Uszkodzenia eksploatacyjne:
Na szczęście samodzielna wymiana nie jest skomplikowana, wystarczy jedynie zaopatrzyć się w nową np. linkę napędu kosiarek Stiga Combi 53 / 484 / 534.
Powyższe uszkodzenia są najczęściej występującymi, lecz właśnie ich lekceważenie może spowodować poważniejsze kłopoty z układem napędu.
Awaria niekoniecznie od razu oznacza, iż konieczna jest wymiana napędu w kosiarce spalinowej. Często powód zatrzymania mechanizmu jest prozaiczny. Mimo że pasek klinowy przenoszący napęd jest chroniony obudową, wszystko, co wirujący nóż jest w stanie zgarnąć i wtłoczyć, zanieczyszcza koła pasowe.
Pasek zaczyna się ślizgać, a następnie luzować. Naprawa będzie polegała na odkręceniu śrub mocujących osłonę i usunięciu całego brudu oraz resztek organicznych. Należy też dokonać sprawdzenia kondycji paska i w miarę potrzeby wymienić na nowy.
Cena paska to wydatek rzędu dwudziestu kilku złotych, np. pasek napędu kosiarek Combi 50 SQ Z28 Stiga (135063900/0, 1111-9199-01) kosztuje zaledwie 25 zł, wymiana nawet w przypadku, kiedy stary jeszcze jakoś się trzyma, powinna zapewnić bezawaryjność kosiarki na kolejnych kilka lat.
Wymiana napędu w kosiarce jest niezbędna, kiedy powstałe uszkodzenia eliminują napęd z dalszej eksploatacji. Uszkodzona zębatka, pęknięta lub pokrzywiona skrzynia napędowa, całkowicie niesprawna przekładnia napędowa z mechanizmem różnicowym stawiają pod znakiem zapytania celowość inwestowania w naprawę.
Na przekładnię składa się sześć elementów:
O ile prosty element, np. koło pasowe, da się jeszcze wymienić, to jednak regeneracja zębów ukośnych nie jest możliwa w warunkach domowych. Nie ma też żadnej gwarancji, że po złożeniu całości kosiarka nadal będzie sprawna.
Wtedy wymiana napędu kosiarki wydaje się jedynym rozsądnym wyjściem.
Demontaż napędu kosiarki należy podzielić na etapy:
Zawartość przekładni omówiliśmy powyżej. Nie ma ona znaczenia, jeżeli naprawa polega na wymianie całości.
Zanim nastąpi demontaż, dobrze byłoby zapoznać się z budową własnego urządzenia. Przed rozkręceniem jakiejś części wypada znać położenie śrub i blokad, ważna jest także poprawna kolejność demontażu.
Zakładając nowy napęd, postępujemy dokładnie w odwrotnej kolejności. Wyjmowane części najlepiej jest układać w rzędzie, zwłaszcza jeśli wymiany podejmuje się osoba niedoświadczona.
Taki tryb postępowania bardzo ułatwi montaż nowego napędu. Ponadto niektóre części z pewnością będą w doskonałym stanie (wystarczy oczyścić), a to przyda się do ewentualnych napraw w przyszłości. Cóż zrobić, prędzej czy później ponownie będzie trzeba się z tym zmierzyć, z tą różnicą, że teraz pójdzie znacznie łatwiej.