Zobacz, kiedy jest wymagana wymiana filtra paliwa
Warto jednak pamiętać, że nowoczesne samochody, zwłaszcza wysokoprężne, wyposażone są również w dodatkową pompę paliwa, zwaną wysokociśnieniową. Znajduje się ona pod maską i jej zadaniem jest wytwarzanie odpowiedniego ciśnienia, by dostarczyć odpowiednią dawkę paliwa w jak najkrótszym czasie. Jest to niezbędne do poprawnego działania układu wtryskowego. Innym zadaniem pompy jest zapewnienie powrotu niespalonego paliwa do baku. To również istotne, bowiem w innym przypadku silnik mógłby być zalewany, a zbyt wysokie ciśnienie paliwa również nie jest wskazane.
Przeczytaj również: Co to jest pompa vacum i jakie są objawy usterki?
Na kondycję pompy paliwa wpływa ma również częstotliwość tankowania. Jazda z pustym bakiem nie tylko sprzyja zasysaniu przez pompę zabrudzeń, ale również utrudnia chłodzenie pompy. Stąd też mechanicy nie zalecają zwlekania z tankowaniem do momentu, aż pojawi się kontrolka rezerwy. Najlepiej utrzymywać cały czas wysoki stan paliwa i tankować w momencie, gdy wskazówka spadnie do połowy. Wówczas nie tylko zminimalizujesz ryzyko uszkodzenia pompy, ale przy okazji zadbasz o stan zbiornika paliwa – benzyna i olej napędowy niejako konserwują zbiornik i zapobiegają wytrącaniu się wilgoci.
Objawy uszkodzenia pompy paliwa zauważysz również podczas jazdy. Początkowo będą to chwilowe przestoje w rozwijaniu mocy, przypominające nagłe odpuszczenie pedału gazu. Najczęściej pojawią się podczas przyspieszania, np. na drugim biegu, gdy wtryskiwana dawka paliwa jest duża. Szarpnięcia i brak mocy mogą również pojawić się podczas wyprzedzania oraz gwałtownego wciśnięcia pedału gazu. Łatwo pomylić to z brakiem kompresji w cylindrach, uszkodzeniem świec zapłonowych czy awarią układu wtryskowego. W niektórych przypadkach do nagłych spadków mocy dojdzie nawet po włączeniu klimatyzacji – podnosi ona spalanie paliwa.
Znacznie groźniejszym symptomem awarii pompy paliwa jest natomiast gaśnięcie silnika. Zazwyczaj silnik gaśnie na biegu jałowym lub podczas prób ruszenia, ale nie jest to regułą. Bywa, że przygasa podczas jazdy, co jest bardzo niebezpieczne. Po zgaśnięciu silnika większość modeli aut traci wspomaganie kierownicy oraz układu hamulcowego, więc awaryjne zatrzymanie pojazdu będzie utrudnione. W takiej sytuacji nie wolno bagatelizować usterki i najlepiej od razu udać się do warsztatu. Na miejscu pompa zostanie wymontowana i sprawdzona „na krótko”.
Aby utrzymać pompę paliwa w dobrym stanie, nie trzeba podejmować specjalnych wysiłków. Wystarczy tankować benzynę lub olej napędowy na zaufanej stacji. Listę miejsc, w których wykryto nieprawidłowości, znajdziesz bez trudu w internecie. Pamiętaj również o regularnej wymianie filtra paliwa oraz o unikaniu jeżdżenia na rezerwie – dzięki tym wskazówkom pompa będzie niezawodna przez tysiące kilometrów.