Zobacz, jak wygląda wymiana filtra kabinowego
Zapchany filtr powietrza jest przyczyną problemów z poprawnym zasysaniem powietrza do silnika. Obniża to jego wydajność oraz zwiększa zużycie paliwa, co z kolei prowadzi do ogólnego spadku mocy. Co więcej, zanieczyszczenia trafiające do wnętrza silnika wraz z nieprzefiltrowanym poprawnie powietrzem stopniowo budują osad na cylindrach i tłokach, powodując ich przyspieszoną degradację. Brudny filtr jest również przyczyną wyraźnego wzrostu hałasu generowanego przez układ napędowy. W skrajnych przypadkach auto z zapchanym filtrem w ogóle się nie uruchomi.
Co do tego, jak często wymieniać filtr w powietrza, większość specjalistów wyraża w tej kwestii zazwyczaj podobną opinię. Czynność tą zaleca się więc wykonywać co ok. 15-20 tysięcy przejechanych kilometrów. Przy pokonywaniu niewielkich odległości element powinien być zastąpiony co ok. 1-3 lata. Dotyczy to także nieużywanych samochodów, bowiem materiał, z którego są wykonane filtry powoli kruszeje i traci swoje właściwości w tym czasie. Przy okazji przypomnijmy, że warto też zajrzeć do dokumentacji auta i sprawdzić zalecenia producenta dla posiadanego pojazdu.
Oczywiście podane tu wartości są bardzo przybliżone. Na szybsze zużycie filtra powietrza wpływają bowiem w dużej mierze drogi. Negatywny wpływ na długość życia elementu mają piaszczyste i żwirowe trasy, a także jazda w warunkach podwyższonego poziomu wilgoci.