Oklejanie samochodów folią, zwane także wrapowaniem, to ciekawy i efektowny sposób na odmianę oblicza auta. Dzięki specjalnej folii możesz nie tylko zmienić kolor karoserii, ale i nadać jej fakturę czy matowe wykończenie. Nie musisz nawet oklejać całego auta – świetnym pomysłem jest oklejenie samej maski, dachu czy słupków. Sprawdź, na czym polega oklejanie auta folią i czy można to zrobić w domowych warunkach?
Oklejanie auta folią często przedstawiane jest jako alternatywa dla ponownego lakierowania. To jednak zbyt duże uproszczenie, folia samochodowa spełnia bowiem nieco inną rolę. Za jej pomocą można nie tylko zmienić kolor nadwozia, ale też nanieść grafiki, nadać karbonową strukturę lub nadać karoserii matowe wykończenie.
Na taki zabieg decydują się często nabywcy nowych aut, gdyż profesjonalne oklejenie samochodu nierzadko jest znacznie tańsze niż wykupienie danego malowania podczas konfiguracji zamówienia.
Warto też podkreślić, że folia zabezpiecza lakier samochodu, więc nawet po wielu latach użytkowania wciąż będzie jak nowy. Niestety, wbrew obiegowym opiniom, folia samochodowa nie służy do tuszowania ubytków w lakierze.
Jeśli borykasz się z ogniskami korozji, łuszczącym się lakierem lub mocnymi uszkodzeniami, nałożenie folii nie pomoże. Ubytki i tak zostaną wyeksponowane. Przed aplikacją folii niezbędne jest więc przywrócenie idealnej gładkości m.in. przez usuwanie rys z lakieru.
Najważniejszym etapem oklejania samochodu jest zakup folii. To od jej jakości zależy łatwość aplikacji i efekt końcowy. Choć na rynku znajdziesz folie w cenie ok. 20-30 zł za m2, nie są one polecane dla początkujących i mogą sprawić kłopot nawet profesjonalistom. Jeśli chcesz uzyskać trwały i schludny efekt, musisz liczyć się z wydatkiem ok. 100 zł za m2.
Do oklejenia całego auta folią potrzeba ok. 15-30 m2, w zależności od wielkości samochodu i kształtu poszczególnych elementów.
Dobrej jakości folia jest elastyczna, odporna na zerwanie i daje się łatwo obkurczać, więc praca raklą to sama przyjemność. W przypadku tanich folii łatwo o bąble, zarysowania czy nieestetyczne załamania. Marki, którym warto zaufać, to m.in. 3M, Avery Dennison, Mactac czy Oracle.
Najprostszy i najtańszy typ folii. Najczęściej używa się jej do oklejania samochodów firmowych, a konkretnie do nanoszenia prostych grafik, np. napisów, logotypów czy danych kontaktowych.
Jest sztywna, dlatego nanosi się ją jedynie na płaskie elementy pozbawione przetłoczeń. Nie nadaje się do oklejenia całego samochodu w celu zmiany koloru nadwozia. Wadą folii monomerycznej jest też to, że z czasem jej krawędzie odklejają się od lakieru. Trwałość folii to ok. 3 lata.
Oparta na polimerach folia samochodowa cechuje się niecą większą elastycznością niż folia monomeryczna. Dzięki temu można okleić nią większe elementy, np. dużą grafiką reklamową.
Poddaje się delikatnemu dopasowaniu do krzywizn karoserii, jednak w dalszym ciągu nie radzi sobie z ostrymi przetłoczeniami, obecnymi w nowoczesnych samochodach. Często wybierana jest do oklejania samochodów o prostej konstrukcji, niewymagającej dużego nakładu pracy.
Do car wrappingu, czyli oklejania folią całego auta, stosuje się najczęściej folię wylewaną. To najbardziej zaawansowany typ folii, idealnie dostosowujący się do przetłoczeń karoserii. Sama nazwa folii wywodzi się od uzyskanego efektu, czyli wrażenia wylania na obłych elementach samochodu.
Trwałość folii wylewanej określa się na ok. 8-12 lat. Najlepszej jakości folie regenerują się samoczynnie pod wpływem wysokiej temperatury (np. promieni słonecznych), nawet po mocnym zarysowaniu. To duża przewaga nad lakierem.
Są to wytrzymałe folie ochronne PPF, zabezpieczające lakier przed zarysowaniem. Ze względu na wysoką cenę zabezpiecza się nimi tylko przód auta, czyli przedni zderzak, lampy oraz maskę.
Przeczytaj również: Wosk do samochodu: 4 polecane preparaty
Jeżeli chcesz samodzielnie wykonać oklejanie samochodu, potrzebne ci będą:
Jedną z głównych zalet oklejania samochodu folią jest to, że można całkowicie przywrócić oryginalny lakier auta. Po profesjonalnym usunięciu folii na lakierze nie pozostaną żadne rysy ani ślady kleju. Sam klej nie uszkodzi także oryginalnego lakieru, więc nie należy się obawiać odchodzącego lakieru bezbarwnego, tzw. klaru.
Folia samochodowa zabezpiecza lakier i pozwala go zachować w idealnym stanie, co zapobiega utracie wartości pojazdu. Zmiana koloru auta tradycyjnym lakierowaniem nie dość, że nie jest odwracalna, to na dodatek rodzi podejrzenie, że samochód miał powypadkową przeszłość.
Autor: Szymon Sonik