Stuki w kole to zdecydowanie jedne z najbardziej niepokojących dźwięków. Jak rozpoznać, czy informują o poważnej usterce, czy może mają błahą przyczynę? Oto najpopularniejsze powody stukania w kole.
Niepokojące dźwięki wydobywające się z okolic kół nie zawsze zwiastują poważny problem. Czasem powód jest prozaiczny i stukanie w kole wywołane jest kamieniem tkwiącym w bieżniku opony lub oblepionym błotem. Po wyjeździe z polnej drogi lub kamienistego parkingu nie powinno to dziwić.
Zazwyczaj stukot nie jest zbyt głośny i znika po rozwinięciu większej prędkości. W każdym przypadku warto jednak się zatrzymać i sprawdzić, co generuje rytmiczne stukanie podczas jazdy.
Silniejsze stuki z zawieszenia mogą pojawić się tuż po wyjeździe od wulkanizatora. W niektórych przypadkach po zmianie opon felgi nie przylegają ściśle do piasty, przez co wydają niepokojące odgłosy. To wynik niedbalstwa.
Złe oczyszczenie śruby, felgi lub przylgni piasty nie powinny przydarzać się profesjonalistom. Jeśli trzaski się powtarzają, powodem może być niewłaściwe przykręcenie koła. W takim przypadku należy czym prędzej się zatrzymać i sprawdzić dokręcenie śrub.
Nie zalecamy jednak dokręcania ich lewarkiem z maksymalną siłą. Śruby kół należy dociągać z określonym momentem obrotowym, dlatego dobre warsztaty używają do tego klucza dynamometrycznego. Jeśli jednak chcesz przeprowadzać takie prace samodzielnie, koniecznie sprawdź, jaki klucz dynamometryczny wybrać.
Jeśli rytmiczne stukanie podczas jazdy nie wynika ze stanu opon lub montażu kół, czas szukać problemu głębiej. W większości przypadków za metaliczne odgłosy odpowiada zawieszenie. Psuje się ono najczęściej po prawej stronie samochodu. Powodem jest gorszy stan asfaltu po prawej stronie. Dodatkowo to prawe koła obu osi najczęściej muszą pokonywać krawężniki.
Zidentyfikowanie stuków w kole nie zawsze jest łatwe. Przyczyną są oczywiście luzy lub uszkodzenia elementów tłumiących. Za stukanie mogą być odpowiedzialne sworznie (zobacz, jak wykonać wymiana sworznia wahacza) i tuleje wahacza, tulejki stabilizatora, końcówki drążków kierowniczych czy sprężyny zawieszenia.
Czasem stukot wydobywa się też z uszkodzonych amortyzatorów. Znalezienie winowajcy wymaga zajrzenia pod spód auta, do czego przyda się kanał lub podnośnik. Luzy połączeń sprawdzisz przy użyciu zwykłego łomu. Wystarczy skontrolować ruch poszczególnych elementów w różnych płaszczyznach.
Jeśli nie wiesz, jakie ruchy nie powinny mieć miejsca, skorzystaj z pomocy specjalisty. Dodatkowa diagnostyka na specjalnych szarpakach pomoże zasymulować przejazd po nierównościach. Niektóre odgłosy nie pojawią się w statycznych pomiarach luzu.
Niektóre odgłosy pojawiają się tylko w konkretnych sytuacjach, np. podczas obrotu kierownicą lub skręcania. Co mogą oznaczać? Stuki towarzyszące obracaniu kół mogą wskazywać na uszkodzenie końcówek drążków kierowniczych lub samej przekładni kierowniczej. W niektórych modelach aut jest to dość często spotykana usterka. Zazwyczaj towarzyszą temu szarpnięcia czy drgania kierownicy.
Stukanie przy skręcaniu może pojawić także z innej przyczyny. Jeśli słyszalne jest tylko w momencie ruszania przy skręcie kierownicy, np. podczas włączania się do ruchu, wszystko wskazuje na awarię przegubów zewnętrznych. Elementy te psują się często po uszkodzeniu gumowej osłony. Charakterystyczne terkotanie nie występuje podczas ruszania na wprost.
Autor: Szymon Sonik