Zanim pomyślisz o usterce rozrusznika, sprawdź, w jakim stanie jest akumulator. Być może się po prostu rozładował. Świadczyć o tym będzie charakterystyczne cykanie po przekręceniu kluczyka. Nadmierne wyczerpanie akumulatora wcale nie musi się wiązać z pozostawieniem włączonych świateł lub innych odbiorników.
Czasem przyczyną drenowania baterii jest jazda na krótkich dystansach albo nieprawidłowe podłączenie elektroniki, np. radia lub kamery cofania. Wówczas wysoki pobór prądu na postoju jest w stanie rozładować akumulator nawet w kilka dni, zwłaszcza zimą, gdy sprawność ogniw mocno spada. Jeśli natomiast na desce rozdzielczej w ogóle nie pojawiają się ikonki, sprawdź klemy na akumulatorze – mogły się zsunąć.
Sprawdź, jakie urządzenie rozruchowe booster wybrać
Rozrusznik samochodowy to nic innego jak niewielki silnik elektryczny, który obraca wieńcem koła zamachowego silnika. Robi to za pomocą bendiksu, czyli mechanizmu z kołem zębatym sprzęgającym rozrusznik z silnikiem. Tuż po uruchomieniu jednostki bendiks odsuwa zębnik od koła zamachowego, by rozrusznik nie został uszkodzony.
Wysuwaniem bendiksu zawiaduje elektromagnes, dlatego brak reakcji na przekręcenie kluczyka może wskazywać na zbyt małą siłę tego elementu. Wadliwy elektromagnes rozrusznika nie jest w stanie wzbudzić odpowiedniego pola magnetycznego, co uniemożliwia sprzęgnięcie zębnika z kołem zamachowym. Towarzyszą temu często metaliczne odgłosy.
Przeczytaj również: Padający rozrusznik. Przyczyny i objawy
Jedną z popularnych awarii rozrusznika jest zawieszenie szczotek. Wówczas po uruchomieniu zapłonu słychać jedynie pojedyncze pyknięcie, bez oznak ruchu rozrusznika. Zazwyczaj nie dzieje się to za każdym razem, a co kilka prób odpalenia silnika. Wbrew pozorom nie musi to występować po dłuższym postoju – szczotki mogą się zawiesić również podczas krótkiego postoju na stacji paliw.
Co wówczas robić? Najlepiej jest oczywiście oddać rozrusznik do regeneracji, bo założone zostały nowe, niestarte szczotki. W awaryjnych sytuacjach uratuje cię również… kij od szczotki. Wystarczy ostukać nim obudowę rozrusznika, by wyswobodzić zaklinowane szczotki.
Jeżeli podczas próby uruchomienia silnika nie ma żadnej reakcji, tj. nic nie słychać, a kontrolki nie przygasają, warto sprawdzić uziemienie rozrusznika. Takie zachowanie wskazuje na całkowity brak zasilania rozrusznika, co wbrew pozorom nie jest rzadkie. Winowajcą jest najczęściej uszkodzony przewód masowy, np. skorodowany lub zerwany. Brak masy uniemożliwia wprawienie silnika elektrycznego w ruch. Podobne objawy może dać rozładowany akumulator, lecz wówczas kontrolki lekko przygasną.
W niektórych przypadkach rozrusznik samochodowy działa, ale zbyt wolno, przez co uruchomienie silnika jest kłopotliwe. Jeśli nie stoi za tym rozładowany lub zużyty akumulator, warto pochylić się nad konstrukcją rozrusznika. Mała prędkość obrotowa wskazuje na przerwy w obwodzie elektrycznym stojana lub wirnika. Może być również efektem zużycia tulejek na wirniku. Jeżeli uszkodzony wirnik ociera o stojan, pojawi się również nieprzyjemne chrobotanie metalu. Najlepszym rozwiązaniem jest wówczas wymontowanie i sprawdzenie rozrusznika z bliska, bez obciążeń.
Jeśli nie masz pewności, co jest przyczyną usterki rozrusznika, udaj się do zaufanego warsztatu lub elektryka samochodowego. Diagnoza jest stosunkowo prosta i nie zawsze musi wiązać się z zakupem nowego podzespołu. W większości przypadków rozrusznik da się zregenerować, przywracając mu nominalne właściwości.
Zdjęcie: Farknot / Envato Elements