Data publikacji:

Demontaż napędu kosiarki: jak to zrobić samemu?

Bezawaryjność kosiarki spalinowej zapewnić może jedynie niezwykle rygorystyczne przestrzeganie warunków użytkowania. Truizm? Absolutnie, akurat to jedno zalecenie, skądinąd słuszne, jest praktycznie niemożliwe do spełnienia. Niech pierwszy rzuci kamieniem ten, kto przed przystąpieniem do koszenia trawnika, przeczesuje ogród w poszukiwaniu gruzu, korzeni lub gałęzi. Między innymi uderzenie noża w coś takiego jest przyczyną wielu awarii, choć nie tylko. Co jeszcze szkodzi kosiarce? Jak ją naprawić? Poszukajmy wspólnie odpowiedzi.
demontaz napedu kosiarki

Napęd kosiarki, najczęstsze powody awarii

Wypada zacząć od przypadków uszkodzeń, na które użytkownicy nie mają przeważnie wpływu.

Uszkodzenia eksploatacyjne:

  • zagubienie śrub mocujących;
  • zerwanie linki napędu;
  • uszkodzenie noża;
  • skrzywienie wału korbowego.

Zagubienie śrub mocujących

Śruby pod wpływem wibracji spowodowanych pracą silnika wykazują tendencję do luzowania, a następnie samoistnego odkręcania się. Zdarzenie zostaje z reguły zauważone dopiero w momencie, kiedy jakaś część kosiarki zostanie w ręku (uchwyt) lub potoczy się po trawniku. Można temu zapobiec, poprzez uważną kontrolę urządzenia bezpośrednio po koszeniu, zwykle jednak mało kto o tym pamięta.

Zerwanie linki napędu

W większości kosiarek spalinowych do rozruchu silnika wykorzystuje się linki. Powinna ona znajdować się w obudowie ochronnej, która zabezpiecza przed korozją i innymi uszkodzeniami. Powinna, jednak przeważnie lekceważy się fakt wystawania linki poza obrys kosiarki, co prowadzi nawet do zerwania na skutek zahaczania linki o krzewy i inne przeszkody.

Na szczęście samodzielna wymiana nie jest skomplikowana, wystarczy jedynie zaopatrzyć się w nową np. linkę napędu kosiarek Stiga Combi 53 / 484 / 534.

Uszkodzenie noża i skrzywienie wału korbowego

W obu przypadkach najczęstszą przyczyną uszkodzenia jest wjechanie kosiarką na jakąś przeszkodę. Wysoka trawa skutecznie kryje w sobie średniej wielkości kamienie, pozostałości płyt chodnikowych lub krawężników, czy też spore gałęzie. Wystarczy chwila nieuwagi, by układ uległ zniszczeniu.

Powyższe uszkodzenia są najczęściej występującymi, lecz właśnie ich lekceważenie może spowodować poważniejsze kłopoty z układem napędu.

Demontaż napędu kosiarki

A co w sytuacji, gdy awarii ulega przekładnia napędu kosiarki spalinowej? Nabywając zestaw naprawczy przekładni napędu jazdy kosiarki Nordkraft Czksi 0090 (Czksi0090), naprawę można wykonać samodzielnie. Koszt zakupu zestawu naprawczego i samodzielna naprawa to z pewnością mniej wydanych pieniędzy i więcej nabytej satysfakcji niż usługi fachowca.

Awaria niekoniecznie od razu oznacza, iż konieczna jest wymiana napędu w kosiarce spalinowej. Często powód zatrzymania mechanizmu jest prozaiczny. Mimo że pasek klinowy przenoszący napęd jest chroniony obudową, wszystko, co wirujący nóż jest w stanie zgarnąć i wtłoczyć, zanieczyszcza koła pasowe.

Pasek zaczyna się ślizgać, a następnie luzować. Naprawa będzie polegała na odkręceniu śrub mocujących osłonę i usunięciu całego brudu oraz resztek organicznych. Należy też dokonać sprawdzenia kondycji paska i w miarę potrzeby wymienić na nowy.

Cena paska to wydatek rzędu dwudziestu kilku złotych, np. pasek napędu kosiarek Combi 50 SQ Z28 Stiga (135063900/0, 1111-9199-01) kosztuje zaledwie 25 zł, wymiana nawet w przypadku, kiedy stary jeszcze jakoś się trzyma, powinna zapewnić bezawaryjność kosiarki na kolejnych kilka lat.

Wymiana napędu w kosiarce jest niezbędna, kiedy powstałe uszkodzenia eliminują napęd z dalszej eksploatacji. Uszkodzona zębatka, pęknięta lub pokrzywiona skrzynia napędowa, całkowicie niesprawna przekładnia napędowa z mechanizmem różnicowym stawiają pod znakiem zapytania celowość inwestowania w naprawę.

Na przekładnię składa się sześć elementów:

  • pasek klinowy;
  • koło pasowe;
  • koło zębate ślimakowe z zębami o przekroju trapezowym (ślimacznica);
  • koło zębate walcowe o zębach ukośnych;
  • oś kół kosiarki.

O ile prosty element, np. koło pasowe, da się jeszcze wymienić, to jednak regeneracja zębów ukośnych nie jest możliwa w warunkach domowych. Nie ma też żadnej gwarancji, że po złożeniu całości kosiarka nadal będzie sprawna.

Wtedy wymiana napędu kosiarki wydaje się jedynym rozsądnym wyjściem.

Demontaż napędu kosiarki należy podzielić na etapy:

  • opróżnienie zbiorników paliwa i oleju;
  • zdjęcie noża tnącego;
  • zdjęcie obudowy paska;
  • odłączenie linki napędu od przekładni;
  • odłączenie blaszek usztywniających przekładnię i zdjęcie śrub mocujących;
  • wyjęcie osi napędu wraz z przekładnią.

Zawartość przekładni omówiliśmy powyżej. Nie ma ona znaczenia, jeżeli naprawa polega na wymianie całości.

Demontaż napędu kosiarki, co trzeba wiedzieć?

Kosiarki różnią się konstrukcyjnie w zależności od modelu. Nie zmienia to jednak faktu, iż wszystkie podzespoły funkcjonują podobnie.

Zanim nastąpi demontaż, dobrze byłoby zapoznać się z budową własnego urządzenia. Przed rozkręceniem jakiejś części wypada znać położenie śrub i blokad, ważna jest także poprawna kolejność demontażu.

Zakładając nowy napęd, postępujemy dokładnie w odwrotnej kolejności. Wyjmowane części najlepiej jest układać w rzędzie, zwłaszcza jeśli wymiany podejmuje się osoba niedoświadczona.

Taki tryb postępowania bardzo ułatwi montaż nowego napędu. Ponadto niektóre części z pewnością będą w doskonałym stanie (wystarczy oczyścić), a to przyda się do ewentualnych napraw w przyszłości. Cóż zrobić, prędzej czy później ponownie będzie trzeba się z tym zmierzyć, z tą różnicą, że teraz pójdzie znacznie łatwiej.

Autor: Maciej Mrozowski