Data publikacji:

Kiedy regeneracja, a kiedy wymiana pompy paliwa? Objawy uszkodzenia

Czasy samochodów zasilanych w paliwo grawitacyjnie dawno minęły. Dziś o dostarczenie paliwa do komór spalania dbają pompy paliwa, wytwarzające odpowiednie ciśnienie. Nieprawidłowe działanie silnika w wielu przypadkach spowodowane jest awarią pompy paliwowej, dlatego wyjaśniamy, jak rozpoznać tę usterkę. Z artykułu dowiesz się także, kiedy możliwa jest regeneracja pompy paliwa.
pompa paliwa objawy

Za co odpowiada pompa paliwa i gdzie się znajduje?

Pompa paliwa to nic innego, jak niewielka pompka elektryczna zaciągająca paliwo z baku. Znajduje się zazwyczaj wewnątrz zbiornika paliwa i może być sprzężona z koszykiem pływaka wskazującego poziom paliwa. Jest to tzw. niskociśnieniowa pompa paliwowa, której zadaniem jest jedynie dostarczenie paliwa do silnika przewodami rozlokowanymi pod podłogą samochodu. Silnik elektryczny pompy chłodzony jest paliwem znajdującym się w baku.

Zobacz, kiedy jest wymagana wymiana filtra paliwa

Warto jednak pamiętać, że nowoczesne samochody, zwłaszcza wysokoprężne, wyposażone są również w dodatkową pompę paliwa, zwaną wysokociśnieniową. Znajduje się ona pod maską i jej zadaniem jest wytwarzanie odpowiedniego ciśnienia, by dostarczyć odpowiednią dawkę paliwa w jak najkrótszym czasie. Jest to niezbędne do poprawnego działania układu wtryskowego. Innym zadaniem pompy jest zapewnienie powrotu niespalonego paliwa do baku. To również istotne, bowiem w innym przypadku silnik mógłby być zalewany, a zbyt wysokie ciśnienie paliwa również nie jest wskazane.

Co powoduje uszkodzenia pompy paliwa?

Za usterki pompy paliwa odpowiadają najczęściej nieczystości zawarte w paliwie. Mogą to być zabrudzenia znajdujące się benzynie lub oleju napędowym, takie jak piach czy szlam, ale również drobinki wytrącone na mrozie. Podczas niskich temperatur z oleju napędowego wytrącają się drobinki parafiny oraz lodu, które mogą dostać się do pompy i uszkodzić ją mechanicznie. Równie szkodliwe będą dla pompy drobiny rdzy, które odrywają się od baku.

Przeczytaj również: Co to jest pompa vacum i jakie są objawy usterki?

Na kondycję pompy paliwa wpływa ma również częstotliwość tankowania. Jazda z pustym bakiem nie tylko sprzyja zasysaniu przez pompę zabrudzeń, ale również utrudnia chłodzenie pompy. Stąd też mechanicy nie zalecają zwlekania z tankowaniem do momentu, aż pojawi się kontrolka rezerwy. Najlepiej utrzymywać cały czas wysoki stan paliwa i tankować w momencie, gdy wskazówka spadnie do połowy. Wówczas nie tylko zminimalizujesz ryzyko uszkodzenia pompy, ale przy okazji zadbasz o stan zbiornika paliwa – benzyna i olej napędowy niejako konserwują zbiornik i zapobiegają wytrącaniu się wilgoci.

Pompa paliwa – objawy uszkodzenia

Działanie pompy paliwa usłyszysz tuż po przekręceniu kluczyka w stacyjce, zanim jeszcze uruchomisz silnik. To krótkotrwały szum elektrycznego silnika, który znika po kilku sekundach, aż układ paliwowy zyska odpowiednie ciśnienie. Pompa wstępnie dotłacza paliwo do silnika, aby uruchomienie go było łatwiejsze.

Naturalną rzeczą jest więc to, że objawem uszkodzenia pompy paliwa będzie utrudnione odpalanie silnika. To usterka, która dzieli objawy z innymi awariami, np. zepsutymi świecami żarowymi (diesel) lub świecami zapłonowymi (benzyna), dlatego początkowo może być trudna do rozpoznania. Jeśli jednak nie usłyszysz pompy paliwa po włączeniu zapłonu, warto skontrolować jej stan.

Objawy uszkodzenia pompy paliwa zauważysz również podczas jazdy. Początkowo będą to chwilowe przestoje w rozwijaniu mocy, przypominające nagłe odpuszczenie pedału gazu. Najczęściej pojawią się podczas przyspieszania, np. na drugim biegu, gdy wtryskiwana dawka paliwa jest duża. Szarpnięcia i brak mocy mogą również pojawić się podczas wyprzedzania oraz gwałtownego wciśnięcia pedału gazu. Łatwo pomylić to z brakiem kompresji w cylindrach, uszkodzeniem świec zapłonowych czy awarią układu wtryskowego. W niektórych przypadkach do nagłych spadków mocy dojdzie nawet po włączeniu klimatyzacji – podnosi ona spalanie paliwa.

Znacznie groźniejszym symptomem awarii pompy paliwa jest natomiast gaśnięcie silnika. Zazwyczaj silnik gaśnie na biegu jałowym lub podczas prób ruszenia, ale nie jest to regułą. Bywa, że przygasa podczas jazdy, co jest bardzo niebezpieczne. Po zgaśnięciu silnika większość modeli aut traci wspomaganie kierownicy oraz układu hamulcowego, więc awaryjne zatrzymanie pojazdu będzie utrudnione. W takiej sytuacji nie wolno bagatelizować usterki i najlepiej od razu udać się do warsztatu. Na miejscu pompa zostanie wymontowana i sprawdzona „na krótko”.

Regeneracja pompy paliwa

Czy pompę paliwa można regenerować? Tak, ale nie zawsze jest sens. Niskociśnieniowe pompy paliwa są zazwyczaj bardzo tanie i niektóre zamienniki można zakupić już poniżej 100 zł. To nieskomplikowany element, który nie psuje się często, ale jeśli już, to naprawa nie ma sensu.

Regeneracja zatartej pompy paliwa mogłaby być droższa od wymiany elementu. Nieco inaczej jest w przypadku wysokociśnieniowych pomp paliwa, które zasilają szynę Common Rail. Ich budowa jest nieco bardziej skomplikowana, co przekłada się na cenę pomp. Wiele warsztatów oferuje taką usługę, dlatego warto policzyć, które rozwiązanie wyjdzie taniej.

Zregenerowana pompa paliwa powinna mieć identyczne parametry jak nowy element. Wraz z wymianą pompy wysokociśnieniowej czyszczone są przewody paliwowe, a przewody wysokociśnieniowe wymieniane są na nowe. Konieczne jest również założenie nowego filtra paliwa i napełnienie go czystym olejem napędowym.

Aby utrzymać pompę paliwa w dobrym stanie, nie trzeba podejmować specjalnych wysiłków. Wystarczy tankować benzynę lub olej napędowy na zaufanej stacji. Listę miejsc, w których wykryto nieprawidłowości, znajdziesz bez trudu w internecie. Pamiętaj również o regularnej wymianie filtra paliwa oraz o unikaniu jeżdżenia na rezerwie – dzięki tym wskazówkom pompa będzie niezawodna przez tysiące kilometrów.

Zdjęcie:  Jasmina_K/Envato Elements
Autor: Szymon Sonik