Data publikacji:

6 sposobów na nawadnianie organizmu od wewnątrz 

Według Instytutu Żywności i Żywienia ciało człowieka dorosłego składa się średnio w 60% z wody. Płyny zajmują 80 % objętości naszego mózgu. Patrząc na te statystyki mamy dowód, że nawadnianie organizmu jest bardzo ważne. To, o czym zdarza nam się zapominać, to że nie musimy tego robić tylko pijąc — są jeszcze inne satysfakcjonujące metody, dzięki którym możemy nawodnić organizm od wewnątrz.
Większość z nas wie, że nawadnianie jest bardzo ważne.
Powinniśmy spożywać minimum 2 litry dziennie, przy czym dawka zmienia się w zależności od naszej aktywności fizycznej, bądź warunków atmosferycznych. Pamiętajmy także, że to, co pijemy też ma znaczenie — woda wodzie nierówna. Pisaliśmy o tym tutaj. Woda źródlana nie doda naszemu organizmowi tyle wartości, co wysokozmineralizowana. Nawadnianie organizmu od wewnątrz ma wielkie znaczenie. Jeżeli możemy dodać sobie więcej energii i poprawić stan ciała prostymi sposobami, dlaczego tego nie zrobić.

Co zyskamy, dzięki właściwemu nawadnianiu organizmu?
1. Jak już wcześniej wspomnieliśmy, nasz mózg prawie cały składa się z wody. Jeżeli nie będziemy dostarczać jej odpowiedniej ilości będzie nam się trudniej myśleć, o skupieniu możemy także zapomnieć.
2. Nasze mięśnie też lubią wodę — składają się z niej w 22%. Dlatego też podczas ćwiczeń, czy wzmożonych aktywności ważne jest, żeby nie zapomnieć o nawadnianiu organizmu, żeby mogły właściwie pracować.
3. Organizm lubi wodę. Podczas regularnego stosowania widać to po skórze, która wydaje się oczyszczona i bez śladów zmęczenia.
4. Płaski brzuch również możemy osiągnąć dzięki piciu. Dlaczego? Pijąc odpowiednią ilość każdego dnia, zapewniamy organizmowi poprawę trawienia.

Nie chodzi tylko o wodę!
Często mówimy, że już nie mamy siły pić tej wody — ani smaku, ani różnorodności, bo każda smakuje tak samo. Nawadniać organizm od wewnątrz możemy na różne sposoby. Co jeść, co zwiększy nam poziom płynów? W jakich produktach znajduje się dużo wody? Jakie płyny, inne niż woda, dobrze nawadniają organizm?  Na te wszystkie pytania z chęcią odpowiemy poniżej!

6 sposobów na nawadnianie organizmu od wewnątrz 

#OWOCE
Nie dość, że są zdrowe, świetnie sprawdzają się, jako przekąski pomiędzy posiłkami, dobrze nawadniają organizm. Większość owoców składa się bowiem z wody, fruktozy i wartości odżywczych. Zasada jest prosta — jemy te owoce, które występują licznie w danej porze roku. Mamy wtedy gwarancję świeżości. Staramy się to robić rano, bądź po południu, ponieważ dodają nam także energii i pobudzają umysł do działania dzięki fruktozie. Obecnie kończy się lato, więc w sklepach królują arbuzy, melony, czy mango, które składają się w 90% z wody. W późniejszym okresie w tym procesie sprawdzą się winogrona, śliwki, a w okresie zimowym mandarynki i granaty.

#WARZYWA
Zielony towarzysz upałów — ogórek. W 96% składa się z wody oraz witaminy K. Idealnie nawadnia organizm, najlepiej jeść go ze skórką, która dostarcza właściwości odżywczych. Razem z jesienią na nasze stoły trafia…dynia. Warto korzystać z jej dobrodziejstw, ponieważ oprócz nawodnienia dostarcza nam beta-karoten. Do obiadu jedzmy sałatę, która również jest źródłem wody.

#MLEKO
Naukowcy z uniwersytetu McMaster w Kanadzie dowiedli, że mleko potrafi lepiej ugasić pragnienie niż woda. Badanie zostało przeprowadzone pośród sportowców, którym często grozi odwodnienie po nadmiernym wysiłku. Wyszło, że mleko szybciej uzupełnia niedobory płynów i ułatwia regenerację. Jest także dostarczycielem wapnia oraz białka.

#HERBATY ZIOŁOWE
Zioła zawarte w herbatach niosą ze sobą wiele właściwości. Mięta, pokrzywa, rumianek pomagają oczyścić organizm z toksyn. Przyspieszają także metabolizm, wzmacniają włosy i paznokcie. Zielona herbata, podobnie jak mleko, uzupełnia w organizmie utracone płyny. Możemy pić je między posiłkami, czy wykonywać na ich bazie pyszne koktajle. Będzie to zdrowe, smaczne i odżywcze. Nawadnianie organizmu w taki sposób? Dlaczego nie!

#NATURALNE IZOTONIKI
Po wymagającym treningu poziom płynów w organizmie jest zaburzony. Możemy przywrócić go do odpowiedniego poziomu dzięki izotoników. Jeżeli chcemy uniknąć chemii, substancji słodzących, czy cukrów, możemy przygotować napój w domu. Jest to bardzo proste i nie zajmuje dużo czasu. Naturalnym izotonikiem nawadniającym organizm jest także woda kokosowa, która jest bogata w elektrolity i minerały. Coraz częściej możemy spotkać ją na półkach, nawet w dużych supermarketach. Ostatnie badania mówią, że woda z arbuza bardzo dobrze działa na regenerację ciała. Jest tak za sprawą fruktozy występującej w owocu, która pobudza mózg.

#WYCISKANE SOKI
Nie jest to dużym zaskoczeniem. Pisaliśmy w zestawieniu, że warzywa i owoce idealnie nawadniają organizm od wewnątrz — nie dzieje się inaczej, kiedy wyciskamy z nich sok. Efekt jest o tyle mocniejszy, że łączymy ze sobą kilka na raz, dlatego w jednej szklance możemy mieć więcej wartości niż w pojedynczym spożywanym owocu. Są sycące, dlatego też zmniejszą apetyt na niezdrowe przekąski. Eksperymentujmy w tworzeniu soków — dobierajmy owoce i warzywa do tego, jak się czujemy. Jesteśmy przemęczeni? Dodajmy więcej cytrusów, ponieważ mają dużo witaminy C, która wzmocni organizm.