Data modyfikacji:

Jaki akumulator wybrać do diesla?

Jaki akumulator do diesla wybrać? Jaka powinna być jego pojemność? Który typ akumulatora najlepiej pasuje do silników wysokoprężnych? Ile musisz wydać na dobry model? Wyjaśniamy najważniejsze kwestie związane z akumulatorami samochodowymi do silników Diesla.
akumulator do diesla

Akumulator do diesla – dlaczego ma tak duże znaczenie?

Akumulatory samochodowe z roku na rok mają coraz trudniejsze zadanie. Bogate wyposażenie aut konsumuje duże ilości energii. Prąd potrzebny jest nie tylko do rozruchu silnika, ale i działania wielu urządzeń elektronicznych.

Współczesne samochody pobierają jednocześnie nawet 3 kW energii i to również po wyjściu z samochodu. Jeszcze przez długi czas niektóre systemy pozostają aktywne. Można to zauważyć, podpinając do akumulatora amperomierz.

W przypadku silników Diesla akumulator ma szczególne znaczenie. Rozruch jednostek wysokoprężnych jest znacznie trudniejszy niż benzynowych. Silniki Diesla wymagają nie tylko większej pojemności, ale przede wszystkim wyższego prądu rozruchowego. Wynika to z faktu, że silnik Diesla nie ma świec generujących iskrę.

Zapłon następuje samoczynnie pod wpływem wysokiego ciśnienia sprężania. Opory generowane przez cylindry są więc znacznie wyższe. Z wszystkich tych powodów tak istotny jest wybór odpowiedniego akumulatora. Pomocne w tym wypadku są zarówno poradniki, jak i ranking akumulatorów.

Jaka pojemność akumulatora do diesla?

Do każdego samochodu należy dobrać akumulator o odpowiedniej pojemności. Pojemność akumulatora wyrażona jest w amperogodzinach (aH). W silnikach Diesla stosuje się zdecydowanie mocniejsze akumulatory niż w silniach benzynowych o tej samej pojemności. Zapas mocy jest niezbędny nie tylko ze względu na większe opory i trudności z odpaleniem. Przed każdym uruchomieniem silnika akumulator musi nagrzać również świece żarowe, które ułatwiają zapłon mieszanki paliwowo-powietrznej.

Informację o właściwej pojemności do danego silnika znajdziesz w instrukcji obsługi samochodu. Przede wszystkim akumulator nie powinien być zbyt mały, bowiem może nie wystarczyć do obsługi wszystkich odbiorników. Mitem jest natomiast to, że za duży akumulator będzie cały czas niedoładowany. O utrzymanie prawidłowego naładowania dba regulator napięcia i sprawny alternator jest w stanie doładować w trakcie jazdy nawet sporo większą baterię. Najlepiej jedna zastosować dokładnie taką pojemność, jaką zaleca producent. Wybór większej pojemności to w większości przypadków zbędny wydatek.

Prąd rozruchowy akumulatora do diesla

Zupełnie inaczej jest w przypadku prądu rozruchowego. W tym przypadku najlepiej wybrać możliwie największy prąd rozruchowy. To bowiem ten parametr, wyrażany w amperach, informuje o tym, jak duży prąd w danej chwili jest w stanie dostarczyć akumulator. Wysokie natężenie prądu bezpośrednio przekłada się na skuteczność uruchomienia silnika. Prąd rozruchowy maleje wraz ze zużyciem akumulatora, a w niskich temperaturach może spaść nawet o połowę, dlatego wybierz model ze sporym zapasem.

Akumulator do silnika wysokoprężnego – w jakiej technologii?

Czym powinien charakteryzować się akumulator do silnika Diesla? Musi mieć oczywiście wysoki prąd rozruchowy, niezbędny do odpalenia motoru. Powinien także być trwały i odporny na głębokie rozładowanie. Ze względu na duże wibracje generowane przez jednostkę wysokoprężną, akumulator do diesla musi być także odporny na wstrząsy.
Na jakie rodzaje akumulatorów postawić? Najczęstszym wyborem wśród kierowców aut wysokoprężnych jest klasyczny akumulator kwasowo-ołowiowy. Akumulatory te cechują się przyzwoitymi parametrami, a jednocześnie są tanie. Dobrze sprawdzają się w starszych konstrukcjach, które nie są naszpikowane elektroniką. Do nowszych samochodów warto wybrać akumulatory o większej trwałości i wydajności, np. ECM, EFB czy AGM.

Dzięki matom zanurzonym w elektrolicie są bardziej stabilne i odporne na wstrząsy. Tego typu konstrukcje dobrze współpracują m.in. z systemami start-stop czy prądożernymi funkcjami, np. car audio czy ogrzewanie foteli. Warto jednak pamiętać, że akumulatory AGM są wrażliwe na wysoką temperaturę, więc nie powinny znaleźć się w komorze silnika. Jeśli jednak w twoim aucie akumulator schowany jest pod podłogą lub w bagażniku, wybór AGM może być dobrym rozwiązaniem.

Akumulator do diesla – im cięższy, tym lepszy

Wiele o jakości akumulatora powie ci sama waga baterii. Im cięższy akumulator do diesla, tym prawdopodobniej lepszą ma skuteczność. Wynika to nie tylko z wysokiej zawartości elektrolitu, ale przede wszystkim ciężaru płyt. Grubsze i cięższe płyty o dużej powierzchni lepiej oddadzą energię elektryczną podczas rozruchu, a przy okazji będą znacznie trwalsze. Producenci akumulatorów do diesli stosują także autorskie technologie, które mają na celu wygenerowanie jak najwyższej mocy szczytowej. Ma to ogromne znaczenie podczas uruchamiania silnika wysokoprężnego na mrozie.

Uwaga na wymiary zewnętrzne i biegunowość

Zanim kupisz akumulator, zwróć uwagę na jego kształt i gabaryty. W nowoczesnych samochodach komora silnika jest szczelnie zabudowana podzespołami, więc wstawienie większego akumulatora może być trudne. Zmierz dokładnie miejsce na baterię i dobierz model o zbliżonych gabarytach. Upewnij się, że uda ci się przymocować akumulator seryjnym uchwytem. Druga ważna rzecz, to sprawdzenie po której stronie znajduje się plus akumulatora. Kable zakończone klemami są zazwyczaj dość krótkie i przystosowane do konkretnego ustawienia. Biegunowość akumulatora oznaczona jest symbolem „P+” lub „L+”. W większości przypadków biegun dodatni znajduje się po prawej stronie.

Jakiej firmy akumulator do diesla wybrać?

Akumulator to niezwykle ważny podzespół, dlatego nie ma sensu ryzykować zakupu nieznanych marek. Gwarancję jakości, trwałości i wydajności mogą zapewnić jednie renomowane firmy: Bosch, Centra, Yuasa, Varta, Exide czy Maxgear. Z dużym dystansem należy podchodzić natomiast do akumulatorów wyprodukowanych specjalnie dla konkretnego sklepu. Często są to urządzenia niskiej jakości.

Ile kosztuje akumulator do diesla? Na dobry model trzeba wydać minimum 400 zł. Akumulatory obsługujące silniki wysokoprężne nie należą do najtańszych. Znajdziesz oczywiście takie, które kosztują nawet mniej niż 200 zł, ale ich trwałość jest mizerna. Pierwsze kłopoty i problemy z rozruchem mogą pojawić się już po jednym sezonie zimowym.
Autor: Szymon Sonik