We współczesnych autach stosuje się bowiem dwa obwody płynu hamulcowego, położone po skosie. Jeden z nich obsługuje przednie lewe koło i tylne prawe, a drugi – przednie prawe i tylne lewe. Dzięki temu po pęknięciu jednego z przewodów hamulcowych, np. podczas gwałtownego hamowania, nie stracisz panowania nad autem. Samochód w dalszym ciągu uda się zatrzymać, jednak przy pomocy tylko dwóch hamulców.
Warto też pamiętać, że sparciałe i nieszczelne przewody hamulcowe przepuszczają także wodę do układu hamulcowego, co obniża temperaturę września płynu. Płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, co oznacza, że wchłania wodę. Już niewielka obecność wody może obniżyć temperaturę wrzenia poniżej 200 stopni Celsjusza, co jest bardzo niebezpieczne. Zagotowanie płynu prowadzi do utraty hamulców i może spowodować niebezpieczną sytuację na drodze.
Sprawdź, co mogą oznaczać piszczące hamulce
Inne objawy awarii przewodów hamulcowych to m.in. miękki pedał hamulca, przez niektórych nazywany również gumowym. To oznaka, że płyn hamulcowy nie może być ściśnięty w przewodach i nie przenosi siły na tłoczki. Zamiast tego rozwierane są ścianki gumowych przewodów hamulcowych. Niepokojącym symptomem jest też ściąganie samochodu na jedną stronę podczas hamowania. Odpowiadać za to mogą także inne usterki, np. zużycie klocków hamulcowych, zapieczenie tłoczków czy źle ustawiona geometria, ale winy przewodów hamulcowych nie można wykluczyć.
Jak wygląda sytuacja w przypadku przewodów gumowych? Wymiana elastycznych przewodów hamulcowych powinna być przeprowadza częściej – co około 3 lata. Jest jednak znacznie łatwiejsza i nie wymaga podnoszenia całego samochodu, dostępu do kanału, demontażu baku czy dopasowywania przewodów do podwozia.
Do wymiany gumowego przewodu hamulcowego wystarczy zwykły podnośnik samochodowy, np. trapezowy, i zdjęcie koła. Po poluzowaniu odpowietrznika i odkręceniu dwóch śrub wystarczy odpiąć sparciały przewód hamulcowy i nałożyć nowy. Niezwykle ważne jest jednak poprawne odpowietrzenie układu i uzupełnienie płynu hamulcowego. W innym przypadku hamulce nie zadziałają poprawnie.
Wymiana jednego sztywnego przewodu to koszt około 150–250 zł. Mowa jedynie o usłudze, bo do tego należy doliczyć koszt zakupu samych rurek. Oczywiście można nabyć gotowe, odpowiednio ukształtowane przewody, jednak tańszą alternatywą jest samodzielne uformowanie ich z przewodu kupowanego na metry. Jeden metr bieżący przewodu hamulcowego to wydatek około 10–30 zł. Do tej ceny należy doliczyć metalowe łączniki przewodów, które nie wymagają zakuwania. Do jednego samochodu osobowego potrzeba około 20 metrów przewodów.
Regularna wymiana przewodów hamulcowych to czynność, o której wielu kierowców zapomina lub nawet nie wie. Wbrew pozorom nie jest to element trwały, wytrzymujący cały okres użytkowania auta. Przewody hamulcowe należą do części eksploatacyjnych i nie należy zwlekać z ich wymianą – to od nich w głównej mierze zależy skuteczność hamulców i bezpieczeństwo jazdy.