Data publikacji:

Lecytyna. Jaka będzie najlepsza? Ranking suplementów

Lecytyna jest zazwyczaj stosowana na pamięć. Jak się jednak okazuje – naturalnie występująca w jedzeniu mieszanina związków tłuszczowych ma o wiele więcej cennych właściwości. Jeśli zastanawiasz się nad rozpoczęciem przyjmowania suplementu, którego głównym składnikiem jest właśnie lecytyna, to nasz ranking z pewnością okaże się pomocny. Sprawdź, jaki suplement będzie najlepszy!

lecytyna

Najlepsza lecytyna. Ranking

Zastanawiasz się nad dawkowaniem lecytyny? Jaka będzie najlepsza? Mamy dla ciebie ranking polecanych suplementów cieszących się popularnością wśród użytkowników Ceneo.pl.

  1. Olimp Gold Lecytyna 1200 60 kaps.
  2. Doppelherz Aktiv Dla mózgu 30 kaps.
  3. Now Foods Sunflower Lecytyna 1200 mg 100 kaps.
  4. Now Foods Lecithin Granules Non-GMO 454 g
  5. Natures Sunshine Lecytyna 170 kaps.
  6. Walmark Plus Lecytyna Forte 1200 mg 80 kaps.

Lecytyna – co to?

Na samym początku warto sprawdzić, czym tak właściwie jest lecytyna. To mieszanina różnych związków tłuszczowych, wśród których przeważają fosfolipidy, takie jak glicerol, kwasy tłuszczowe, cholina i seryna. Oprócz nich składają się nią także glikolipidy, trójglicerydy czy węglowodany. Co ciekawe, można znaleźć się w praktycznie każdej komórce w ludzkim ciele!

Można wyróżnić trzy rodzaje lecytyny – słonecznikową, sojową i rzepakową. Czym się od siebie różnią?

  • Lecytyna słonecznikowa i sojowa zawierają głównie kwasy tłuszczowe omega-3. W niektórych środowiskach ta druga, czyli sojowa, jest uznawana za niezdrową, jeśli do produkcji wykorzystuje się soję modyfikowaną genetycznie.
  • Lecytyna rzepakowa jest uważana za zdrowszą od sojowej i słonecznikowej ze względu na lepsze proporcje między kwasami tłuszczowymi omega-3 a omega-6.

Jeśli chcesz rozpocząć suplementację lecytyny i nie wiesz, jaka będzie najlepsza, to bezpiecznym i dobrym wyborem będzie właśnie ta z oleju rzepakowego.

Lecytyna nie tylko na pamięć – właściwości i działanie

Lecytyna jest rewelacyjna na pamięć. Naturalna substancja ma pozytywny wpływ i na proces zapamiętywania, i na koncentrację, dzięki czemu powinna obowiązkowo znaleźć się w diecie osób, które pracują umysłowo, czy studentów. Na tym jednak nie koniec, bo lista właściwości lecytyny jest o wiele dłuższa.

Lecytyna ma właściwości ochronne – tworzy niewidoczną barierę wokół ścian żołądka i wątroby, zabezpieczając je przed uszkodzeniem. Dodatkowo pomaga w szybszym usunięciu nadmiaru cholesterolu z organizmu, jednocześnie ograniczając zatrzymywanie się jego cząsteczek w naczyniach krwionośnych. To z kolei ma ogromny wpływ na profilaktykę chorób układu sercowo-naczyniowego.

Lecytyna wspiera też działanie układu nerwowego, przyspiesza regenerację po intensywnej aktywności fizycznej oraz jest ważnym elementem prawidłowej przemiany materii.

Lecytyna – dawkowanie

Zgodnie z zaleceniami żywieniowymi Instytutu Żywności i Żywienia każdego dnia należy przyjmować około 2-2,5 g lecytyny. Pamiętaj, że jest to minimalna wartość, która jest niezbędna, aby twój organizm mógł prawidłowo funkcjonować. Co istotne, znajdziesz ją nie tylko w suplementach, ale także w jedzeniu, w szczególności w żółtku, ziarnach słonecznika, wątróbce, soi, orzechach czy rybach.

Właśnie dlatego, jeśli zdecydujesz się na suplementację lecytyny, stosuj się do zaleceń dawkowania umieszczonych na opakowaniu lub ulotce danego producenta. W zależności od zawartości głównego składnika można przyjmować suplement raz lub dwa razy dziennie, zazwyczaj w trakcie posiłku.

Czy można przedawkować lecytynę?

Lecytyna, dzięki swojemu działaniu, jest bezpiecznym suplementem, który w większości przypadków nie powoduje żadnych nieprzyjemnych skutków ubocznych i nie wpływa negatywnie na przyswajalność przyjmowanych leków. Nie należy jednak przekraczać dziennej zalecanej dawki, ponieważ może prowadzić to do wystąpienia:

  • biegunki,
  • nudności,
  • bólu brzucha,
  • spadku ciśnienia krwi.

Lecytyna – ranking. Jaka lecytyna będzie najlepszym wyborem?

Chcesz rozpocząć suplementację, ale nie wiesz, która lecytyna będzie najlepszym wyborem? Poniżej znajdziesz ranking polecanych produktów. Pamiętaj tylko, aby przed rozpoczęciem stosowania skonsultować się z lekarzem i dokładnie zapoznać się ze wskazówkami producenta, które znajdziesz na ulotce dołączonej do suplementu.

Olimp Gold Lecytyna 1200 60 kaps.

Najpopularniejsza lecytyna w rankingu. Suplement w formie kapsułek zawiera płynną mieszankę związków tłuszczowych pochodzenia sojowego. Co istotne, produkt jest produkowany w warunkach farmaceutycznych i został wielokrotnie przebadany.

Doppelherz Aktiv Dla mózgu 30 kaps.

Suplement zawierający między innymi lecytynę sojową i olej z łososia. Oprócz nich znajdziesz w składzie aż 9 innych substancji, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Polecany produkt zawiera również cenne mikroelementy i witaminy z grupy B.

Now Foods Sunflower Lecytyna 1200 mg 100 kaps.

Doskonała propozycja dla osób, które szukają lecytyny w kapsułkach. Suplement na bazie lecytyny sojowej bez GMO zawiera także cholinę i inne fosfatidyle. Aby zwiększyć przyswajalność innym składników odżywczych, warto przyjmować go razem z witaminami rozpuszczalnymi w tłuszczach, czyli witaminami A, D, E i K.

Now Foods Lecithin Granules Non-GMO 454 g

Pierwsza lecytyna w rankingu, w której zastosowano lecytynę słonecznikową bez GMO, a następnie zamknięto ją w łatwych w połykaniu kapsułkach. Suplement poprawiający koncentrację i funkcje poznawcze jest wegański, bez soi i bezglutenowy. Lecytyna Now Foods jest produkowana w Stanach Zjednoczonych.

Natures Sunshine Lecytyna 170 kaps.

Preparat na bazie lecytyny sojowej, który sprawdzi się jako dodatek do diety osób, które nie spożywają regularnie jajek, wątróbki czy kiełków. Ze względu na dodatek żelatyny suplement nie jest wegański.

Walmark Plus Lecytyna Forte 1200 mg 80 kaps.

Ostatnia polecana lecytyna w rankingu. Suplement jest produkowany z lecytyny pochodzenia sojowego, ma formę kapsułek i powinien być przyjmowany raz dziennie, najlepiej w trakcie posiłku.

Autorka: Katarzyna Wendzonka