Data publikacji:

Jak wyczyścić katalizator? Proste sposoby na czyszczenie katalizatora

Zapchany katalizator może powodować problemy z rozwijaniem mocy silnika czy też zwiększenie spalania paliwa. Całe szczęście istnieje skuteczny sposób na pozbycie się tej lekkiej usterki. Zobacz, jak i kiedy wykonać czyszczenie katalizatora.

czyszczenie katalizatora

Co to jest katalizator?

Katalizator samochodowy (inaczej reaktor katalityczny) to część samochodowego układu wydechowego, odpowiadająca za redukcję ilości składników szkodliwych, powstałych w wyniku pracy silnika spalinowego. Jest on zbudowany z czterech głównych elementów:

  • obudowy, czyli metalowej puszki pokrytej izolacją cieplną,
  • nośnika – wewnętrznej struktury o przekroju plastra miodu, wykonanej z metalu lub z ceramiki,
  • powłoki pośredniej,
  • powłoki aktywnej katalitycznie – wykonanej z pierwiastków wchodzących w reakcje chemiczne (katalityczne) ze szkodliwymi składnikami spalin i zobojętnianie ich do substancji neutralnych dla środowiska naturalnego.

Kluczową rolę w działaniu katalizatora pełni tzw. sonda lambda. Jest ona odpowiedzialna za właściwy skład mieszanki paliwowo-powietrznej wytwarzanej w procesie spalania.

Silniki benzynowe wyposaża się obecnie w katalizatory trójfunkcyjne TWC. Odpowiadają one m.in. za utlenianie węglowodorów do wody i dwutlenku węgla oraz redukcję ilości tlenków azotu. Dlatego też ważne jest utrzymanie prawidłowej pracy, w tym czyszczenie katalizatora.

Zatkany katalizator – objawy

Nowoczesne samochody są wyposażane w katalizatory, w których bardzo rzadko dochodzi do ich całkowitego zatkania się. Znacznie częściej są one tylko częściowo niedrożne.

Do objawów zapchanego katalizatora należy przede wszystkim spadkiem mocy silnika oraz wzrostem spalania paliwa. W ślad za tym idzie dławienie się silnika w czasie przyśpieszania oraz nierówna praca silnika.

Jest to bardzo wyraźnie zauważalne w autach z silnikiem z turbodoładowaniem, w których wszystkie wyżej wymienione objawy stają się dokuczliwe. Inaczej jest w benzyniakach wyposażonych w motor wolnossący, w których zatkany katalizator może dawać tylko połowiczne sygnały zwiastujące, że katalizator jest przytkany.

Jak wyczyścić katalizator?

Najprostszym sposobem za niedrożny katalizator jest oczywiście jego wymiana na nowy w warsztacie. Niestety, operacja ta może wiązać się z dość znacznym wydatkiem, zwłaszcza w przypadku, gdy katalizator znajduje się wewnątrz kolektora wydechowego. Wtedy wymiana taka łączy się z koniecznością rozcięcia kolektora, wymiany rdzenia katalitycznego i ponownego zaspawania kolektora.

Zjawiskiem dość często spotykanym są próby samodzielnego wyczyszczenia katalizatora środkami chemicznymi w ogóle nieprzeznaczonymi do tego celu, np. popularnymi granulkami do udrażniania rur. Takie eksperymenty kończą się najczęściej nieodwracalnym uszkodzeniem elementu, a co za tym idzie, poniesieniem sporych kosztów zakupu nowego kolektora oraz jego montażu w warsztacie samochodowym.

Czyszczenie katalizatora

Zatkany katalizator możemy próbować udrożnić domowym sposobem. Jest to operacja raczej nieskomplikowana i mało kosztowna. Jeżeli już zdecydowaliśmy się na samodzielne czyszczenie naszego katalizatora, pamiętajmy, żeby używać tylko środków przeznaczonych do tego celu. Przykładem udrażniaczy do reaktorów katalitycznych są dostępne na naszym rynku preparaty Liqui Moly.

Zanim jednak przystąpimy do procesu czyszczenia katalizatora, powinniśmy upewnić się, że za utratę osiągów naszego auta rzeczywiście odpowiada ta właśnie część. W tym celu podłączamy nasz samochód do urządzenia diagnostycznego i ustalamy błędy zgłaszane przez sterownik. Jeżeli diagnoza zostanie potwierdzona, zaczynamy proces udrażniania katalizatora.

Zobacz, jaki interfejs diagnostyczny kupić

Najpierw trzeba uzyskać dostęp do przepustnicy w układzie dolotowym poprzez zdjęcie przewodu prowadzącego powietrze od obudowy filtra do silnika. Gdy mamy już dostęp, montujemy końcówkę rozpylacza naszego preparatu (np. Catalic System Cleaner Liqui Moly nr 8931) do głowicy przepustnicy za pomocą metalowego adapteru. W adapterze umieszczona jest przysłona regulująca przepuszczane powietrze oraz dysza rozprowadzająca preparat po układzie.

Środek do czyszczenia katalizatora aplikujemy pod niewielkim ciśnieniem w czasie pracy silnika przez około 10 minut. Następnie wlewamy do pełnego zbiornika paliwa preparat mający za zadanie wyczyszczenie układu paliwowego oraz zapobieganie gromadzeniu się zanieczyszczeń na rdzeniu katalizatora (Liqui Moly Catalic System CLean nr 7110) Po zakończeniu tej czynności musimy wykasować błędy, które pojawiły się w sterowniku silnika.

Preparaty Liqui Moly to nie jedyne środki do czyszczenia katalizatorów, jakie oferuje nam współczesny rynek. Dość dużą renomą cieszy się Mannol 9201 przeznaczony do aut z silnikiem benzynowym, produkowany przez brytyjską firmę o tej samej nazwie. Inny preparat polecany przez znawców tematu to Protec Oxicat. Może on być używany w trakcie czyszczenia katalizatora we wszystkich silnikach benzynowych, dieslowskich oraz samochodach hybrydowych.

Wszystkie wymienione preparaty służą do tzw. chemicznej terapii katalizatorów. Jednak w ostatnim czasie dużą popularnością zaczyna cieszyć się wodna metoda czyszczenia katalizatorów. Polega ona na podawaniu strumienia wody o dużym ciśnieniu rozbijającego nagar i sadzę w kolektorze.

Oczywiście działanie wody wspomagane jest przez odpowiednie środki chemiczne. Metoda wodna daje bardzo dobre rezultaty, przywracając katalizatorowi właściwości niemal fabryczne. Jest ona jednocześnie tania i skuteczna.

Bardzo często na różnych forach internetowych pojawia się opis tzw. przepalania katalizatora. Decydując się na zastosowanie tej metody, musimy zdawać sobie sprawę, że cechą charakterystyczną dla katalizatora jest delikatna i wrażliwa na nagłe skoki temperatury obudowa. Dlatego metoda przepalania niesie ze sobą duże ryzyko trwałego uszkodzenia wkładu i niestety, konieczności wymiany kolektora na nowy.

Autor: Paweł Sadowski