Data publikacji:

Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie tarcz hamulcowych

Regularna kontrola układu hamulcowego to podstawa bezpieczeństwa na drodze. To ważne, ponieważ zużyte tarcze wcale nie muszą dawać niepokojących objawów, a ich awaria w niektórych przypadkach przebiega gwałtownie, np. w czasie awaryjnego hamowania. Jak sprawdzić tarcze hamulcowe? Jak je samodzielnie wymienić? Sprawdź najważniejsze informacje o wymianie tarcz hamulcowych.

wymiana tarcz hamulcowych

Jak sprawdzić tarcze hamulcowe?

Jak sprawdzić, czy tarcze hamulcowe są do wymiany? Wstępną oceną stanu tarcz hamulcowych możesz wykonać bez ściągania koła. Zużyta tarcza hamulcowa może być częściowo zardzewiała, spękana lub zarysowana.

Znajdziesz na niej także tzw. rant, czyli niestarty kołnierz znajdujący się tuż przy krawędzi. Jeśli rant jest wyraźnie wyczuwalny pod palcem, może wskazywać na zużycie tarcz hamulcowych.

Bardziej precyzyjną kontrolę tarcz wykonasz po zdjęciu koła. Zmierz grubość tarczy 1 cm od krawędzi (w części roboczej stykającej się z klockiem) za pomocą suwmiarki i sprawdź, jakie wartości graniczne dopuszcza producent tarcz. Powtórz pomiar w kilku innych miejscach, by wykluczyć nierównomierne zużycie tarczy.

Sprawdź również, jaki płyn hamulcowy wybrać.

Zużyte tarcze hamulcowe: objawy

Najpopularniejszym objawem zużycia tarcz jest bicie odczuwalne na pedale hamulca. Gdy grubość tarcz maleje, zmniejsza się również ich pojemność cieplna i wytrzymałość, co sprzyja skrzywieniu. Drgania te mogą objawiać się także w inny sposób, np. wibracjami kierownicy lub pulsowaniem hamulca. Mocno zużyte tarcze hamulcowe mogą też piszczeć, choć jest to objaw wskazujący raczej na starte klocki hamulcowe.

Objawem, który łatwo przeoczyć, jest pogorszona skuteczność hamowania. Pogorszenie parametrów następuje stopniowo, więc kierowca przyzwyczaja się do słabszych hamulców i po prostu mocniej ciska pedał. Zauważalną zmianą jest natomiast równomierność hamowania.

Zużyte tarcze hamulcowe w niektórych przypadkach powodują naprzemienne osłabienie i poprawienie siły hamowania. Kolejna łatwo dostrzegalna zmiana to ściąganie samochodu na jedną ze stron po wciśnięciu hamulca.

Co ile wymieniać tarcze hamulcowe?

Zużycie tarcz hamulcowych zależy od wielu czynników, m.in. stylu jazdy, pofałdowania terenu, rodzaju pokonywanych tras czy obciążenia samochodu. Sama trwałość tarcz zależy, co oczywiste, od ich jakości oraz rodzaju.

Przyjmuje się jednak, że wymiana dobrej jakości tarcz hamulcowych powinny nastąpić co 60-80 tys. km w różnorodnych warunkach. Trzeba pamiętać, że do uszkodzeń może dojść znacznie wcześniej, np. na skutek przegrzania tarcz hamulcowych lub pęknięcia klocków hamulcowych. Tarcze hamulcowe sprzedawane są parami i w taki sposób należy je wymieniać.

Uwaga! Wraz z tarczami hamulcowymi koniecznie wymień klocki hamulcowe, nawet jeśli nie są w pełni zużyte (zobacz, jak wymienić klocki hamulcowe). Pofałdowana powierzchnia klocków mogłaby uszkodzić nową tarczę hamulcową. Innym problemem jest fakt, że początkowo nierównomiernie zużyte klocki mogłyby nie mieć pełnej skuteczności.

Rodzaje tarcz hamulcowych

  • Pełne – wykonane z jednolitego odlewu. Są najprostsze i najtańsze. Ze względu na to, że niezbyt dobrze radzą sobie z odprowadzaniem ciepła, stosuje się je głównie w starszych lub małych autach miejskich.
  • Wentylowane – tarcze wentylowane to obecnie najpopularniejszy rodzaj. Znacznie lepiej odprowadzają ciepło i są lżejsze od pełnych tarcz. Ryzyko przegrzania tarcz, a w konsekwencji ich pofałdowania, jest podczas zwykłej jazdy minimalne.
  • Nacinane i nawiercane – są to tarcze przeznaczone na ekstremalne warunki, montowane w sportowych lub ciężkich samochodach. Otwory i rowki służą do odprowadzania gazów wytworzonych w czasie hamowania oraz usuwają poduszkę powietrzną zmniejszającą skuteczność hamulców. Tarcze nacinane szybciej zużywają klocki hamulcowe, jednak gwarantują wyższą skuteczność hamowania w trudnych warunkach. Co ciekawe, w momencie, gdy tarcze są zimne, hamulce nacinane mogą działać słabiej niż tarcze wentylowane z gładką powierzchnią.

Jak wymienić tarcze hamulcowe?

Samodzielna wymiana tarcz hamulcowych nie jest trudna. Aby to zrobić, podnieś samochód i ustaw na kobyłkach – zapewni ci to bezpieczeństwo i wygodę. Zacznij od zdjęcia koła oraz zacisku klocków hamulcowych.

Odkręcony zacisk przypnij do elementu zawieszenia sznurkiem lub opaską zaciskową – nie powinno zwisać na przewodzie hamulcowym. Następnie odkręć jarzmo oraz starą tarczę hamulcową i oczyść szczotką druciana piastę.

Choć niektórzy specjaliści doradzają smarowanie piasty przed założeniem nowej tarczy hamulcowej, nie jest to konieczne. Jeśli wolisz to zrobić, użyj smaru ceramicznego, który dobrze przewodzi ciepło. Jego warstwa powinna być minimalna. Nie zapomnij o odtłuszczeniu nowego kompletu tarcz i pozbyciu się warstwy ochronnej nałożonej z myślą o bezproblemowym magazynowaniu produktu.

Nakładając nową tarczę hamulcową upewnij się, że równo przylega do piasty, a następnie przykręć jarzmo hamulca. Aby zamontować nowe, grubsze klocki hamulcowe, wciśnij tłoczek hamulców do środka. Możesz to zrobić ściskiem, kluczem lub śrubokrętem.

Najlepiej, jeśli zużyty płyn hamulcowy z tłoczka wyciśniesz odpowietrznikiem hamulców. Dzięki temu nie dostanie się on do układu hamulcowego oraz wrażliwych podzespołów, np. agregatu ESP.

Przy użyciu nowego zestawu montażowego zamontuj klocki oraz zacisk hamulca, a następnie przykręć felgę. Przez pierwsze kilkaset kilometrów unikaj gwałtownego hamowania oraz długotrwałego wciśnięcia hamulca. Początkowo hamulce mogą działać nieco dziwnie, jednak po pełnym dotarciu zyskają pełną sprawność oraz modulację.

Autor: Szymon Sonik