidentyfikowaniu, choć wielu laików motoryzacji uważa wręcz odwrotnie. Objawy awarii wiskozy mogą być nieoczywiste, a prawie zawsze prowadzą do poważnych awarii, które siłą rzeczy skończą się u mechanika stosunkowo dużym rachunkiem. Jakie są najczęstsze objawy awarii sprzęgła wiskotycznego?

Przede wszystkim zakleszczenie się sprzęgła, co będzie objawiać się uruchomieniem wentylatora zawsze w momencie uruchomienia silnika. Taki stan rzeczy może prowadzić do znaczącego obciążenia pompy wody, a w efekcie do uszkodzenia rozrządu, co zawsze wiąże się z ogromnym wydatkiem.

Drugim, przeciwnym objawem problemów ze sprzęgłem wiskotycznym jest całkowity brak jego reakcji. Wiatrak w takim przypadku nie uruchomi się w standardowych dla niego sytuacjach. Niestety ten objaw dotyczy też problemów z termostatem. Co więcej, nowoczesne modele samochodu wyposażone są w dodatkowe zabezpieczenie, w którym to rola chłodzenia przechodzi na klimatyzację. W takim wypadku zauważenie problemów ze sprzęgłem dla niewprawionego kierowcy jest praktycznie niemożliwe.

Wymiana czy regeneracja sprzęgła wiskotycznego?

Czy w przypadku awarii sprzęgła wiskotycznego jest szansa na jego regenerację? Niestety, nie. Regeneracja wiskozy nie jest możliwa z dwóch podstawowych powodów. Pierwszy i najważniejszy powód to delikatność sprzęgła wiskotycznego - ze względu na to podczas rozbierania go zachodzi ogromne prawdopodobieństwo zniszczenia sprzęgła.

Drugi powód to fakt, że awaria sprzęgła wiskotycznego może być spowodowana wyczerpaniem właściwości płynu kinetycznego. Płyn kinetyczny to jednak materiał, który nie może podlegać wymianie.

Jak więc widać, w wypadku awarii konieczna jest wymiana sprzęgła. Na szczęście jednak nie wiąże się to z poważnym wydatkiem. Sprzęgła wiskotyczne możemy zakupić za cenę nie wyższą niż 200 złotych. Oczywiście niejednokrotnie cena jest uzależniona od modelu samochodu, jakim dysponujemy. Warto jednak zadbać o to, by sprzęgło wiskotyczne zawsze było zakupione z zaufanych źródeł. Gwarancją odpowiedniego działania sprzęgła jest jego odpowiednie przechowywanie.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie nowego sprzęgła wiskotycznego?

Sama w sobie wymiana sprzęgła wiskotycznego to proces niezwykle prosty. Podstawowy zestaw narzędzi i zakup nowego, niebudzącego wątpliwości pod względem jakości sprzęgła to wszystko, czego potrzebujemy.

Można zaryzykować stwierdzenie, że znacznie większym wyzwaniem jest zakup odpowiedniego komponentu. Jak powszechnie wiadomo, sprzęgło wiskotyczne musi być przechowywane w odpowiedni sposób. W głównej mierze chodzi tu o jego ułożenie. Jeśli dostawca nie dba o to, by sprzęgło było odpowiednio umiejscowione, grozi mu rychła awaria, co przeszkodzi w jego użyciu.

Jak więc wybrać odpowiednie sprzęgło wiskotyczne? Przede wszystkim zawsze kupujmy je u sprawdzonych dostawców, którzy gwarantują nam profesjonalne przechowywanie sprzęgła wiskotycznego. Warto przy tym wspomnieć, że godne zaufania sklepy oferują nam gwarancję na wypadek problemów z działaniem sprzęgła po jego montażu.

Wymiana sprzęgła wiskotycznego - samemu czy z pomocą specjalisty?

Wymiana sprzęgła wiskotycznego nie powinna sprawić żadnego problemu osobie, która ma chociażby minimalną wiedzę na temat motoryzacji i mechaniki. W przypadku jednak złego obchodzenia się z nowym sprzęgłem wiskotycznym istnieje obawa zniszczenia go, zanim jeszcze zostanie zamontowany.

Jeśli więc chcemy mieć pewność, że sprzęgło zostanie odpowiednio zamontowane, posłużmy się pomocą mechanika, który zagwarantuje nam bezproblemowe działanie tego komponentu.

Autor: Norbert Rukowski