Data modyfikacji:

Jak ustawić CB radio? Poradnik

Przed erą aplikacji mobilnych CB radio było podstawowym narzędziem ostrzegania o fotoradarach. Wielu zwolenników ma do dziś, zwłaszcza wśród kierowców zawodowych. Jak ustawić CB radio, by dźwięk był wyraźny i bez zakłóceń?
cb radio
Przed erą aplikacji mobilnych CB radio było podstawowym narzędziem ostrzegania o fotoradarach. Wielu zwolenników ma do dziś, zwłaszcza wśród kierowców zawodowych. Jak ustawić CB radio, by dźwięk był wyraźny i bez zakłóceń?

Radio pasma obywatelskiego nie tylko pomaga uniknąć mandatu, ale i ułatwia znalezienie miejsca docelowego, objazdu czy właściwej drogi. W razie awarii samochodu może także posłużyć do wezwania pomocy ze strony innych kierowców. CB radio dostarcza też niezwykle przydatnych informacji. Dzięki niemu dowiesz się o utrudnieniach na drodze, korkach czy wypadkach.

Warunek jest jeden – radio musi dobrze odbierać sygnał. W większości samo zamontowanie anteny na dachu i podpięcie radia do zapalniczki nie wystarczy, by działało ono poprawnie. Jak dobrze ustawić CB radio?

Przeczytaj również, jakie radio samochodowe kupić

Jak ustawić CB radio – FM czy AM?

Większość modeli CB ma możliwość wyboru pasma fal radiowych – AM lub FM. Sprzedawane radia CB pracują na modulacji AM, czyli modulacji amplitudy. Polega ona na utrzymywaniu stałej częstotliwości oraz fazy. Skalowaniu do sygnału audio podlega jedynie amplituda. Modulacja FM, czyli modulacja częstotliwości, używana jest na Zachodzie. Modulacja o stałej amplitudzie i zmiennej częstotliwości fali charakteryzuje się lepszą jakością dźwięku.

Strojenie anteny CB radia

Ważnym etapem montażu CB radia jest strojenie anteny. Należy wykonać to jednorazowo przed pierwszym uruchomieniem urządzenia. Antenę stroi się do konkretnego modelu auta oraz danego ustawienia anteny, więc warto powierzyć to specjaliście. Do prawidłowego nastrojenia jej niezbędny jest reflektometr, zwany także miernikiem SWR. Strojenie odbywa się na kanale 20 i wygląda następująco:
  1. Zamontuj radio CB i antenę w docelowym miejscu.
  2. Podłącz kablem miernik SWR do CB radia.
  3. Włącz kanał 20.
  4. Włącz na mierniku falę podającą FWD i naciśnij przycisk na gruszce mikrofonu.
  5. Przy pomocy pokrętła wybierz pozycję SET i ustaw wychylenie wskazówki na mierniku.
  6. Trzymając przycisk nadawania, włącz jednocześnie na mierniku pozycję REF (fala odbita).
  7. Jeśli wskazania mieszczą się w zakresie od 1 do 1,5 (również na skrajnych kanałach), antena jest ustawiona poprawnie.

Squelch, czyli bramka szumów

Aby wyeliminować szumy lub nieczytelny sygnał, użyj pokrętła Squelch (SQL). Jest to bramka, która odetnie sygnał z szumiących lub zbyt odległych źródeł. Dzięki temu wszystkie komunikaty słyszalne z eteru będą wyraźne i pozbawione trzasków. W ten sposób odizolujesz także informacje od kierowców znajdujących się daleko, które nie są ci potrzebne w danym momencie. Automatycznym odpowiednikiem SQL jest funkcja ASC.

Mic Gain, czyli czułość mikrofonu

 Osobnym parametrem, którym warto się zająć, jest czułość mikrofonu. Nie wpływa to na słyszalność komunikatów z eteru, ale odpowiada za to, jak usłyszą cię inni. Czułość mikrofonu należy dobrać do warunków akustycznych panujących w kabinie pojazdu. Wzmocnienie powinno być rozkręcone do momentu, w którym słychać twój głos głośno i wyraźnie. Dalsze podnoszenie czułości sprawi, że pojawią się etery lub mikrofon będzie rejestrował także inne dźwięki, np. pracującego silnika. W takim przypadku któryś z kierowców z pewnością poinformuje cię o tym, że warto ściszyć mikrofon.

Częstotliwości kanałów CB

W Polsce do łączności służą kanały o częstotliwości od 26,960 MHz do 27,410 MHz. Dzielą się one na 40 kanałów ustawianych ręcznie lub automatycznie (przyciskiem). Wszystkie są oddalone od siebie o 10 kHz. Aby przełączyć się pomiędzy kanałami, użyj przycisków lub pokrętła na CB radiu bądź też przycisków na gruszce mikrofonu.

Funkcja Dual Watch umożliwia jednoczesne śledzenie dwóch kanałów, np. ogólnego oraz tego używanego z innym kierowcą podczas podróży. Zastosowania kanałów CB w Polsce
  • Kanał 9 – ratunkowy
  • Kanał 19 – ogólny drogowy
  • Kanał 20 – do strojenia anteny
  • Kanał 28 – bazowy, służący dawniej do wywoływania. Dziś w praktyce jest to kanał nieużywany.
Autor: Szymon Sonik