Data modyfikacji:

Jak wygląda i ile kosztuje wymiana przewodów hamulcowych?

Utrzymanie hamulców w dobrej kondycji nie ogranicza się jedynie do regularnej wymiany klocków i tarcz hamulcowych. Niezwykle istotnym elementem układu są przewody hamulcowe, których zadaniem jest doprowadzenie płynu hamulcowego do tłoczków. Pęknięcie przewodów może być bardzo groźne, dlatego wyjaśniamy, jak wygląda i ile kosztuje wymiana przewodów hamulcowych.
jak wygląda i ile kosztuje wymiana przewodów hamulcowych

Przewody hamulcowe w aucie – jaką pełnią rolę?

Niemal wszystkie współczesne samochody osobowe wyposażone są w hydrauliczne hamulce tarczowe ze wspomaganiem. Stąd też ich konstrukcja jest podobna, oparta na przewodach hamulcowych. Te biegną od pompy hamulcowej, zwiększającej ciśnienie płynu po wciśnięciu pedału hamulca.

Następnie płyn prowadzony jest metalowymi przewodami w okolice kół, gdzie trafia do elastycznych przewodów hamulcowych – połączonych bezpośrednio z zaciskami hamulców tarczowych. Dzięki temu koła mogą poruszać się wraz z elementami prowadzącymi i tłumiącymi zawieszenia. Płyn hamulcowy, którym wypełnione są przewody, wypycha następnie tłoczek hamulcowy, a zatem odpowiada za skuteczność i modulację hamowania.

Czym grozi jazda z uszkodzonymi przewodami hamulcowymi?

Od stanu przewodów hamulcowych zależy to, jak skuteczne będą hamulce. Zużyte przewody mogą puchnąć i nie trzymać ciśnienia, przez co po wciśnięciu hamulca reakcja będzie nieco spóźniona. Znacznie niebezpieczniejszą sytuacją jest natomiast pęknięcie przewodów hamulcowych. Wówczas wciśnięcie pedału nie przełoży się na zaciśnięcie klocków na tarczach hamulcowych (przeczytaj, jakie tarcze hamulcowe wybrać), a przynajmniej nie na wszystkich.

We współczesnych autach stosuje się bowiem dwa obwody płynu hamulcowego, położone po skosie. Jeden z nich obsługuje przednie lewe koło i tylne prawe, a drugi – przednie prawe i tylne lewe. Dzięki temu po pęknięciu jednego z przewodów hamulcowych, np. podczas gwałtownego hamowania, nie stracisz panowania nad autem. Samochód w dalszym ciągu uda się zatrzymać, jednak przy pomocy tylko dwóch hamulców.

Warto też pamiętać, że sparciałe i nieszczelne przewody hamulcowe przepuszczają także wodę do układu hamulcowego, co obniża temperaturę września płynu. Płyn hamulcowy jest silnie higroskopijny, co oznacza, że wchłania wodę. Już niewielka obecność wody może obniżyć temperaturę wrzenia poniżej 200 stopni Celsjusza, co jest bardzo niebezpieczne. Zagotowanie płynu prowadzi do utraty hamulców i może spowodować niebezpieczną sytuację na drodze.

Objawy uszkodzonych przewodów hamulcowych

W jaki sposób rozpoznać usterkę przewodów hamulcowych? Uwagę warto zwrócić przede wszystkim na wycieki, pęknięcia oraz oznaki korozji. Mocno zardzewiałe i sztywne przewody hamulcowe kwalifikują się do wymiany. Kiepski stan wychodzi najczęściej po sezonie zimowym, podczas oględzin podwozia lub wymiany opon. Co prawda, przewody wykonane są z materiałów odpornych na wilgoć, np. ocynkowanej stali, mosiądzu lub miedzi, jednak z czasem mogą ulec uszkodzeniu.

Sprawdź, co mogą oznaczać piszczące hamulce

Inne objawy awarii przewodów hamulcowych to m.in. miękki pedał hamulca, przez niektórych nazywany również gumowym. To oznaka, że płyn hamulcowy nie może być ściśnięty w przewodach i nie przenosi siły na tłoczki. Zamiast tego rozwierane są ścianki gumowych przewodów hamulcowych. Niepokojącym symptomem jest też ściąganie samochodu na jedną stronę podczas hamowania. Odpowiadać za to mogą także inne usterki, np. zużycie klocków hamulcowych, zapieczenie tłoczków czy źle ustawiona geometria, ale winy przewodów hamulcowych nie można wykluczyć.

Kiedy wymieniać przewody hamulcowe w aucie?

Wymiana sztywnych przewodów hamulcowych zalecana jest co około 5–8 lat, w zależności od przebiegu czy sposobu przechowywania samochodu. Duży wpływ na kondycję metalowych rurek ma np. to, czy samochód parkowany jest na utwardzonej nawierzchni, czy może na trawie, błocie lub śniegu. Warto więc regularnie sprawdzać stan przewodów, podczas każdej wymiany opon lub w trakcie przeglądu technicznego.

Jak wygląda sytuacja w przypadku przewodów gumowych? Wymiana elastycznych przewodów hamulcowych powinna być przeprowadza częściej – co około 3 lata. Jest jednak znacznie łatwiejsza i nie wymaga podnoszenia całego samochodu, dostępu do kanału, demontażu baku czy dopasowywania przewodów do podwozia. 

Do wymiany gumowego przewodu hamulcowego wystarczy zwykły podnośnik samochodowy, np. trapezowy, i zdjęcie koła. Po poluzowaniu odpowietrznika i odkręceniu dwóch śrub wystarczy odpiąć sparciały przewód hamulcowy i nałożyć nowy. Niezwykle ważne jest jednak poprawne odpowietrzenie układu i uzupełnienie płynu hamulcowego. W innym przypadku hamulce nie zadziałają poprawnie.

Koszt wymiany przewodów hamulcowych

Ile kosztuje wymiana przewodów hamulcowym? Zależy to oczywiście od modelu auta, ale nie są to przesadnie wysokie kwoty. Elastyczne końcówki przewodów kosztują około 50–200 za sztukę, natomiast za usługę mechanik policzy około 50–100 zł od wymiany każdego z nich.

Znacznie droższa jest wymiana przewodów sztywnych, które wymagają większego nakładu pracy. W wielu przypadkach do zdemontowania i założenia nowych rurek mechanik musi odkręcić wiele elementów, np. zbiornik paliwa, koło zapasowe, osłony czy tłumiki.

Wymiana jednego sztywnego przewodu to koszt około 150–250 zł. Mowa jedynie o usłudze, bo do tego należy doliczyć koszt zakupu samych rurek. Oczywiście można nabyć gotowe, odpowiednio ukształtowane przewody, jednak tańszą alternatywą jest samodzielne uformowanie ich z przewodu kupowanego na metry. Jeden metr bieżący przewodu hamulcowego to wydatek około 10–30 zł. Do tej ceny należy doliczyć metalowe łączniki przewodów, które nie wymagają zakuwania. Do jednego samochodu osobowego potrzeba około 20 metrów przewodów.

Regularna wymiana przewodów hamulcowych to czynność, o której wielu kierowców zapomina lub nawet nie wie. Wbrew pozorom nie jest to element trwały, wytrzymujący cały okres użytkowania auta. Przewody hamulcowe należą do części eksploatacyjnych i nie należy zwlekać z ich wymianą – to od nich w głównej mierze zależy skuteczność hamulców i bezpieczeństwo jazdy.

Zdjęcie: duallogic/Envato Elements
Autor: Szymon Sonik