Wykonanie dokładnego serwisu roweru jest obowiązkowym zadaniem każdego rowerzysty. Kilka prostych czynności może znacząco wpłynąć na nasze bezpieczeństwo, a także komfort jazdy. Sprawdź, jak dobrze przygotować rower przed nadchodzącym sezonem.
Moda na rowery rośnie z roku na rok i coraz więcej osób przesiada się na dwa kółka. Nic w tym dziwnego, w końcu jazda na rowerze daje mnóstwo frajdy i jednocześnie pozwala szybko się przemieszczać.
Jednak komponenty zastosowane w jednośladach z upływem czasu zużywają się. Podobnie jak z samochodem trzeba od czasu do czasu wykonać niezbędny przegląd. To ma bezpośredni wpływ na przedłużenie żywotności części, ale również pozwala uchronić się przed nieszczęśliwym wypadkiem.
Przygotowanie roweru do sezonu warto rozpocząć od jego dokładnego umycia. Nie do końca polecamy korzystanie z myjek ciśnieniowych, które pod wpływem ciśnienia mogą uszkodzić poszczególne elementy, a także sprawić, że woda przedostanie się do takich elementów jak piasty czy suport.
Warto skorzystać z dedykowanych środków do czyszczenia, które nie tylko poprawiają wygląd, ale również zabezpieczają elementy przed korozją. Dokładne umycie roweru jest absolutnym priorytetem!
Napęd to zdecydowanie najważniejszy element każdego roweru. Elementy najbardziej narażone na zużycie to przede wszystkim łańcuch i kaseta. Po kilku sezonach te elementy są już zużyte i nie pracują tak jak powinny.
Czym objawia się zużycie? Przede wszystkim użytkownicy skarżą się na przeskakiwanie łańcucha z jednej zębatki na drugą, a także problemy podczas zmiany biegów. Zużycie obu tych komponentów możemy sprawdzić za pomocą specjalnych przyrządów.
Bardzo często zdarza się, że zużycie łańcucha lub kasety może oznaczać konieczność wymiany obu tych części. Stara kaseta nie zawsze przyjmie nowy łańcuch i odwrotnie.
Jednak wymiana kasety i łańcucha to ostateczność. Przygotowując rower do sezonu, musimy zadbać w pierwszej kolejności o czystość ogniw i zębatek. Do tego najlepiej wykorzystać specjalne przyrządy dostępne w sklepach rowerowych.
Po wytarciu elementów przyszedł czas na smarowanie. Jak poprawnie nasmarować łańcuch?
Czynność tą warto powtarzać co pewien czas, choć po jeździe na mokrej nawierzchni należy jak najszybciej wykonać smarowanie łańcucha, ponieważ woda wypłukuje resztki smaru.
Zobacz, co musisz wiedzieć o regulacji przerzutek w rowerze
Hamulce mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo, dlatego należy pamiętać o konserwacji i regulacji hamulców w rowerze. Zarówno w wersjach tarczowych, jak i szczękowych mamy do czynienia z klockami hamulcowymi. Ich zużycie można sprawdzić w bardzo łatwy sposób.
W hamulcach szczękowych znajdziemy linię, która podpowiada o konieczności ich wymiany. W przypadku hamulców tarczowych liczy się grubość okładziny. Jeżeli jej nie widzisz lub jest ona wytarta nierównomiernie, wówczas należy zakupić nowe klocki hamulcowe.
Precyzyjna zmiana biegów jest bardzo istotna w czasie jazdy. Jeżeli masz problem z przerzucaniem biegów, to najprawdopodobniej konieczna będzie regulacja przerzutki. Możesz wykonać ją samodzielnie, wykorzystując specjalne pokrętło przy manetce, które odpowiada za naprężenie linki. Przykręcając je, unosisz przerzutkę ku górze, natomiast odkręcając, obniżasz jej pozycję.
Pokrętło ma ograniczone możliwości, dlatego w przypadku mocno rozregulowanej przerzutki należy wziąć śrubokręt i ustawić jej położenie. Jeżeli nie czujesz się na siłach, to zleć to zadanie dobremu serwisantowi.
Bez wzgledu na to, jakie opony do roweru trekkingowego czy miejskiego kupisz, musisz zadbać o ich kondycję. Opony odpowiadają za przyczepność na drodze, dlatego podczas przygotowywania roweru do sezonu trzeba o nich pomyśleć.
W pierwszej kolejności sprawdź kondycję bieżnika. Jeżeli w oponach terenowych jego klocki są minimalne, warto pomyśleć o wymianie. Podczas przeglądu opon zwróć również uwagę na ścianki opony. Mikropęknięcia mogą prowadzić do uszkodzenia ogumienia podczas jazdy lub jego przebicia.
Na pewno nie możesz zapominać o kołach. Unieś rower lekko ku górze i zakręć przednim i tylnym kołem. Ustaw się na wprost, aby zobaczyć, czy nie ma bicia na boki. Mocno uszkodzone koło (np. od uderzenia w krawężnik) przyjmuje kształt ósemki. To oznacza, że konieczne będzie naciągnięcie szprych w odpowiednich miejscach.
Zadanie jest wymagające, dlatego bez odpowiedniej wiedzy nie warto zabierać się za nie samodzielnie. Szybciej i taniej będzie zanieść rower do serwisu. Samodzielnie możesz za to sprawdzić, czy wszystkie śruby w twoim rowerze są dokręcone. To niezwykle istotne, ponieważ przypadkowo odkręcony element może doprowadzić do poważnego wypadku.
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Udając się do serwisu, masz pewność, że przegląd obejmie wszystkie komponenty. W rowerach warto sprawdzić również amortyzator, luzy na sterach czy kondycję piast. Bez odpowiednich narzędzi i umiejętności wykonanie takich czynności jest praktycznie niemożliwe. Nie zawsze musisz zlecać serwisowi pełny przegląd roweru. Część z tych czynności możesz wykonać samodzielnie.
Odpowiednio przygotowany rower do sezonu odwdzięczy się bezproblemowym działaniem, a także komfortem. Warto o to zadbać, aby cieszyć się jazdą bez niemiłych niespodzianek!