Bez oleju silnikowego praca silnika byłaby niemożliwa. Bardzo popularny jest olej silnikowy 10W40. Jaki to rodzaj oleju? To bardzo uniwersalny olej półsyntetyczny, który gęstnieje dopiero przy około -25 stopniach Celsjusza. Można go mieszać z płynami o tej samej klasie jakościowej i lepkości.
Wybór odpowiedniego produktu z rankingu olejów silnikowych jest bardzo ważny, ponieważ bez tego płynu samochodowego praca silnika nie byłaby możliwa. Jednym z popularniejszych jest olej 10W40. Jaki to typ oleju i co warto o nim wiedzieć?
Olej 10W40 jest typowym olejem półsyntetycznym. Jego głównym zadaniem jest optymalna ochrona silnika podczas jego pracy. Oleje o oznaczeniu 10W to typowe oleje półsyntetyczne. Oznaczenie to jest wyznacznikiem klasy zimowej oleju. Ciecze o oznaczeniu 10W gęstnieją dopiero w okolicach -25 stopni Celsjusza, dlatego są popularne w naszym kraju, gdyż temperatura taka prawie się nie zdarza.
Druga część oznaczenia – 40, oznacza klasę letnią. Jest to najpopularniejsza klasa lepkości oleju zarówno naturalnego, jak i syntetycznego, co czyni go olejem bardzo uniwersalnym. Jednak sam olej 10W40 nie jest najlepszej, dostępnej na rynku jakości, dlatego zalecany jest szczególnie do zastosowania w starszych pojazdach.
Zastanawiasz się, jaki olej do silnika beznynowego wybrać? Olej 10W40 jest na tyle uniwersalnym środkiem smarującym, że sprawdzi się świetnie zarówno w jednostkach benzynowych, jak i wysokoprężnych. Świetnie współpracuje również z instalacjami gazowymi typu LPG, co znacznie podkreśla jego wszechstronne zastosowanie.
Dobierając olej do naszego silnika, warto jednak kierować się zaleceniami producenta. Dodatkowo każdy olej posiada oznaczenie klasy jakości, co dodatkowo podpowiada nam o zastosowaniu tego oleju.
Klasa jakości oznaczana jest za pomocą kolejnych liter alfabetu. Im litera ma miejsce głębiej w alfabecie, tym lepszej jakości jest dana ciecz. Mimo ogromnej uniwersalności tego rodzaju oleju, wielu producentów tworzy swoje produkty bardziej sprecyzowane do konkretnych jednostek. Stąd obok klasy jakości oznaczenie literowe zalecanego silnika: S dla silników benzynowych oraz C dla silników z zapłonem samoczynnym.
Oczywiście oleje 10W40 w znacznie przeważającej ilości zawierają oba te oznaczenia, przez co stosować go można w obu rodzajach silników, jednak wtedy decydująca jest wspomniana wcześniej klasa jakości. Dla przykładu posłużymy się olejem 10W40 o oznaczeniu SJ/CS, co oznaczać będzie olej półsyntetyczny średniej klasy jakościowej dla silników benzynowych i wysokiej klasie jakości dla silników wysokoprężnych. Na przykładzie doskonale widać, że uniwersalność oleju przekłada się również na jego jakość dla danej jednostki silnika.
Jaki olej silnikowy możemy połączyć z 5W40? Oleje silnikowe można mieszać tylko w sytuacji, gdy mają identyczną klasę jakościową i lepkościową. Co to oznacza? Olej 10W40 oraz olej 5W40 są w pełni kompatybilne, jeżeli chodzi o mieszanie.
Czy można jednak mieszać oleje silnikowe 5W30 z 10W40? Warto się wcześniej zastanowić nad dolewką, gdyż takie połączenie może spowodować poważne uszkodzenia silnika. Najbezpieczniej jest dolewać olej o tym samym oznaczeniu, co aktualnie znajdujący się w silniku. Nie ma wtedy problemu z połączeniem się cieczy i ich prawidłowym funkcjonowaniem.
Gdy poziom oleju jest wystarczająco niski, a my nie jesteśmy pewni, jaki rodzaj znajduje się w silniku, warto porwać się na pełną wymianę oleju w autoryzowanym zakładzie. Dodatkowo warto zaopatrywać się w oleje najpopularniejszych marek dostępnych na rynku. Jest to gwarancją nie tylko jakości, ale też działania zgodnie z przeznaczeniem. Należy zatem unikać olejów nieznanych marek czy ich znacznie tańszych zamienników. Istotne jest więc nie tylko to, ile oleju do silnika wlejemy, ale też jakiej będzie jakości.
Po wymianie oleju w silniku, serwis z reguły pozostawia karteczkę z informacją o znajdującej się po wymianie cieczy oraz planowanej przyszłej wymianie. Są to niezwykle cenne informacje, gdyż pozwoli nam to dobrać w razie potrzeby odpowiedni olej oraz przypomni o regularnym kontrolowaniu jego stanu i wymianie.
Jak sprawdzić poziom oleju? Sprawa bardzo prosta. Pod maską, w okolicach silnika, znajduje się charakterystyczny bagnet pomiarowy. Pomiaru należy dokonywać na zimnym silniku. Bagnet należy wyjąć, przetrzeć czystą szmatką i ponownie zaaplikować w jego pierwotnym miejscu. Po chwili należy go wyjąć i odczytać poziom oleju.
Jaka ilość jest odpowiednia? Najlepiej w połowie skali pomiędzy minimum a maksimum. Zbyt niski poziom oleju informuje o zbliżającej się wymianie oleju.