Do tego dochodzi niski moment obrotowy silników spalinowych, zwłaszcza przy niskich obrotach silnika. Wysokie spalanie oznacza natomiast równie wysoki wpływ na środowisko. Z tych, a także wielu innych względów, producenci coraz prężniej pracują nad nowymi typami silników. Tak powstał napęd hybrydowy, łączący pracę silnika spalinowego oraz elektrycznego.
Zobacz nasze propozycje:
Istnieją różne warianty napędu hybrydowego: miękki, twardy, szeregowy, równoległy, plug-in. W każdym z nich mamy jednak do czynienia z dwoma rodzajami silników. Połączenie ich zalet wypada nadzwyczaj dobrze. Silnik elektryczny oferuje w tym układzie bardzo duży moment obrotowy, niemal bezgłośną pracę, niezawodność i ekologiczność, co ma znaczenie w niektórych śródmiejskich strefach. Silnik spalinowy pełni natomiast rolę wsparcia w długich trasach, agregatu ładującego akumulatory oraz dodatkowy zapas mocy. Podział ten jest jednak płynny i zależy od rozwiązań konstrukcyjnych zastosowanych przez producenta.
W klasycznych układach hybrydowych oba silniki współpracują z automatyczną skrzynią biegów. Silnik elektryczny może znajdować się wówczas tuż przy osi napędowej lub pomiędzy silnikiem spalinowym a skrzynią biegów. Niektórzy producenci, np. Toyota, stosują także bezstopniową przekładnię planetarną, która najefektywniej wykorzystuje zakres użytecznych obrotów silnika spalinowego. Zespół ciężkich baterii znajduje się w podłodze, co pozwala zachować optymalny rozkład mas. Współpraca silnika elektrycznego oraz spalinowego pozwala obniżyć spalanie nawet o połowę. Toyota Prius, czyli pionier w dziedzinie napędu hybrydowego, zadowala się mniej niż pięcioma litrami paliwa na 100 km.
Ważnym plusem korzystania z samochodów hybrydowych jest to, że nie wymagają one zmiany przyzwyczajeń ani wyrzeczeń. Wykorzystasz je tak samo, jak auto spalinowe. Wystarczy pamiętać o wizycie na stacji paliw. Nie musisz pamiętać o doładowywaniu baterii, szacowaniu zasięgu czy zmniejszaniu zapotrzebowania na energię, jak w przypadku samochodów elektrycznych.
W niektórych warunkach ekonomiczna przewaga topnieje. Dotyczy to zwłaszcza długotrwałej jazdy autostradowej, podczas której spalanie samochodu hybrydowego drastycznie wzrasta. Ze względu na specyfikę hybryd, spalanie to może być wręcz wyższe niż w przypadku samochodu benzynowego, a już na pewno wyższe niż aut z silnikiem wysokoprężnym. Jeśli więc często podróżujesz na długich dystansach, lubisz dynamiczną jazdę lub rzadko przemieszczasz się w ruchu miejskim, możesz nie wykorzystać potencjału hybrydy w pełni.