Kolejnym wyróżnionym elementem są płyny w samochodzie. Olej silnikowy pełni bardzo ważną funkcję w działaniu silnika. Dba o jego prawidłową pracę, zmniejsza siły tarcia występujące pomiędzy jego elementami. Zbyt mała ilość oleju silnikowego może spowodować korozję silnika lub jego zatarcie, dlatego warto regularnie sprawdzać poziom oleju w silniku za pomocą specjalnego bagnetu oraz przestrzegać terminów wymian olejów i filtra oleju, który odpowiada za zabezpieczenie silnika przed zanieczyszczeniami.
Płyn hamulcowy jest bardzo ważnym elementem układu hamowania, który bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Odpowiedni poziom i jakość tego oleju zapewnia komfortowe pracowanie układu hamowania. Płyn nie jest zużywany przez układ, dlatego każdy jego ubytek warto skonsultować z serwisem, gdy oznaczać to może wyciek.
Zbyt niski poziom płynu hamulcowego spowoduje nieprawidłowe działanie układu hamulcowego, co będzie bardzo dużym zagrożeniem dla kierującego. Płyn należy kontrolować, gdyż ulega on zanieczyszczeniu. Gdy uzbiera się jego nadmiar, układ również nie będzie pracował w należyty sposób.
Sprawdź, jaki płyn hamulcowy wybrać
Kolejny ważny płyn eksploatacyjny. Jego głównym zadaniem jest ułatwienie pracy układu kierowania, co przekłada się na jakość prowadzenia pojazdu. To dzięki niemu kręcimy kierownicą bez większych oporów. Dodatkowo wspomaga on pracę pompy wspomagania, która bez niego może ulec zatarciu, co w konsekwencji prowadzi do uszkodzeń i drogich wymian części na nowe.
Zobacz, jaki płyn do wspomagania wybrać
Płyn, który trzeba regularnie kontrolować. Ciecz chłodząca odpowiada, jak sama nazwa wskazuje, za chłodzenie układu silnika, aby zabezpieczyć go przed zagotowaniem się. Co więcej, płyn chłodniczy w zimie wspomaga silnik w rozruchu i pomaga mu szybciej osiągnąć odpowiednią temperaturę pracy w ciężkich warunkach pogodowych.
Ten wlew rozpoznaje prawie każdy. Charakteryzuje go niebieski korek. Płyn pozwala nam zadbać o dobrą kondycję szyby kierowcy oraz tylnej, a w zimie użycie odpowiedniego płynu na bazie alkoholu pomoże rozmrozić zamarznięte szyby bez większego skrobania.
Wcześniej wspomniano o filtrze oleju. Poza nim pod maską silnika znajdują się również filtry kabinowy, powietrza oraz paliwowy. Każdy z nich jest równie ważny i wymaga regularnych kontroli wymian, gdyż ulegają one zanieczyszczeniu podczas pracy silnika. Nadmiar przedostających się zanieczyszczeń może spowodować usterki poszczególnych układów w pojeździe.
Odpowiada za napęd pompy wodnej i alternatora. Jest to niezwykle ważna rzecz, która znajduje się pod maską auta. Warto sprawdzać jego stan, gdyż uszkodzonego nie jesteśmy w stanie wymienić sami „od ręki”. Zerwanie lub poluzowanie się paska klinowego uniemożliwi dalszą jazdę, dlatego zaniedbany doprowadzi do awarii, w której pomóc będzie w stanie tylko pomoc drogowa.
Teraz pasek, wcześniej często łańcuszek. Odpowiada za równą pracę silnika. Za jego pomocą przekazywany jest moment obrotowy z wału korbowego na wał rozrządu. Zerwanie lub poluzowanie się takiego paska spowoduje nierówną pracę silnika, co prowadzi do bardzo niebezpiecznych dla pojazdu awarii. Często konsekwencją takiego zdarzenia jest kolizja tłoków silnika z cylindrem, co prowadzi do całkowitej naprawy silnika, a to jest kosztowna operacja.
Aby wymienić żarówkę, niezbędne jest otworzenie maski samochodu. Do tego zabiegu trzeba znaleźć odpowiednią część klosza, aby wymienić uszkodzony element. Pomimo tego, że w niektórych pojazdach reflektor do wymiany wyjmuje się z obrysu pojazdu, wszystkie śruby i szpilki zabezpieczające znajdują się właśnie pod maską samochodu. Warto znać ich położenie i wiedzieć, jak poradzić sobie z wymianą żarówki.
Przeczytaj, jakie są rodzaje żarówek samochodowych
Same bezpieczniki są niewielkich rozmiarów, jednak w oczy rzuca się cała skrzynka bezpieczników. Pod pokrywą znajduje się instrukcja z symboliką, za co odpowiada który bezpiecznik. Mogą one ulec przepaleniu, co wymaga niezwłocznej wymiany na nowy. Usterki bezpieczników mogą nieść ze sobą przeróżne konsekwencje, od braku możliwości zamknięcia pojazdu czy uruchomienia auta, aż po odłączenie elektronicznych zespołów bezpieczeństwa.