Duży van, klasyczne kombi, a może sportowy SUV? Współczesna motoryzacja oferuje klientom niemal niezliczone możliwości doboru rodzaju nadwozia. Czasy, w których rolę rodzinnego samochodu musiał pełnić Fiat 126p lub Polonez, dawno minęły. Czym charakteryzują się najpopularniejsze typy nadwozi samochodów rodzinnych? Jaki samochód rodzinny wybrać?
Najwięcej miejsca dla pasażerów zapewnią oczywiście vany oraz ich mniejsze wersje, czyli minivany. To samochody zaprojektowane od podstaw do tego, by komfortowo przewozić komplet pasażerów. Oznacza to, że zarówno przednie fotele, jak i tylna kanapa nastawione są na wygodę. W wieku przypadkach każde z miejsc ma indywidualną regulację, co przyda się podczas dłuższych podróży.
Na pokładzie vana znajdziesz również mnóstwo praktycznych schowków, uchwytów na kubki, a także stoliki czy indywidualne podświetlenie. Nie można zapomnieć o dużym bagażniku, który podczas wyjazdów wakacyjnych pomieści walizki wszystkich domowników. W przypadku dużych samochodów rodzinnych sporym ułatwieniem są przesuwane drzwi.
Dobrą alternatywą dla rodzin 2+2 i 2+3 jest również samochód klasy D z nadwoziem kombi. Łączy on przestronną przestrzeń pasażerską, duży bagażnik oraz miejską zwinność. Rodzinne kombi bez trudu zaparkujesz na ciasnym miejscu parkingowym, a podczas codziennych dojazdów do pracy nie spali ono zbyt wiele paliwa. To najrozsądniejsze rozwiązanie, jeśli częściej będziesz podróżować w pojedynkę niż z całą rodziną. Zobacz polecane przez nas kombi do 30 tys..
W ostatnim czasie największą furorę robią jednak SUV-y, dlatego to one wysuwają się przed szereg wśród aut rodzinnych. Choć we wnętrzu nie oferują tak wiele miejsca jak auta typu van i bliżej im raczej do aut klasy średniej, to mają inne zalety. Wysokie i komfortowe zawieszenie jest nieocenione na gorszej jakości drogach, a dzięki sporej wysokości nadwozia zajęcie miejsca jest wyjątkowo proste. To szczególnie pomocne dla świeżo upieczonego rodzica, bowiem umieszczając dziecko w foteliku, nie trzeba się tak mocno schylać. Plusem jest również wysoka pozycja za kierownicą, ułatwiająca obserwację drogi. Jak się okazuje, mimo dużych gabarytów, wnętrza popularnych SUV-ów są nieraz… bardzo ciasne. Niektórym z nich dorównują wręcz auta klasy kompaktowej, czyli z segmentu C.
Niezwykle ważna jest obecność systemu ISOFIX, za pomocą którego można bezpiecznie przytwierdzić fotelik dziecięcy bezpośrednio do konstrukcji karoserii auta lub fotela. To bardzo prosty system, składający się z dwóch prętów o grubości 6 mm, ukrytych pomiędzy siedziskiem a oparciem. Nie można zapomnieć także o systemach wspomagających kierowcę, np. automatycznego hamowania, asystentach utrzymania pasa ruchu, kontroli stanu zmęczenia kierowcy czy odczytującego znaki drogowe. To wszystko wpływa na bezpieczeństwo czynne oraz bierne.
Czy auto rodzinne musi być duże? Nie, jeżeli ma obszerne, ergonomiczne i wygodne wnętrze. Chodzi zarówno o przestrzeń na nogi oraz nad głową, jak i dostęp do kanap czy wyprofilowanie siedzisk.
Auta dla rodziny o dynamicznym profilu (np. Alfa Romeo 159 czy Audi A4) mogą mieć mieć wąskie drzwi i nisko opadający dach, co utrudnia np. usadowienie dzieci w fotelikach. Głębokie siedziska oraz szerokie podparcia boczne utrudnią natomiast dopasowanie i przypięcie fotelika.
Wnętrza aut rodzinnych powinny być wykonane z materiałów, które łatwo wyczyścić. Welurowa tapicerka wygląda elegancko, jednak jest mniej odporna na zabrudzenia niż tapicerka tekstylna.
O dziwo bardzo dobrze sprawdza się tapicerka skórzana, która nie nasiąka zabrudzeniami zbyt szybko, więc można ją łatwo przetrzeć szmatką. Niestety dość kiepsko radzi sobie z uszkodzeniami mechanicznymi, np. spowodowanym otarciami fotelikiem lub dziecięcymi zabawkami.
Trudno wyobrazić sobie samochód rodzinny bez pojemnego bagażnika. Ilość rzeczy, które należy mieć ze sobą na wspólnych wyjazdach, zaskakuje podczas każdego pakowania.
Różnice pomiędzy pojemnościami bagażnika w danej klasie mogą być bardzo duże. Mimo wszystko wyliczenia w litrach są bardzo złudne. Często do pojemności zalicza się niepraktyczne schowki pod podłogą lub wnęki, które nijak nie przydadzą się podczas pakowania dużych walizek.
Przestrzeń bagażowa w samochodzie rodzinnym powinna mieć regularne kształty i dużą szerokość. Nadkola mocno zachodzące w głąb bagażnika czy mały otwór załadunkowy utrudnią spakowanie wózka dziecięcego.
W przypadku auta dla rodziny trzeba też wziąć pod uwagę przestrzeń ładunkową dostępną w środku auta, czyli wszystkie schowki, kieszonki i miejsca na butelki. To w nich schowasz najpotrzebniejsze artykuły.
Nagrzanie lub schłodzenie dużej przestrzeni pasażerskiej może zająć kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt minut. Wpływa to zarówno na komfort podróżowania, jak i np. zaparowane szyby w aucie.
Rozwiązanie, jakie auto dla rodziny z pewnością powinno mieć, to osobny nawiew dla foteli drugiego rzędu. Dzięki temu wnętrze nagrzeje (lub schłodzi) się równomiernie, a pasażerowi tylnego rzędu nie będą poszkodowani.
Najlepiej, jeżeli każdy z nawiewów ma regulację. Największy komfort daje klimatyzacja wielostrefowa, umożliwiająca ustawienie różnej temperatury dla każdej części auta.